HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • scuynat: @Sidaries: lakossági (mainstream) technot pont nem hallgatok, és emiatt az előadókat se ismerem ;) (2017.09.21. 11:29) Twister 2
  • JSHannibal: Azért jó volt így is. Gondolkodom ezen az alumínium dolgon, elég sok járműnek, főként az ősöreg ma... (2017.09.18. 17:44) NAAF 2017
  • streakynuts: Ez egy fátyolka :) (2017.09.18. 13:38) Mert csak
  • Sidaries: @scuynat: Ez igaz. Viszont ennyi szöveg hülyén mutat címként. :) (2017.09.07. 14:18) Acéljavítás
  • Sidaries: @Boborjnán1986: Még tart, de már talán javul a helyzet. Az utolsó bejegyzés két napos, akkor ezt í... (2017.08.30. 11:08) Harvey

Címkék

acél (6) ajtó (16) alkatrész (6) alváz (5) angle drive (3) angol (2) antenna (1) arany (6) aranyköpések (2) aranykor (1) ars poetica (3) autofilia (3) a cél (1) a gyár emberei (22) a kábítószerügy (20) barlangrajzok (5) beázás (1) béb (4) behozatal (5) benzinpumpa (5) blog javítások (12) bopat 701 (22) bor (1) bricklin (1) bulvár (6) carfax (2) cégstruktúra (1) Comic-Con (1) csakegykép (1) család (2) csomagtartó (1) cuccok (1) dave halls world (1) defekt (1) deloreanközösség (9) delorean halála (1) delorean time (2) dml (8) dokumentáció (3) dtl (1) dubniczkia (17) dudu (1) dynolicious (2) ebay (2) egyéb autó (46) eladó (5) elektromos (5) elektromos delorean (2) élet a gyárban (23) érkezés (1) erm (2) Etyek (1) eurofest (15) évforduló (16) evolúció (26) Facebook (1) fehér (2) fejlesztések (18) fekete autók (1) festett (3) film (18) fogyasztás (1) forgalombahelyezés (31) fotó (1) gebasz (1) general motors (1) goldenblog (6) gumik (3) gyár (2) gyorsulás (3) gyűrű (1) Halloween (1) használat (4) hatótáv (1) háztáji (4) híres emberek (2) hollandia (23) honosítás (2) hülyekérdés (2) humor (13) hűtő (1) idézet (38) időgép (6) írország (28) ismerős (10) Jalopnik (2) jég (1) john delorean (18) kakukktojás (1) karácsony (8) karambol (5) kárpitozás (2) katalizátor (1) képregény (1) kerékpár (1) keresőkifejezések (6) kezdetek (3) kiállítás (15) kiegészítés (6) kiejtés (1) kilátás (2) költözés (2) konteó (1) könyv (5) kormánybőrözés (3) környezetvédelem (2) közösség (18) kuplung (1) k jet (1) Lamborghini (1) lapple (1) légkondi (3) légszűrő (1) légterelő (1) leírás (1) lengőkarcsavar (3) levlista (2) link (2) lopás (1) lotus (2) magazin (11) mcdrive (1) melkus rs1000 (1) memo botrány (1) mercedes 300 sl (1) MondoCon (1) motor (4) motorcsere (2) mp3 (2) munchen (4) múzeumok (1) nők (13) notebook (1) olaszorszag (1) olaszország (12) oldtimer (13) öntőformák (3) ot expo (1) pakolás (2) passat (1) pénz (7) poénok (6) póló (10) Porsche (1) problémák (2) prototípus (10) Puerto Rico (1) rádió (3) reklám (20) rendszám (2) replika (10) repülő (3) rizsa (144) rokonság (5) rövidítések (2) rozsdakupac (1) rpm relé (4) sebváltó (1) Secret Cinema (1) sikkasztás (2) Skynet (2) skynet (22) sötét középkor (1) Star Wars (1) statisztikák (14) súly (2) szabályok (3) Szabi (71) szállítás (2) szerelés (144) szervizek (8) szilveszter (1) sztori (1) sztriptíz (1) születésnap (8) szünet (2) takarítás (11) takaró (2) találkozó (181) tankolás (1) tél (13) tendenciák (3) tervek (8) tesco (1) tetőfelújítás (2) tévhitek (6) típushibák (17) tök (1) törésteszt (8) történelem (104) történetek (31) tudtatok e? (34) új delorean (14) üzemanyagellátás (1) válogatás (2) vari (1) vásárlás (11) veteránvizsga (11) vezetés (64) vezetéstechnikai tréning (2) videó (10) videók (4) vin (10) visszahívás (3) vissza a jövőbe (53) Vissza a jövőbe (19) vurdon (12) wheeler dealers (1) Címkefelhő

skynet: ami elromolhat, az el is romlik: automataváltó-vezérlés

2012.10.16. 10:00 :: scuynat

Az automata Deloreanekben a Renault 4141-es kódszámú 3 sebességes automataváltója teljesít szolgálatot, aminek a vezérlése nem egy túl jól sikerült darab (a mechanika egyébként jól bírná). A hő hatására a kondenzátorok és a Zener dióda is be tudja adni a kulcsot, így a váltás hektikus lesz, már ha egyáltalán megtörténik.

Mivel az én autómnál előfordul ez a hiba, és már hónapok óta nem tudják megcsinálni, úgy döntöttem, beleásom magam a témába.

Nos, a Delorean automataváltó vezérlése (Governor Circuit) alapvetően egy olyan áramkör, ami feszültségeket hasonlít össze, hogy eldöntse, hogy a váltó mikor váltson az egyik sebességfokozatból a másikba. Konstans referenciafeszültséghez hasonlítja a gázpedál állása és a váltó által generált feszültséget. Amikor ez a feszültség meghaladja a referenciafeszültséget, egy tranzisztor aktiválja az egyik mágnesszelepet, aminek hatására a váltó váltani fog.

aramkorkicsi.jpg

Itt látható a Kirk Heller által elkészített kapcsolási rajz (katt rája a nagyobb változatért)

Kezdjük az ábra bal felső sarkában.

Ez a rész adja a tápellátást az áramkörnek, és itt állítjuk be a referenciafeszültséget az összehasonlításokhoz. A legfontosabb elem itt a Zener dióda, a „Reference Voltage Zener Diode” szöveg alatt (D6). Az ezen a szálon érkező feszültséget ez a dióda konstans 7,5 volton tartja (ennek módjáról később). Jobbra haladva, az áram útját követve egy ellenállás-hálózat (Vive la Resistance!) jön, ami egy 2,21 és egy 1,62 kiloOhm-os ellenállásból (R15 és R16) áll. Ez a feszültséget lecsökkenti kb. 3 V-ra, ami a műveleti erősítők (OP1 és OP2, a háromszögek az ábra jobboldalán) negatív lábaira megy. A felső műveleti erősítő a második sebességfokozatot vezérli, az alsó a harmadikat.

A feszültség, amihez ezek a műveleti erősítők a negatív lábon érkező feszültséget hasonlítják, a pozitív lábon érkezik. Amikor a pozitív lábon a feszültség meghaladja a negatív lábra kötött 3V referenciafeszültséget, az erősítő kimenetén a feszültség a (közel) 0 voltról 7,5 V-ra ugrik. Ez a feszültség utasítja a rákapcsolt tranzisztort (TIP42C), hogy „kapcsoljon ki”, és ne vezesse a feszültséget a földbe. Így a mágnesszelep, amit itt egy izzó jelöl, aktiválódik, és így a váltó 1-esből 2-esbe vált.

Az alsó műveleti erősítőnél hasonló a helyzet, de a negatív lábra kötött 3V referenciafeszültséget itt nagyobb eredeti feszültséggel lehet csak túllépni, mivel még három további ellenállás (6,4, 8,1 és 10 kOhm, R20, R21 és R22) csökkenti a pozitív lábra kötött feszültséget. 

Mi az a Zener dióda?

Az áramkör legfontosabb része a referenciafeszültséget beállító Zener dióda. Ha nem stabil a referenciafeszültség, akkor nincs definiált váltási feszültség sem, azaz a vezérlés nem tudja, mikor kell váltania.

A dióda alapvetően egy egyenirányító. Az áram átfolyik rajta az egyik irányban, de a másik irányban nem (egy bizonyos határig persze, mivel túl nagy feszültség esetén visszafelé is folyni fog az áram, és ezzel tönkremegy a dióda).

A Zener dióda egyik irányban alapból vezeti az áramot, de a másik irányban is, ha a feszültség elér egy bizonyos értéket – ez itt nem bug, hanem feature, azaz nem megy tönkre a dióda ebben az esetben. Mivel a Delorean váltóvezérlésében 7,5 V-os Zener dióda van, ez a feszültség itt 7,5 V. A rajzon látszik, hogy a dióda fordítva van bekötve, azaz ha a rajta átfolyó feszültség meghaladja a 7,5 voltot, ezt le fogja vezetni a földbe, ha azonban ennél alacsonyabb, akkor nem vezeti le. Így a feszültséget ügyesen 7,5 volton tartja.

Ha ez a Zener dióda megmakkan, akkor – mivel a referenciafeszültség nem stabil – a váltás nagyon hektikussá válik, erről még később lesz szó.

Miért 3 V a referenciafeszültség a 7,5 V helyett?

Az R15-ös (2,21 kOhm) és az R16-os (1,62 kOhm) ellenállásból álló feszültségosztó hálózat miatt:

Vki = ( R16 / ( R15 + R16 ) ) * Vbe

Vki = ( 1,62kOhm / ( 2,21kOhm + 1,62kOhm ) ) * 7,5 V = 3,17 V

Műveleti erősítők

Így néz ki általánosságban egy műveleti erősítő:

muveletierosito.jpgMűveleti erősítő (Operational Amplifier, Op-Amp)

Az erősítő öt lába: V+, V-, Vs+, Vs-, és Vout.

A Vs+ és a Vs- a tápfeszültséghez tartozó lábak. A V+ és a V- a bemeneti feszültséglábak (pozitív és negatív, avagy nem invertáló és invertáló). A Vout a kimenet.

A Vout-on levő feszültséget a V+ és a V- közti különbség vezérli, és természetesen nem lépheti át a Vs+ és Vs- által definiált tápfeszültséget. Így a komparátorban a minimum feszültség 0 V (mivel a Vs- a földre van kötve), a maximum pedig 7,5 V (mivel a Vs+ a Zener diódából érkező 7,5 voltra van kapcsolva).

Ha a műveleti erősítő komparátor módban van (mint ahogy ezen az áramkörön), akkor, ha a V+ kicsit is átlépi a V- értékét, a Vout szinte azonnal felveszi a 7,5 voltos értéket, ezzel kikapcsolja a tranzisztort, és megtörténik a váltás. (Ebben az a jó, hogy ha a váltó harmadik sebességfokozatban van, mindkét tranzisztor kikapcsolt állapotban van, azaz nem folyik rajtuk át áram a földbe, így „pihennek”, nem melegszenek.)

Ha a Zener dióda hiányzik, vagy rossz, azt úgy kell elképzelni, mintha a V- láb a 12 voltos tápra lenne kötve, persze pár ellenálláson keresztül, így a feszültség kb. 6 V lesz a 7,5 V helyett, így a váltás csak nagy fordulatnál fog megtörténni, ha egyáltalán.

Hogy generál a váltó és a gázpedál állása váltási feszültséget? Mik ezek a kondenzátorok, amiket ki kell cserélni?

A két dolog összefügg. A kondenzátorok a váltóáramot egyenárammá alakító áramkör részei. A nagy ábra baloldalának közepén vannak, C3 és C4 jelzéssel (10 μF és 4,7 μF).

A váltó és a gázpedál állása váltóáramú szinuszhullámot generál, 4 V amplitúdóval. Ebből kell egyenfeszültséget csinálni, hogy a műveleti erősítőkben (komparátorokban) össze lehessen hasonlítani.

Ezt a D4 és D5 jelű diódával kezdjük. A dióda ugye csak egy irányban engedi át az áramot, így a szinuszhullámból fűrészfogjel lesz, mivel amíg a jó irányba folyik az áram a diódán keresztül, a feszültség felfelé megy, majd a másik iránynál elkezd csökkenni, egészen addig, amíg megint jó irányba nem kezd folyni.

A fűrészfogjel nagyon rossz egyenáramú jel. Ki kell simítani, mégpedig egy ellenállás / kondenzátor hálózat segítségével (ezek itt a C3 és C4 jelű kondenzátorok és az R23 jelű ellenállás). Ahogy a kondenzátorok feltöltődnek és kisülnek a fűrészfogjeltől, segítenek stabil feszültséget tartani. Természetesen így sem lesz teljesen sima a jel, de alig fog ingadozni, és már megfelelő lesz a komparátorokhoz. Ha nem jók a kondenzátorok, nagyon ingadozni fog a jel, azaz nem lesz biztos a váltási pont (nagy fordulaton ide-oda váltogat).

Ezért kell a kondenzátorokat is kicserélni, ha kezd a váltó rosszul működni.

Forrás: dmctalk.org

Tehát a megoldás a problémámra: ki kell cserélni a Zener diódát (D6) és a C3 és C4 jelű kondenzátort. Egyébként ez utóbbi kettő láthatólag „el volt durranva”, a Zener dióda látszólag rendben volt, de hát filléres tételekről van szó, így azt is kicseréltük. Mivel még nem próbáltam ki az autót, csak remélni tudom, hogy rendesen fog váltani. Majd megírom.

8 komment

Címkék: szerelés skynet

A bejegyzés trackback címe:

http://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr524845564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Suttora 2012.10.16. 21:44:38

Jónak kell lennie :)

bopat 2012.10.16. 22:36:38

Mukkot nem értettem az egészből, csak hogy ki kell cserélni pár filléres bizbaszt :)

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2012.10.16. 22:38:03

Azt ugye tudod, hogy ha mindezt megírod a dmctalkra akkor két lehetőség van:
- Isten leszel a tulajoknál, mert olcsón meg tudják majd javítani a governorokat.
- Az ördög leszel a boltosoknál ugyanezért. :)

scuynat 2012.10.17. 01:02:44

"Forrás: dmctalk.org"

Onnan fordítottam, illetve kihagytam jópár részt, ami szerintem még annyira se tartozik ide, mint ezek. Ami durva, hogy ezeket mind tanultam még egyetemen, és ilyen áramkört elvileg tudnék is tervezni ;)

A rajz lényege egyébként: baloldalt fent jön be a KONSTANS feszültség (illetve azt csinálunk belőle a Zener diódával), ez jut el a komparátorok egyik lábára.

Baloldalt lejjebb van egy VÁLTOZÓ feszültség, ami a gázpedál állásától meg a egyéb jellemzőitől függ, ez alapvetően ugye egyre MAGASABB, ahogy egyre gyorsabban mész, ez megy a komparátorok másik lábára.

A komparátornak benne van a nevében, hogy feszültségeket hasonlít össze. Ha egyik feszültség eléri a másikat, a tranzisztor (mondjuk hogy árammal működtetett kapcsoló) segítségével bazirgálja a mágnesszelepet (ez meg árammal működtetett elektromágneses szelep, ha kap áramot, nyit, ha nem, zár).

Kb. ennyi. Az érdem nem az enyém!

scuynat 2012.10.17. 01:05:03

"Forrás: dmctalk.org"

Onnan fordítottam, illetve kihagytam jópár részt, ami szerintem még annyira se tartozik ide, mint ezek. Ami durva, hogy ezeket mind tanultam még egyetemen, és ilyen áramkört elvileg tudnék is tervezni ;)

A rajz lényege egyébként: baloldalt fent jön be a KONSTANS feszültség (illetve azt csinálunk belőle a Zener diódával), ez jut el a komparátorok egyik lábára.

Baloldalt lejjebb van egy VÁLTOZÓ feszültség, ami a gázpedál állásától meg a váltó egyéb jellemzőitől függ. Ez a feszültség egyre MAGASABB, ahogy egyre gyorsabban mész, ez megy a komparátorok másik lábára.

A komparátornak benne van a nevében, hogy feszültségeket hasonlít össze. Ha egyik feszültség eléri a másikat, a tranzisztor (mondjuk hogy árammal működtetett kapcsoló) segítségével bazirgálja a mágnesszelepet (ez meg árammal működtetett elektromágneses szelep, ha kap áramot, nyit, ha nem, zár).

Kb. ennyi. Az érdem nem az enyém!

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2012.10.17. 11:05:28

@scuynat: Hopp. User error. Attól még gyönyörű. :)

scuynat 2012.11.09. 14:29:35

Jelentem, elhoztam a kocsit, és faja a váltó. Bopat, ha a tied is szar, szóljál, megcsináljuk.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2012.11.11. 18:55:13

@scuynat: Na hát ez a nem mindegy. Gratulálok!