HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

A Passat

2010.04.07. 09:25 :: Sidaries

Páran már írtak a saját autójukról, ezért gondoltam eljött az ideje a Passatomnak is. (Természetesen, ha más is írna a sajátjáról, azt nagyon szívesen kirakom! ) Elég sokszor említettem már mint napiautómat, néhányszor hasonlítottam is a Deloreanhez. Azt hiszem elmondhatom, hogy nem nagyon hasonlít a Deloreanhez, teljesen már a célja, a tudása, minden. Akkor kezdem is.

1999 nyarán vettük meg újonnan a tesójával együtt. A rendszámok mindössze egy számban különböznek, a két autónak csak a belső kárpitszíne különbözik. Az egyik az apáé, a másik az anyáé lett és azóta is a családban maradt mindkettő. Én 2004 Szeptemberében kaptam meg, mikor az apa az övét lecserélte egy új Passatra. 

Amikor megkaptam 270 000 km volt benne, de egy nagyon jól karbantartott autó volt. ( Fontos megjegyezni, hogy megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy az itt leírt kilométerek 100%-ban biztosak, mert ezeket az autókat kereskedő csak 0 kilométernél látta és így biztosan nincsenek meghamisítva. :) ) Ennek ellenére azért az első évben elég sokat kellett ráköltenem. A Passat futóműve elég jó, de rendkívül bonyolult és a magyar utakon elég sérülékeny is. Ha jól tudom, akkor 12 lengőkar van benne, amikor megkaptam, ebből pár egyből cserés volt. Később aztán az egy-egy lengőkarcsere már rutinból ment. Kellett már új gumikat is venni rá, a lengéscsillapítók is ratyik voltak és volt pár kisebb javítás is. Hát igen, sokat járt az autó bányákban.

Azóta is rendkívül megbízhatóan működik, kétségtelen, hogy a Delorean első éve alatt többet tanultam autószerelésből, mint a Passat öt éve alatt. Volt azért pár gond a lengőkarokon felül is. Az intercoolernek az egyik csöve eléggé odavolt és sípolt rajta a levegő. Ezt megszigszalagoztuk. Aztán megint sípolt, megint megszigszalagoztuk. Ez három évig ment, de addigra már tényleg csak a szigszalag tartotta össze, úgyhogy cserélni kellett. Aztán tavaly télen a radiátor lett cserés és a termosztát is megadta magát és nem melegedett fel normál üzemi hőmérsékletre a motor. Ezen felül volt egy lámpa a műszerfalon ami kiégett, meg egy motortartó bak és még pár kisebb olcsóbb dolog a futóműben. Ja s azért egy hónapja kicseréltettem a kuplungot, mert már nagyon felül fogott. Meg persze a szokásos olajcsere, fékbetét, téli gumi, nyári gumi csere. Jelenleg valami lötyög bal elől, azt még valamikor megcsináltatom, aztán megint semmi baja. 

Tavaly Februárban sikerült kifognom egy csajt, aki belémjött jobb hátulról. Szerencsére a biztosítója fizette az új jobb hátsó futóművet és a fényezést. Aztán kölcsönadtam a tesómnak a gépet aki alárohant egy kamionnak. Ismét szerencsénk volt és így ő is és az autó is megúszta nagyobb baj nélkül, bár az autóra kellettek új lámpák, motorháztető meg jó sok lakatolás, fényezés. Mechanikailag semmi sem sérült. A legnagyobb mák pedig, hogy éppen azon voltam, hogy cserélem a két lámpát, mert már eléggé szarul néztek ki. Így ez is meglett.

Az autó elkészült, pár nap múlva kiugrott elém egy őz. Elkaptam. Szerencsére kicsi volt, ezért csak az autó elején a műanyag alsórészt kellett újraapplikálni. Igazából azt a részt, amit a kamion békén hagyott. Ez után az autómnak komplett új eleje lett. Frankó.

Egyszer régen még az apa lecsapta a bal oldali visszapillantót, azóta is szarul megy, de legalább drága volt a javítása. Ezen kívül a dísztárcsáimat kétszer lelopták, azóta nincs.

Szóval volt baja, de nagy részben nem az autó hibájából.

Most viszont rátérnék a hibalistáról a lényegre. Maga az autó egy Mk5-ös Passat. 1.9-es TDI motor van benne, 110 lóerővel, 235 Nm nyomatékkal. A turbó faszán húz 2000-től 11,5 alatt van százon, ami bőven elég neki. Végsebessége 196 km/h, én ebből 190-et ki is hoztam pár éve. Ami a legszimpatikusabb tulajdonsága az a 5-6 liter körüli gázolajfogyasztása, bár tavaly nyáron volt olyan is, hogy 4,95-ös átlagot hozam ki belőle az 1100km-es hatótávján belül.

Minden jel arra mutat, hogy a héten elérem végre a 400 000 km-t, amit azért valahogy megünneplek. Elsősorban munkába járásra használom, de mindig szeretek menni vele. Egyetlen hiányosságot tudnék felhozni, ami a légkondi hiánya. Néha a nyári banga melegekben jobb lenne, mint a négy lehúzott ablak.

Sokan kérdezik, hogy mire akarom majd lecserélni, de igazából nem akarom. Nem vagyok újautópárti. Amíg megy, addig ez lesz. Különben sem érné meg eladni, mert a magyar valóságban nincs értéke. Ti mennyit adnátok ma egy olyan autóért, aminek 400 000 km van az órájában és igazából a bal hátulját kivéve már mindenhol volt fényezve? Senki nem hinné el, hogy egy megbízható fasza autó, már csak ezért is megéri megtartani. Ítéletként tényleg azt tudom mondani, hogy légkondival a világ legfaszább gépe lenne a számomra. Tudom, hogy vannak szebb, jobb autók. Ültem már sok autóban, de nem akartam őket (kivéve persze a Deloreant :) ). Számomra nincs értelme az új autók nagy extra listájából 90%-nak. A zöme azoknak való, akik nem tudnak vezetni, én meg tudok. :)

Azt hiszem ennyit akartam mondani. Zárásként pedig egy jó szöveg: 

Ebben az autóban 400 000 kilométer van és még semmi nagy baja nem volt. Most már nem is lesz. :)

10 komment

Címkék: egyéb autó

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr811900894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hdnctrl 2010.04.07. 18:07:26

nem semmi, nem is tudtam, hogy van légkondi nélküli passat. ha már egy szélről kapta a nevét, igazán tehettek volna bele szériában ;) ja meg azt se gondoltam volna, hogy egy 1.9 tdi ilyen gyenge (azt hittem, megvan vagy 150 LE).

nekem egy autónál alap:
- abs
- légkondi
- rengeteg légzsák (min. első 2)
- középső kartámasz (elöl; hátul nem érdekel, ott úgyse ülök)
- tempomat
- xenon lámpa (refi nem)

a DMC-12 felmentést kaphat, de a mindennapi autómnál ezek kötelező elemek ;)

szép autó egyébként ez a passat, és amit eddig ráköltöttél, az a 400e km-hez képest semmiség.

szóval ha lenne totalcaros szavazás, hogy kéne/nem kéne, akkor az előbbin kattintanék :)

btw utólag nem pakolsz bele légkondit? 300kHUF körül megvan. nyáron szerintem legalább 30%-ot csökkent az ember idegességi hajlamán.

Loner 2010.04.07. 21:26:55

@scuynat:
Gyenge??!
Ember 99-ben ez volt 1,9-es dízelek közül az erősebbik, a gyengébbik 90 LE-s volt!
Mellesleg van egy 2 éves újságom (Auto2)abban van egy ugyanilyen 99-es, 90 LE-s (taxi) Passat 550000km-el, úgyhogy még 150000-et ki kell, hogy birjon!
Továbbá a 90 lovas és a 110 lovas között csak a turbó feltöltés nagysága volt különböző, a motor egy az egyben ugyanaz.
Mellesleg ami az extráidat illeti a tempomat-tal hamarébb ráb.sszhatsz mint ahogyan azt te gondold....
Na mindegy is most elkalandoztam, egy a lényeg használd sokat a Hondádat!!
Továbbá 99-ben, 99-et írtunk és nem 2010-et....

Suttora 2010.04.08. 00:16:00

Szerintem ez az 1.9 TDI a világ egyik legjobb, ha nem a legjobb dízelmotorja, akár 90, akár 110 lóval. Ne is cseréld le, csak megbánod :) A klímának meg érdemes utánaérdeklődni 1-2 bontóban, ha van egy kis szerencséd beszereléssel együtt is megúszod 100e alatt. Nem egy nagy mutatvány, tudtommal minden komponensnek megvan a helye az autóban, tényleg csak össze kell rakni.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.04.08. 09:13:00

@scuynat: Igazából ez a légkondis dolog úgy volt, hogy az apa nem kért bele, mert akkor éppen azzal volt tele a tévé, hogy a légkondi asztmát, allergiát okoz.
A következő autójába már kért ennek ellenére. Allergiás is lett. :)

A tempomatot és a xenont rühellem, a többi tényleg jó, ha van.

Az ereje pedig tényleg elég. Úgy ahogy a Delorean esetében is elég a 137. Lehetne több, de nem szükséges.

@Suttora: Én is ezt hallottam. Az új PDTDI-kről már írnak kevésbé jó véleményeket is. Mint pl. hogy röhejes 200e km-nél kezdődnek a felújítások.

hdnctrl 2010.04.08. 10:17:59

a gyengét úgy értem, hogy az 1.9-hez képest. a honda csak 1.8-as benyás, de 140 LE (és ez a hondák közt szintén gyenge). igaz, a nyomatéka a passatéhoz képest a béka segge alatt van, de így is jobban gyorsul a gyári adatok szerint. tudom, hogy 99-es az autó, de én akkor is többre számítottam egy majdnem kétliteres autónál. a második opel vectra (b?) 2 literes benyás is 136 lovas volt. szóval valahogy nagyon "visszafogták" ezt az 1.9 tdi-t. szerintem.

Loner: nem fikázás, de kezdő vezetőként én se kérnék tempomatot. viszont 14 éves jogsival már el tudom dönteni, hogy mikor szabad, és mikor nem használni. egyébként elég nehéz rábaszni vele, ugyanis elég csak egy picit hozzáérni a fékhez, és egyből kapcsol ki. mondjuk én a kormányon szoktam kikapcsolni. ha elalszik valaki, akkor meg szerintem úgyis mindegy.

az utólag belecsicskázott xenont én is rühellem, mert úgy vakít, hogy az nem emberi. volt már olyan, hogy lehúzódtam az út szélére és elengedtem a mögöttem jövő opel corsa b-t, mert annyira vakított. amiért viszont szeretem:
1. én sokkal jobban látok vele
2. hamarabb észreveszem, ha jön mögöttem valami barom 200-zal az autópályán. igazából ha xenonos lámpát látok, jobban is figyelek, mert feltételezem, hogy jön, mint az állat. ja, hogy valszeg ezt feltételezik rólam is? van ilyen. mondjuk én nem adok rá okot. senkit nem szoktam levillogni, meg a "seggébe" se szoktam menni.

azzal is egyetértek, hogy ha dízel, akkor nem pdtdi meg wqeewrwereterttdi, hanem sima td vagy tdi. a fordban is sokszor megdöglik a tdci (vagy mi), meg a vw pdtdi-kről is hallottam sok rosszat.

ja, a légkondiról: nekem van egy olyan hülye elvem (magamnak fogadtam meg), hogy márpedig légkondi csakis május 1 után és október 1 előtt mehet az autóban. ezzel legalább csökkentem a lehetőséget az allergiára. meg egyéként is ritkán kapcsolom be. viszont olyankor nagyon jó, hogy van. otthon egyébként kb 3x kapcsoltam be tavaly nyáron, szóval én se vagyok az a mániákus amcsi-stílusú légkondi-buzi ;)

Loner: nálam a honda közlekedési eszköz, szóval nem kell buzdítani a használatra ;) havi 2-3 ezer km összejön mindig. igazából (bár ebben a társaságban ez igencsak szentségtörés :) ) lassan kezdem unni a sok vezetést.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.04.08. 11:52:30

@scuynat: Kétségtelen, hogy lóerőben nem erős, az inkább a benzines autók sajátja. Itt a nyomaték, ami húz.
Szerintem mondjuk pont ezért tud elmenni lazán 400 000 km-t. Nincs széthajtva.

bopat 2010.04.08. 12:45:00

A pdtdi motoro egy elcseszett konstrukció, nemcsak hamar szétesik, de zabálja az olajat keményen.
Klíma nélkül én sem vennék már autót, de tempomat nélkül sem. Autópályán nagy segítség a tempomat, nagyon sokat használom. Van amikor lakott területen is, mert nem bírom idegekkel az ötvenes tempót... bekapcsolom aztán biztos vagyok benne hogy nem lépem át a max megengedett sebességet.
Amit még nem említettetek az az ESP. Ez az utóbbi évek leghasznosabb találmánya, nem egyszer mentette meg az életemet.
Aki nem próbált ilyennel szerelt autót az ne is szóljon. Persze az a jó amelyik kikapcsolható, mert akkor lehet néha baromkodni.

Nemrég még újautó párti voltam, de most változott a véleményem, már nem akarok új autót venni, csak régit, nagyon régit :)

Loner 2010.04.08. 14:11:26

@scuynat:
Én a tempomattal való rábaszás alatt, arra
akartam utalni, hogy el sem tudjátok képzelni azt, hogy a mai autókban lévő sok elektromos
kütyü milyen hamar meg tudja magát adni.

Ami pedig a havi 2-3000 km-t illeti, gyerünk
csak így tovább!!!!!! Jóúton jársz:)

hdnctrl 2010.04.08. 15:49:04

Sid:
valszeg igazad van! mondjuk láttam én már benzines vectrát is 500e km-rel, de az is 8 szelepes volt, nem ez a szar új ecotec. az már 160e-nél úgy ette az olajat, mint valami baktérium :)

bopat:
az esp nekem is jól jött párszor, ahelyett, hogy megpördült volna az autó, inkább fékezett az egyik oldalon. mondjuk azt nem tudom megítélni, hogy egyébként mi törpént volna. természetesen kikapcsolható, ami szerintem megint követelmény, mert sokszor csak úgy bírtam kiállni a parkolóból, amit a kedves szájbalökött parkolótársaság b.szott eltakarítani a hótól, persze a díjat meg szedték.
a tempomatot én is szoktam ilyen célra használni: faluban 62-re beállítom és "ballagok", lakott területen kívül meg a kedvemtől függően 100 és 115 között valahol.

Loner:
ja, így érted... szerintem ugyan mindegy már az a plusz 1 elektromos kütyü ;) van ebben már úgyis annyi, hogy 4 kezemen se tudnám megszámolni :) na a DMC-12 az más tészta, abból nekem se hiányozna egyik kütyü sem. az úgy jó, ahogy van.

szakikám · http://autoolaj.hu 2010.05.25. 15:20:59

nem lehet eléggé hangsúlyozni az olajcsere fontosságát
süti beállítások módosítása