HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

Címkék

acél (6) ajtó (16) ajtózsanér (2) alkatrész (6) alváz (5) angle drive (3) angol (2) antenna (1) arany (6) aranyköpések (2) aranykor (1) ars poetica (5) autofilia (3) a cél (1) a gyár emberei (22) a kábítószerügy (20) barlangrajzok (5) beázás (1) béb (4) behozatal (5) benzinpumpa (5) blog javítások (13) bopat 701 (22) bor (1) bricklin (1) bulvár (6) carfax (2) cégstruktúra (1) Comic-Con (1) csakegykép (1) család (2) csomagtartó (1) cuccok (1) dave halls world (1) defekt (1) deloreanközösség (9) delorean halála (1) delorean time (2) dml (8) dokumentáció (3) dtl (1) dubniczkia (18) dudu (1) dynolicious (2) ebay (2) egyéb autó (49) eladó (5) elektromos (5) elektromos delorean (2) élet a gyárban (24) építészet (1) érkezés (1) erm (2) Etyek (1) eurofest (15) évforduló (20) evolúció (28) Facebook (1) fehér (2) fejlesztések (23) fekete autók (1) festett (3) film (25) fogyasztás (1) forgalombahelyezés (31) fotó (1) gebasz (1) general motors (1) goldenblog (6) gumik (3) gyár (2) gyorsulás (3) gyűrű (1) Halloween (1) használat (4) hatótáv (1) háztáji (4) híres emberek (2) hollandia (23) honosítás (2) hülyekérdés (2) humor (13) hűtő (1) idézet (38) időgép (6) írország (28) ismerős (10) Jalopnik (2) jég (1) john delorean (21) kakukktojás (1) karácsony (9) karambol (5) kárpitozás (2) katalizátor (1) képregény (1) kerékpár (1) keresőkifejezések (6) kezdetek (3) kiállítás (16) kiegészítés (6) kiejtés (1) kilátás (2) költözés (2) konteó (1) könyv (7) kormánybőrözés (3) környezetvédelem (2) közösség (19) kuplung (1) k jet (1) Lamborghini (1) lapple (1) légkondi (3) légszűrő (1) légterelő (1) leírás (1) lengőkarcsavar (3) levlista (2) link (2) lopás (1) lotus (2) magazin (11) mcdrive (1) melkus rs1000 (1) memo botrány (1) mercedes 300 sl (1) MondoCon (1) motor (4) motorcsere (2) mp3 (2) munchen (4) múzeumok (1) nők (14) notebook (1) olaszország (16) oldtimer (13) öntőformák (3) ot expo (1) pakolás (2) passat (1) pénz (7) poénok (8) póló (12) Porsche (1) problémák (2) prototípus (10) Puerto Rico (1) rádió (3) reklám (21) rendezvény (1) rendszám (2) replika (10) repülő (3) rizsa (160) rokonság (5) rövidítések (2) rozsdakupac (1) rpm relé (4) sebváltó (1) Secret Cinema (3) sikkasztás (2) Skynet (2) skynet (22) sötét középkor (1) Star Wars (1) statisztikák (16) súly (2) szabályok (3) Szabi (71) szállítás (2) szerelés (152) szervizek (9) szervizelés (3) szilveszter (1) sztori (1) sztriptíz (1) születésnap (8) szünet (2) takarítás (12) takaró (2) találkozó (208) tankolás (1) tél (13) tendenciák (3) tervek (8) tesco (1) tetőfelújítás (2) tévhitek (6) típushibák (17) tök (1) törésteszt (8) történelem (113) történetek (33) tudtatok e? (34) új delorean (17) üzemanyagellátás (1) válogatás (2) vari (1) vásárlás (12) veteránvizsga (11) vezetés (69) vezetéstechnikai tréning (2) videó (12) videók (4) vin (10) visszahívás (3) Vissza a jövőbe (19) vissza a jövőbe (56) vurdon (12) wheeler dealers (1) Címkefelhő

A Delorean evolúciója II. - DSV

2008.12.30. 11:02 :: Sidaries

Igazából már vártam, hogy ezt a bejegyzést megírhassam, mert szerintem az evolúció legérdekesebb része következik. Ez pedig a Delorean Safety Vehicle, azaz a DSV.

John Delorean (nagyon helyesen) úgy gondolta, hogy a jövő útja a biztonságosabb autók építése. Ezért a készülő prototípusában a biztonság nagyon nagy szerepet kapott. A cél az volt, hogy ezzel az autóval túlélhető legyen egy 50 mérföld/órával (80km/h) történő frontális ütközés. Később, mikor már gyártásban volt az autó, azt mondta, hogy ez, vagy akár a 60 mph-s (96km/h) ütközés is túlélhető. Persze nem fogsz sértetlenül kiszállni, de ha jó az orvosod, akkor össze tud rakni. Nem tudom, hogy ez mennyire igaz, mert elég kevesen tesztelték az autó frontális ütközésvédelmét, de gyanítom, hogy ezek ellenére nem túl szerencsés vele ütközni. (Elvégre nincs elől motor, ami megfogja az ütközés erejét. Ez lehet, hogy marhaság, mert az autók karosszériája 2 külön részre bontható: a megerősített utas-kabin, és a gyűrődő-zónák. Viszont a motor ugye egyikbe se passzol - az egy nagy "vasdarab" amit még csak össze se nagyon lehet nyomni. Tehát orrmotoros kocsiknál pont az a cél, hogy ez a nagy "holtteher" minél inkább kikerülje az utas-kabint. Ami pedig az ütközés erejét hivatott elnyelni/eltéríteni, azok az előre tervezett módon deformálódó gyűrődő-zónák. (CodeKiller javaslatára javítva.)) Erről majd egyszer később írok.

dsv.jpgViszont eléggé elkanyarodtam a témától, úgyhogy vissza a DSV-re. A DSV egyik célja az volt, hogy korának a biztonságos autóival szemben jól nézzen ki, mert azok eléggé tankszerűek és ormótlanok voltak. Az egyik első rajz, amely készült róla így nézett ki:

Egész szépen felismerhető a későbbi Delorean formája, már megvannak a sirályszárny ajtók, a különálló műanyag lökhárítók, a lapított forma, valamint a szélvédő is hasonló. Viszont a motorháztető, az oldalablakok és sok kisebb részlet még eléggé eltérő. A rozsdamentes acél karosszériáról sem esik még szó. Ez a kép valamikor 1974 vége körül készülhetett. Nézzük sorrendben a tervezett műszaki adatokat:

Motor: V6-os vagy sornégyes motor, méretre 2,5l-től 3,2l-ig valahol. 150-200 lóerő. Úgy tűnik ezt teljes egészében sikerült tartani. Egyedül az a fránya katalizátor rontotta le a lóerőt 150 alá.

Sebváltó és alváz: 5-ös manuális és 4-es automata. Hát az automata csak 3 fokozatú lett. Független felfüggesztés és habár itt nincsen itt, de középmotorosnak tervezték. Ebből a független felfüggesztés sikerült, a középmotor nem.

Kerekek, fékek: A fékeknél nem tudom mi az az anti-lock system, gondolom valami korai ABS. Na ez kimaradt. Úgy ahogy a légzsák is, ami ebben a felsorolásban nincsen itt, de tervezték. 14"-os kerekeket terveztek, de a hátsó végül 15"-os (és jóval szélesebb) lett a motor hátulra kerülése miatt.

Egyéb: A Body résznél amit írnak, az egy új gyártástechnológia, az ERM. Erről külön cikket írok majd. A súlyt és a méreteket sikerült tartani.

Szóval szerintem egész jól belőtték, hogy hogyan fog kinézni az autó, bár azért lettek komoly változások. Ilyen volt az előbb említetteken kívül a motor váltogatása is. Volt szó Wankelmotorról, de a magas fogyasztás miatt az kiesett. Márkára pedig volt Citroen, Ford és végül a PRV. Azt hiszem, hogy a Citroen volt a tesztelt Wankel, de erre nem mernék megesküdni.

És végül két kép az 1975-ös prototípusról:

dsv4_1.jpg

Bizony ez már egy rendes Delorean, de az elején nem DMC, hanem még DSV van. Igazán különleges.

8 komment

Címkék: történelem evolúció

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr15848313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

volante · http://volante.blog.hu 2009.01.02. 17:30:28

A rajz engem sokkal inkább a BMW M1-re emlékeztet, mint a DMC-re. A Wankel tényleg a Citroentől származott, a '73-ban bemutatott GS Birotorban is ez a motor dolgozott, de az olajválság kitörése miatt még az 1000 példányig sem jutottak.

Boldog új évet kívánok. :)

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2009.01.06. 09:00:41

Utánanéztem és tényleg nagyon hasonló. Szerintem egyértelműen onnan nyúlták ezt a rajzot. Erről hamarosan írok egy kiegészítőcikket.

CodeKiller 2011.08.24. 22:36:09

Bocsi, hogy ilyen régi bejegyzéshez írok, de nemrég találtam a blogra és még csak itt tartok benne. (Amúgy gratula, szép kis verda!)

Naszóval volt egy rész a szövegben, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni: "Elvégre nincs elől motor, ami megfogja az ütközés erejét."
Nem tudom, erről később lesz-e majd szó és helyreigazítás, na de mind1..

Szóval az autók karosszériája 2 külön részre bontható: a megerősített utas-kabin, és a gyűrődő-zónák. Viszont a motor ugye egyikbe se passzol - az egy nagy "vasdarab" amit még csak össze se nagyon lehet nyomni. Tehát orrmotoros kocsiknál pont az a cél, hogy ez a nagy "holtteher" minél inkább kikerülje az utas-kabint. Ami pedig az ütközés erejét hivatott elnyelni/eltéríteni, azok az előre tervezett módon deformálódó gyűrődő-zónák.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2011.08.24. 22:51:43

@CodeKiller: Ide nem terveztem kiigazítást, de esélyes, hogy igazad van. Ezt még elég régen írtam, azóta már én is olvastam ilyenről, hogy a motor csak egy extra gond. Szerinted hogyan kéne javítani?

CodeKiller 2011.08.25. 12:48:45

@Sidaries: Ha engedi szerkeszteni a tartalmat, akkor ezt a motoros részt pl áthúzni (html-ben van az S tag, -hasonlóan a dőlt vagy a félkövérhez- ami a ki/áthúzáshoz használható.. viszont nem tudom, hogy a blog támogatja-e), és utána lehetne röviden odaírni a javítást dőlt betűkkel.
Remélem, hogy ezzel a dátum nem módosul. (sajna a blog.hu-t nem ismerem, így konkrétabbat nem tudok mondani)

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2011.08.25. 14:13:59

@CodeKiller: Tud ilyet. Szerintem ez így egész oké lesz. Várom a többi hibajavításodat is. :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.01.05. 17:35:25

"A fékeknél nem tudom mi az az anti-lock system, gondolom valami korai ABS."

Szó szerint annyit tesz, hogy "blokkolásmentes (fék) rendszer". 8-)