HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Tévhitek 1. - Rozsdamentes acél

2008.10.31. 11:30 :: Sidaries

UPDATE: hobbikohász barátunk elég szép leírást írt a hozzászólásokba a Delorean acéljáról! Ajánlom mindenkinek a megtekintését, mert sokkal értelmesebb, mint amit én itt összehordtam!

Ezt vettem előre, mert talán ez a leggyakoribb tévhit. Jellemzően saválló acélnak hiszik az emberek, esetleg alumíniumnak. Olyan is volt, aki még meg is dícsérte a festést, mert annyira fémjellegű. :) Itt egy közeli kép az acélról:

A Deloreanok acélja rendkívül magas minőségű SS304-es típusú rozsdamentes acél. Ez a fajta acél elég magas krómtartalommal rendelkezik és ez adja a rozsdamentességét és azt, hogy nem vonzza a mágnes. Valamint elég sok nikkelt is tartalmaz, ez szintén a rozsdamentességét fokozza. Ennek köszönhető, hogy 27 év után is olyan szép, mint új korában, és még egyszer ennyi idő után is ugyanilyen lesz. Ezek mellett még carbon-steel, azaz hevenyészett fordításban szén-acél is. Ettől jobban ellenáll a törésnek. 

A 400-as számú acélokban jóval kevesebb, vagy egyáltalán nincs nikkel és a króm is hiányzik belőlük. Ezért sokkal olcsóbbak és a mágnes is vonzza őket és nem is rozsdamentesek. 

Mivel ez a mostani egy kicsit speciálisabb bejegyzés és nem nagyon értek az acélöntéshez, ezért elnézést kérek a pongyola fogalmazásért. Angolról fordítottam és igazából a lényegét szerettem volna csak átadni, hogy mennyire különleges az autónak ez a része is.

4 komment

Címkék: használat

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr23742070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hobbikohász 2008.11.12. 23:15:32

Hát, sajnos, tényleg egy kicsit (nagyon) pongyola :)

Ami az acélokat illeti, MINDEN acél "szénacél", pontosabban vas-szén ötvözet, ez nem azért van így, mert belerakják, hogy "jobban ellenálljon a törésnek", hanem mert szükségszerű, hogy tartalmazza, semmilyen acélt nem lehet széntartalom nélkül előállítani. Az már persze más kérdés, hogy mennyi, lehet több-kevesebb, ami befolyásolhatja a mechanikai tulajdonságokat is, de korántsem csak ettől lesz "jobb" vagy "rosszabb" (pontosabban: magasabb vagy alacsonyabb rugalmassági határú és/vagy szakítószilárdságú).

Ezen kívül, nem közvetlenül az ötvözők miatt "rozsdamentes" (korrózióálló) az ilyen acél, hanem mert az anyag kristályszerkezete eltér a "közönséges" szerkezeti acélokétól, megakadályozva ezzel a korróziós folyamatok kialakulását. Ezek az anyagok ún. lapközepes-köbös térrácsban kristályosdnak, ami azt jelenti, hogy egy elemi kristálycellát (ez kb. egy kocka) 8 atom épít fel, a "közönséges" acélok esetén viszont 5. A 8-atomos szerkezet viszont nem "természetes" állapota az acélnak, az alacsony széntartalmúak jellemzően kb. 700-900 ˚C-on viselkednek így, alatta visszarendeződnek az 5-atomos szerkezetbe. Az ötvözőkre (króm, nikkel) ebben az esetben amiatt van szükség, hogy "megakadályozzák" a kristályrács visszarendeződését, így az ilyen anyagok szobahőmérsékletre visszahűlve is megtartják a 8-atomos (és ezáltal korrózióálló) szerkezetüket.

A korrózióállóságon kívül pedig, ugyanerre a tulajdonságra vezethető vissza az is, hogy "nem fogja a mágnes" (nem mutat ferromágneses viselkedést).

A "saválló" acélok emlegetése pedig nem teljesen megalapozatlan, mert az, hogy "saválló", igaz, hogy pontatlan elnevezés, de ennek ellenére a gyakorlatban tulajdonképpen szinonim fogalmakról van szó. A két elnevezés előfordulása (saválló korrózióálló) inkább csak a felhasználási területekben különbözik, és nem pedig az alapelvekben.

hobbikohász 2008.11.12. 23:21:14

javítás: az előbb elírtam, a 8, ill. 5 atom az kb. egy "félcella", a helyes értékek 14 és 9.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2008.11.13. 09:03:47

Kösz a javításokat. Ki is emeltem szépen egy updateként.

Nyúl 2008.11.13. 19:34:11

Csak a teljesség kedvéért: a stabil vas-karbon egyensúlyi állapotábra :o) upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Fe-C.jpg
süti beállítások módosítása