HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Légkondicionálós problémák

2012.12.14. 10:00 :: Sidaries

Az elmaradt múlt heti bejegyzés miatt ma egy kicsit hosszabb szöveg következik Suttora lektorálásával és hasznos kiegészítéseivel. Először egy általános légkondicionáló szervizelős, majd néhány jellemző hibalehetőségre térek ki.

Normál esetben egy légkondicionáló berendezés szervize, szerelése nem egy bonyolult dolog. Az esetek nagy részében csak az elillanó gázt kell pótolni, esetleg a légjáratokat tisztítani és egyéb karbantartásra nincs szükség. A Delorean - és úgy általában sok régi autó - esetében azonban van egy elég komoly probléma.

legkondirajz.jpg

Ez pedig a gáz típusa. A Delorean esetében a légkondit hajtó gáz egy R-12 nevű freonos gáz. Ezzel pedig az a gond, hogy a freonos hajtógázokat az 1987-es montreali jegyzőkönyvben betiltották. Emiatt pedig ez a gáz már egyáltalán nem vagy csak nagyon-nagyon drágán hozzáférhető, környezetvédelmi szempontból pedig abszolút ellenjavallott. Ezért aztán, ha egy Delorean elveszti a gázt a rendszeréből akkor a tulajdonos egy komoly problémával találja szembe magát, ha nem akar nyáron megsülni az autójában. Mert az ugye tudjuk, hogy a Delorean nagyon fel tud melegedni, a nyitható ablakai pedig inkább csak jelzésértékűek.

Szerencsére van azonban az R-12-nek helyettesítője, az R-134a gáz. Az új gázzal valóban használható a régi rendszer, de természetesen ez sem megy minden gond nélkül, mint ahogy semmi sem a DMC-vel kapcsolatban. Az R-134a gáz molekulái ugyanis kisebbek, mint az R-12-esé, ezért az eredeti rendszer tömítésein, kompresszorán, a nyomáskapcsolóján és sokszor még a csöveken keresztül is gyorsan elszökik a gáz.

Emiatt aztán sokan a teljes rendszer cseréjét szokták javasolni és habár ez valóban jó megoldás, elég drága (250$+, Európában inkább 250€+). Egyesek viszont az eredeti rendszert használják a kompresszor és a nyomáskapcsoló cseréje után, állításuk szerint sikerrel. Azzal magyarázzák ennek a rendszernek a működését, hogy a harminc éves csövek és tömítések már úgy össze vannak rohadva, hogy az eléggé tömít az aktuális állapotában és ha megbolygatnák a rendszert, akkor valószínűleg nagyobb kárt okoznának. Lehet benne igazság.

Annyit tennék még hozzá, hogy az átalakítás nehézségét egészen a közelmúltig elsősorban az okozta, hogy különböző kenőanyagot viselnek csak el. A kompresszor és az egyéb rendszerelemek kenéséhez kenőanyagot kevernek a gázhoz, viszont az a kenőanyag, ami az R12-höz volt, az az R134a-val nem kompatibilis és fordítva, ezért a teljes rendszert rendkívüli alapossággal ki kellett tisztítani, ami egyáltalán nem könnyű. Ezért van az is, hogy nem lehet csak simán rátölteni egy kicsit az R134a-ból. Ezt egyébként nemrégiben állítólag sikerült orvosolni, már létezik olyan kenőanyag, ami a mindkét gázzal kompatibilis, így azért egyszerűbb, nem feledkezve el ugyebár a továbbra is fennálló tömítetlenségi problémákról.

Sokan panaszkodnak arról is, hogy az R-134a nem hűt olyan jól, mint az R-12. Számszerűsítve ez kb. 10%-ot jelent. Úgy tűnik, hogy ez csak beállítási probléma, ami a két gáz különbözőségéből adódik. Ha erre odafigyelnek és elvégzik a szükséges beállításokat, akkor az új gáz legalább olyan jó lesz, mint a régi is volt.

Kell-e tehát ez a konverzió? Nem egyértelmű a válasz.

- Ha van egy jó R-12-es rendszerünk, akkor nem.

- Ha van egy kicsit eresztő, de alapvetően jó R-12-es rendszerünk, akkor megint csak nem feltétlenül. Attól függ, hogy hozzá tudunk-e jutni normális áron R-12-es gázhoz.

- Ha viszont az aktuális R-12 rendszerünk felújításra vár, akkor egyértelműen jobb választás az új légkondi. Valamint akkor is, ha szívünkön viseljük a környezet védelmét. Bár ekkor meg el kell gondolkodni, hogy vajon hova kerülnek a régi R-12-es alkatrészek. Ja és egy ilyen változtatás az OT vizsgán nem sok vizet zavar, talán pár mínusz pont, de ennyi. Tehát ez ne fogjon vissza senkit.

Viszont, hogy minden szép legyen van még egy érdekes hír. Az R134a-t üvegházhatású gáznak minősítették és mivel kb. 100.000 tonna/évre becsülik a légkörbe jutó R134a mennyiségét, lényegében már be is tiltották. 2011-től nem lehet már új tervezésű klímákhoz használni, 2017-től pedig egyáltalán nem kerülhet új gépkocsiba R134a, mint hűtőközeg. Ha ez megtörténik, akkor majd megint írok az aktuális opciókról.

kompresszor.jpgVégül pedig két (nem feltétlenül Delorean-specifikus) hiba:

- A légkondicionáló bekapcsolásakor a fordulatszám átmenetileg mindig lejjebb esik egy kicsivel (kb. 50 rpm), de ha ez a csökkenés nagyobb (kb. 200) vagy esetleg folyamatos, akkor neki lehet állni hibát keresni. A légkondicionáló bekapcsolásakor elindulnak az első hűtőventilátorok is és mivel azok sokkal nagyobb teljesítményűek mint a kompresszor, ezért inkább ott kell kezdeni a keresést. Fontos, hogy először mindig ellenőrizzük, hogy a feszültségmérő nem esett-e 13V alá, mert elektromos hibák is okozhatnak légkondihibára utaló jeleket.

- A Delorean régi autó, ezért hallható, ha a kompresszor be vagy kikapcsol, mert egy relé kattan egyet. Ez a kattogás természetes, normál esetben nem kell vele foglalkozni. Azonban ha ez túlzottan gyakori (mondjuk 10-15 másodpercenként ki-be kapcsol a kompresszor), akkor valószínű, hogy már kevés a gáz a rendszerben. Ez főleg akkor igaz, ha nagyobb melegben is ezt csinálja.

Szólj hozzá!

Címkék: szerelés

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr994959368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása