HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

A Delorean evolúciója 0. - A kezdetek előtt

2013.08.30. 10:00 :: Sidaries

Nagyon nagyon régen, még 2008-ban volt egy sorozatom, amiben végigmentem a Delorean születésének a fontosabb állomásain. Akkor egy 1974-es újságcikket vettem az első mérföldkőnek, de ahogy az lenni szokott megint találtam némi információt, ami módosítja ezt a képet.

Eszerint az egész történet pont 5 évvel korábban kezdődött, 1969-ben. Ekkor készült el a Chevroletnél két Aerovette, XP-882-es kód alatt Zora Duntov (a Corvette atyja) vezetésével. John Delorean azonban elkaszálta a tervet, mert túl drágának és impraktikusnak tartotta az autót. Azonban amikor a Ford úgy döntött, hogy saját márkakereskedőinél fogja árulni a DeTomaso Panterát, Delorean úgy döntött, hogy porolják le az egyik Aerovettet és vigyék el az 1970-es autókiállításra New Yorkba.

chevroletteaerovette.jpg1972-ben aztán Delorean egy ráncfelvarrásra adott parancsot. Az autó új kódnevet kapott (XP-895) és az egész autót újraépítették alumíniumötvözetből valamint Wankel motort kapott. Azt nem tudom, hogy a sirályszárny ajtók mikor kerültek fel, de úgy gondolom, hogy már az első változatnak is szerves részét képezték. Ekkor azonban jött az olajválság, Delorean felmondott, a terv pedig a süllyesztőbe került. A felmondás egyik okának egyesek az Aerovettet tartják, mert Delorean nem tudta átverni a vezetésen a gyártását és ezért mondott fel.

És itt jön az igazi csavar a történetben. John Delorean miután kitalálta, hogy megcsinálja a saját autóját, megpróbálta megvenni az úgysem használt Aerovettet mindenestől, hogy saját cégével gyárthassa. A GM azonban nem adta el neki, részben azért, mert Delorean felmondási feltételeiben az is benne volt, hogy nem mehet el másik autógyártó céghez dolgozni. Ha pedig meg akarja szegni a szerződést, akkor nehogy már saját autót adjanak a majdani konkurensnek. Emiatt csábította el Delorean Bill Collinst és emiatt épült az első prototípus Wankel farmotorral, sirályszárny ajtóval, ezüstszínben, bár nem alumíniumból. Nagyon hasonló a koncepció, mint az Aerovette esetében.

Aztán még egy laza kapcsolat 1964-ből. Ebben az évben Delorean még a Pontiacnél dolgozott ahol szintén Bill Collins volt a munkatársa. Itt is egy végül soha ki nem adott autó volt a központban, ami a Pontiac Banshee volt. A történet hasonló, mint az Aerovette esetében. Elkészült az autó, de aztán a főnökség nem engedi gyártatni, de az ok itt az volt, hogy túl nagy veszély lett volna a Corvettere nézve. Pedig Delorean mint Mustangverőt próbálta beállítani. Később aztán a Banshee lett az alapja sok későbbi GM autónak, mint az Opel GT, a Firebird és a Corvette. Hogy mi a kapcsolat a Banshee és a DMC-12 között? Igazából a két készítőjét levéve nem sok. Csak azért említettem meg, mert sokan ezt az autót mindig összekeverik az Aerovettel és ezt az autót veszik a GM-es elődnek. Na jó, meg annyi, hogy a negyedik Banshee párszor feltűnik a Vissza a Jövőbe második részében.

pontiacbansheeiv.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: evolúció dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr195481671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása