HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • Sidaries: @Tzl: Igen. Ezért van, hogy habár az én autóm alváza elég jól néz ki, mégis látszik rajta pár repe... (2020.03.19. 09:28) Egy komolyabb áttekintés a gyár történetéből - képekben
  • Tzl: @Sidaries: Elég hiányos tudással rendelkezem a fémmegmunkálás területéről, ezért nem szeretnék az ... (2020.02.26. 16:25) Delorean gyártóformák I.
  • Sidaries: @numlockholmes: Kis késéssel, de válaszolok, aznap nem volt időm, aztán elfelejtődött. Igen, emlé... (2019.12.22. 09:08) Deloreantimeline.com
  • Burgermeister: várjuk az uj anyagokat (2019.11.28. 02:47) Haladok
  • matyi101: @leeroy869: lehet nemzetközi babérokra pályáznak. (2019.11.15. 13:44) Apsürde fotózás

Dream Maker - The Rise and Fall of John Z. Delorean I.

2011.04.22. 10:00 :: Sidaries

 

Említettem múlt pénteken, hogy ezt a könyvet kicsit jobban kivesézem, mert annyira más szempontból írja le a DMC és John Delorean történetét. A források zöme Deloreant egy igazán tehetséges mérnöknek, jó üzletembernek, az emberekre erősen hatni tudó, karizmatikus szónoknak írja le. Ez a könyv közel sincs ezen az állásponton. Sőt, esetenként még direkt rosszindulatot és hatásvadászatot is felfedeztem az interjúban, aminek a lényegét most ide is megírom (Persze ismét szabadfordítás).

A két író Ivan Fallon és James Srodes. Ivan Fallon a brit Sunday Telegraph egyik szerzője. A DMC fennállása alatt ez az újság volt a cég legnagyobb kritikusa. James Srodes pedig a saját washingtoni pénzügyi hírügynökségének vezetője. Ez az interjú is az ő irodájában készült és Tom Teicholz készítette.


TT: A könyvetekben felfeditek John Delorean valós személyiségét és a cégének az igazi működését, igaz?

JS: Nagyon szép lenne, ha úgy érezhetnénk, hogy mekkora titkot fedünk fel, de ez nem lenne igaz. Maga a tény teljesen nyilvánvaló, csak eddig senki nem mondta ki. Ez sokkal inkább egy olyan eset, mint amikor a mesében a kisgyerek rámutatott a ruha nélküli császárra. A GM-nél elég változatos volt Delorean karrierje és kétségtelenül egy mérnöki zseni volt, de az, hogy "felfedezte" volna a GTO-t vagy megmentette volna a Chevroletet, az túlzás.

TT: Szerintetek valóban felmondott vagy kirúgták?

JS: Kirúgták.

IF: Talán ez volt Delorean mítoszának a legfontosabb része, hogy ő hagyta ott a GMet. Valójában a vezetésnek elege lett már abból, ahogy a pénzügyeit kezeli és néhány korrupciós ügyben is megvádolták.

TT: Miért mi történt?

IF: Hát például a Chevroletnél egyszer felvetette, hogy minden Chevy szalonba videót kéne szerelni, ahol folyamatosan vetítenék a potenciális vásárlóknak az újdonságokat. Aztán kiderült, hogy a valószínű nyertes cégben Deloreannek részesedése van.

TT: Említetek eltűnt autókat is.

IF: Igen, kb. három tucat autóról van szó. Kiadta őket mindenféle hollywoodi sztároknak kipróbálásra, tesztvezetésre, bármire, de ezek az autók aztán soha nem kerültek vissza a raktárba.

TT: Volt egy pár éves időszak a GM elhagyása és a DMC megalapítása között. Mit csinált ekkor?

JS: Nagyon sok zűrös ügybe keveredett ebben az időben. Volt, hogy egyszerre három államban is vád alatt volt valami miatt. Habár ezt a könyvbe nem raktuk bele, de múlt héten, mikor Detroitban voltunk egy fickó mutatott nekünk egy 1948-as fotót a 23 éves John Deloreanről, amint éppen távozik a bíróságról, ugyanis ekkor mentették fel fiatal korára való tekintettel a "Yellow Pages Scam" (Arany Oldalak csalás) következményei alól. Ez a csalás arról szólt, hogy a régi Arany Oldalakból kivágta a régi hirdetéseket és a hirdetőknek elküldte egy számlával és azt mondta, hogy a jövő évi megjelenés számlája. Viszont a pénzt a saját címére küldette volna. Végül 2700 cég kapott számlát, amiből néhány feljelentést tett. Habár a detroiti lapok viccesnek tartották a történetet, Deloreannek csalás miatt kellett a bíróság előtt állnia.

IF: Van pár érdekes dolog a '74-es évéről is. Amikor '73-ban elhagyta a GM-et, akkor nem volt túl sok pénze. Kapott a GM-től egy Cadillac kereskedést, ami kb. 1 millió dollárt ért, ezt azonnal el is adta 850000 dollárért. Viszont eddigre már túl volt két elég drága váláson. Miután gyökeresen megváltozott az életstílusa és túl volt a plasztikai sebészeti beavatkozásokon, 16 év után elhagyta első feleségét Elizabeth Higginst. Ez után elvette Kelly Harmont, de két év után őt is elhagyta Christina miatt. Szóval '74-ben maximum 1 millió dollárja lehetett.

Ennek ellenére folyamatosan azt hangoztatta, hogy milyen sok pénzt rakott a cégbe, pedig nagyon úgy tűnik (és a könyvelés is ezt mutatja), hogy egy árva centet sem fektetett be a saját cégébe. Inkább használta a 230 millió dollárnyi mások által befektetett pénzt, amiből 18 millió azóta sincsen meg. Ezt a pénzt elméletileg az autó fejlesztésére fordították volna, azonban ez nem ért el a DMC-hez, hanem egy Panamában bejegyzett, de svájci székhelyű céghez került (DRLP), ami a pénzt Zürichen és Amszterdamon keresztül visszajuttatta New Yorkba. Ennek a pénznek a nagy része lenyomozhatóan John Delorean magánszámlájára került.

 

1 komment

Címkék: könyv

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr792787813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bopat 2011.04.23. 11:16:52

Nem egy ma született bárány, az biztos.