HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • dubniczki: Őszintén sajnálom, hogy nem tudtam ott lenni, szívesen találkoztam volna veletek :( Esélytelen vol... (2017.10.16. 14:01) Volt klubtalálkozó
  • scuynat: Bopat! Nekem a felforralás óta van egy kapcsoló ami a hőgombára van kötve, azaz kézzel is be tudo... (2017.09.27. 13:20) Olaszország I. avagy Már megint megyünk
  • bopat: Nemcsak a zenekar, de a klip is borzalmas. Messziről látni hogy amatőrök csinálták. A zenéről nem... (2017.09.27. 10:24) Twister 2
  • JSHannibal: Azért jó volt így is. Gondolkodom ezen az alumínium dolgon, elég sok járműnek, főként az ősöreg ma... (2017.09.18. 17:44) NAAF 2017
  • streakynuts: Ez egy fátyolka :) (2017.09.18. 13:38) Mert csak

Címkék

acél (6) ajtó (16) alkatrész (6) alváz (5) angle drive (3) angol (2) antenna (1) arany (6) aranyköpések (2) aranykor (1) ars poetica (3) autofilia (3) a cél (1) a gyár emberei (22) a kábítószerügy (20) barlangrajzok (5) beázás (1) béb (4) behozatal (5) benzinpumpa (5) blog javítások (12) bopat 701 (22) bor (1) bricklin (1) bulvár (6) carfax (2) cégstruktúra (1) Comic-Con (1) csakegykép (1) család (2) csomagtartó (1) cuccok (1) dave halls world (1) defekt (1) deloreanközösség (9) delorean halála (1) delorean time (2) dml (8) dokumentáció (3) dtl (1) dubniczkia (17) dudu (1) dynolicious (2) ebay (2) egyéb autó (46) eladó (5) elektromos (5) elektromos delorean (2) élet a gyárban (23) érkezés (1) erm (2) Etyek (1) eurofest (15) évforduló (16) evolúció (26) Facebook (1) fehér (2) fejlesztések (18) fekete autók (1) festett (3) film (18) fogyasztás (1) forgalombahelyezés (31) fotó (1) gebasz (1) general motors (1) goldenblog (6) gumik (3) gyár (2) gyorsulás (3) gyűrű (1) Halloween (1) használat (4) hatótáv (1) háztáji (4) híres emberek (2) hollandia (23) honosítás (2) hülyekérdés (2) humor (13) hűtő (1) idézet (38) időgép (6) írország (28) ismerős (10) Jalopnik (2) jég (1) john delorean (18) kakukktojás (1) karácsony (8) karambol (5) kárpitozás (2) katalizátor (1) képregény (1) kerékpár (1) keresőkifejezések (6) kezdetek (3) kiállítás (15) kiegészítés (6) kiejtés (1) kilátás (2) költözés (2) konteó (1) könyv (5) kormánybőrözés (3) környezetvédelem (2) közösség (18) kuplung (1) k jet (1) Lamborghini (1) lapple (1) légkondi (3) légszűrő (1) légterelő (1) leírás (1) lengőkarcsavar (3) levlista (2) link (2) lopás (1) lotus (2) magazin (11) mcdrive (1) melkus rs1000 (1) memo botrány (1) mercedes 300 sl (1) MondoCon (1) motor (4) motorcsere (2) mp3 (2) munchen (4) múzeumok (1) nők (13) notebook (1) olaszország (16) oldtimer (13) öntőformák (3) ot expo (1) pakolás (2) passat (1) pénz (7) poénok (6) póló (10) Porsche (1) problémák (2) prototípus (10) Puerto Rico (1) rádió (3) reklám (20) rendezvény (1) rendszám (2) replika (10) repülő (3) rizsa (145) rokonság (5) rövidítések (2) rozsdakupac (1) rpm relé (4) sebváltó (1) Secret Cinema (1) sikkasztás (2) skynet (22) Skynet (2) sötét középkor (1) Star Wars (1) statisztikák (14) súly (2) szabályok (3) Szabi (71) szállítás (2) szerelés (144) szervizek (8) szilveszter (1) sztori (1) sztriptíz (1) születésnap (8) szünet (2) takarítás (11) takaró (2) találkozó (183) tankolás (1) tél (13) tendenciák (3) tervek (8) tesco (1) tetőfelújítás (2) tévhitek (6) típushibák (17) tök (1) törésteszt (8) történelem (104) történetek (31) tudtatok e? (34) új delorean (14) üzemanyagellátás (1) válogatás (2) vari (1) vásárlás (11) veteránvizsga (11) vezetés (64) vezetéstechnikai tréning (2) videó (10) videók (4) vin (10) visszahívás (3) Vissza a jövőbe (19) vissza a jövőbe (53) vurdon (12) wheeler dealers (1) Címkefelhő

Tévhitek 1. - Rozsdamentes acél

2008.10.31. 11:30 :: Sidaries

UPDATE: hobbikohász barátunk elég szép leírást írt a hozzászólásokba a Delorean acéljáról! Ajánlom mindenkinek a megtekintését, mert sokkal értelmesebb, mint amit én itt összehordtam!

Ezt vettem előre, mert talán ez a leggyakoribb tévhit. Jellemzően saválló acélnak hiszik az emberek, esetleg alumíniumnak. Olyan is volt, aki még meg is dícsérte a festést, mert annyira fémjellegű. :) Itt egy közeli kép az acélról:

A Deloreanok acélja rendkívül magas minőségű SS304-es típusú rozsdamentes acél. Ez a fajta acél elég magas krómtartalommal rendelkezik és ez adja a rozsdamentességét és azt, hogy nem vonzza a mágnes. Valamint elég sok nikkelt is tartalmaz, ez szintén a rozsdamentességét fokozza. Ennek köszönhető, hogy 27 év után is olyan szép, mint új korában, és még egyszer ennyi idő után is ugyanilyen lesz. Ezek mellett még carbon-steel, azaz hevenyészett fordításban szén-acél is. Ettől jobban ellenáll a törésnek. 

A 400-as számú acélokban jóval kevesebb, vagy egyáltalán nincs nikkel és a króm is hiányzik belőlük. Ezért sokkal olcsóbbak és a mágnes is vonzza őket és nem is rozsdamentesek. 

Mivel ez a mostani egy kicsit speciálisabb bejegyzés és nem nagyon értek az acélöntéshez, ezért elnézést kérek a pongyola fogalmazásért. Angolról fordítottam és igazából a lényegét szerettem volna csak átadni, hogy mennyire különleges az autónak ez a része is.

4 komment

Címkék: acél

A bejegyzés trackback címe:

http://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr75742070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

hobbikohász 2008.11.12. 23:15:32

Hát, sajnos, tényleg egy kicsit (nagyon) pongyola :)

Ami az acélokat illeti, MINDEN acél "szénacél", pontosabban vas-szén ötvözet, ez nem azért van így, mert belerakják, hogy "jobban ellenálljon a törésnek", hanem mert szükségszerű, hogy tartalmazza, semmilyen acélt nem lehet széntartalom nélkül előállítani. Az már persze más kérdés, hogy mennyi, lehet több-kevesebb, ami befolyásolhatja a mechanikai tulajdonságokat is, de korántsem csak ettől lesz "jobb" vagy "rosszabb" (pontosabban: magasabb vagy alacsonyabb rugalmassági határú és/vagy szakítószilárdságú).

Ezen kívül, nem közvetlenül az ötvözők miatt "rozsdamentes" (korrózióálló) az ilyen acél, hanem mert az anyag kristályszerkezete eltér a "közönséges" szerkezeti acélokétól, megakadályozva ezzel a korróziós folyamatok kialakulását. Ezek az anyagok ún. lapközepes-köbös térrácsban kristályosdnak, ami azt jelenti, hogy egy elemi kristálycellát (ez kb. egy kocka) 8 atom épít fel, a "közönséges" acélok esetén viszont 5. A 8-atomos szerkezet viszont nem "természetes" állapota az acélnak, az alacsony széntartalmúak jellemzően kb. 700-900 ˚C-on viselkednek így, alatta visszarendeződnek az 5-atomos szerkezetbe. Az ötvözőkre (króm, nikkel) ebben az esetben amiatt van szükség, hogy "megakadályozzák" a kristályrács visszarendeződését, így az ilyen anyagok szobahőmérsékletre visszahűlve is megtartják a 8-atomos (és ezáltal korrózióálló) szerkezetüket.

A korrózióállóságon kívül pedig, ugyanerre a tulajdonságra vezethető vissza az is, hogy "nem fogja a mágnes" (nem mutat ferromágneses viselkedést).

A "saválló" acélok emlegetése pedig nem teljesen megalapozatlan, mert az, hogy "saválló", igaz, hogy pontatlan elnevezés, de ennek ellenére a gyakorlatban tulajdonképpen szinonim fogalmakról van szó. A két elnevezés előfordulása (saválló korrózióálló) inkább csak a felhasználási területekben különbözik, és nem pedig az alapelvekben.

hobbikohász 2008.11.12. 23:21:14

javítás: az előbb elírtam, a 8, ill. 5 atom az kb. egy "félcella", a helyes értékek 14 és 9.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2008.11.13. 09:03:47

Kösz a javításokat. Ki is emeltem szépen egy updateként.

Nyúl 2008.11.13. 19:34:11

Csak a teljesség kedvéért: a stabil vas-karbon egyensúlyi állapotábra :o) upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Fe-C.jpg