HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • Sidaries: @Tzl: Igen. Ezért van, hogy habár az én autóm alváza elég jól néz ki, mégis látszik rajta pár repe... (2020.03.19. 09:28) Egy komolyabb áttekintés a gyár történetéből - képekben
  • Tzl: @Sidaries: Elég hiányos tudással rendelkezem a fémmegmunkálás területéről, ezért nem szeretnék az ... (2020.02.26. 16:25) Delorean gyártóformák I.
  • Sidaries: @numlockholmes: Kis késéssel, de válaszolok, aznap nem volt időm, aztán elfelejtődött. Igen, emlé... (2019.12.22. 09:08) Deloreantimeline.com
  • Burgermeister: várjuk az uj anyagokat (2019.11.28. 02:47) Haladok
  • matyi101: @leeroy869: lehet nemzetközi babérokra pályáznak. (2019.11.15. 13:44) Apsürde fotózás

Lotus Esprit

2011.10.14. 10:00 :: Sidaries

Folytatom egy régi sorozatomat a Delorean rokonságáról, amiből eddig méltatlanul kimaradt a legközelebbi unokaöcsi a Lotus Esprit, amivel a DMC-12 alulról szinte teljesen azonos. Ezekről sokat írtam már az evolúciós sorozatban meg mindenfelé, ezért nem is ismétlem magam, hanem inkább az Espritre koncentrálok. A szöveget a Lotus Esprit magyar facebook oldaláról vettem az engedélyükkel. Mindössze kisebb módosítások lesznek benne.

1972 novemberében a Torinói Autószalonon a Giorgio Giugiaro által vezetett Italdesign standján mutatkozott be a Lotus Esprit prototípusa. A középmotoros sportkocsiban a márkát vezető Colin Chapman az idősödő Europa sikeres utódját látta, így a kiállítás után azonnal visszaszállította a koncepciót Nagy-Britanniába, hogy megkezdődjön a fejlesztés. Mike Kimberley és Tony Rudd vezették az M70 névre keresztelt projektet, melynek fejlesztése a nemrég megvásárolt Ketteringham Hall-ban zajlott. A prototípusok tesztelése mintegy három éven át, egészen 1974 végéig tartott.

Az M70 Esprit Type 79 fejlesztésének vége felé az első elkészült szériagyártmány az 1975. októberi Párizsi Autószalonon debütált, és hatalmas sikert aratott. A legelső autó azonban csak közel egy év múlva, 1976 júniusában hagyta el a szerelőszalagot. A Giugiaro által megálmodott ékszerű karosszéria a kor divatját képviselte, mindez a kétezres, 160 lóerős motorral, csekély menetkész tömegével és a legendás Lotus kezelhetőséggel párosítva a szuper-sportkocsik közé emelte a típust.

lotusesprits1.jpgA legnagyobb publicitást 1977-ben kapta az Esprit, hiszen a "The Spy Who Loved Me" című James Bond - filmben egy különleges, tengeralattjáróval kombinált példány a 007-es ügynök autójaként szerepelt a filmvásznon. 1977 decemberében véget ért az Esprit S1 csúcsmodell gyártása 718 elkészült autó után, majd 1978-ban debütált az S2. Az elődnél felmerült problémákat, így a kellemetlen motorzajt már a fejlesztés során kiküszöbölték, új hátsó felfüggesztést és továbbfejlesztett motort szereltek bele.

Az 1978-as Formula-1 egyéni és konstruktőri bajnoki címet limitált példányszámú sorozat kibocsátásával ünnepelte a Lotus. Az Esprit F1 Type 79-ből összesen száz darab számozott, fekete és arany színre fényezett példány készült. 1980-ra már 2,2 literes motort szereltek az Esprit S2-esbe, de a legnagyobb feltűnést mégis az új Esprit Turbo Type 82 premierjére a Royal Albert Hall-ban rendezett parti keltette. 210 lóerős motorjának teljesítményére az új első és hátsó lökhárítók, légterelők és oldalsó küszöbök hívják fel a figyelmet.

lotusesprits3.jpgA turbófeltöltéses kiadással párhuzamosan, 1981-ben került piacra az Esprit S3 Type 85. Az S2 második, nagyobb motoros változatához képest 12 százalékkal olcsóbb vételárával, de azonos motorral és továbbfejlesztett karosszériával az Esprit S3 megfizethető szuper-sportkocsivá vált. Újra filmvászonra költözött a típus, hiszen a "For Your Eyes Only" című 007-es filmben James Bond egy jól felszerelt Esprit Turbóval furikázott.

1982-ben vezették be az aktív felfüggesztést az Esprit számára a korábbi Formula-1-versenyző John Miles segítségével. Ezzel a felfüggesztéssel tört be a Lotus 1987-ben az F1-be is. Szintén 1987-ben mutatták be az Esprit Turbo HC kiadást, melyben az utolsó két betű a 2,2 literes erőforrás magasnyomású feltöltőjére utal. A 215 lóerős motor így 245 km/h-s végsebesség eléréséhez segítette az autót. A szögletes karosszériát Peter Stevens rajzolta újra. 1988-ban a Lotus negyvenedik évfordulójára negyven darab fehér karosszériás, fehér kerekekkel és kék utastérrel szerelt Esprit Turbót adtak ki.

lotusespritse.JPGMinden idők leggyorsabb Lotus modellje 1989-ben mutatkozott be. Az Esprit Turbo SE 2,2 literes, 264 lóerős 16 szelepes négyhengerese 4,7 másodperc alatt gyorsult fel száz km/h-s tempóra, végsebessége meghaladta a 260 km/h-t. A következő évben az Egyesült Államok versenypályáin próbált szerencsét az autó. Az SCCA sorozatban nyolc versenyből hat pole pozíciót és négy győzelmet aratott, ezzel a második helyen zárta a bajnokságot. A versenyautó mintájára az amerikai Lotus képviselet 1990 októberében húsz darabos sorozatot bocsátott ki X180R néven.

Az 1991. októberi British Motor Show-n új hátsó szárnnyal jelent meg az Esprit, ráadásul motorházfedelére két szellőzőnyílást építettek. Az X180R alapjain 1992-ben mutatkozott be ugyanitt a Sport 300 kiadás versenyfékekkel és opcionális bukókerettel. Háromszáz lóerőre képes 2,2 literes motorja minden idők legjobb liter/teljesítmény arányú szériaautójává tette. 1993 májusában megkezdődött a Sport 300 sorozatgyártása, majd júniusban két ezen alapuló versenyautó elindult a Le Mans-i viadalon. 1962 óta ez volt a Lotus első gyári nevezése a huszonnégy órás megbízhatósági versenyen. Szintén 1993-ban mutatta be Russell Carr vezető formatervező az új Esprit S4-est. Az 1994-es S4s újdonsága a 285 lóerős motor, módosított kerekek és a Sport 300 hátsó szárnya volt. 1995-ben két pilótával, Alessandro Zanardi és Alex Portman segítségével a Lotus beszállt a GT-bajnokságba. A Sport 300-ason alapuló 400 lóerős, 30 százalékkal javított légellenállású versenyautó a GT2 kategóriába nevezett.

lotusesprits4.jpgAz 1996-os Genfi Autószalonon nagy áttörésként V8-as motorral is bemutatkozott az Esprit. Az S4, S4s és Sport 300 közös utódja a Lotus saját tervezésű 3,5 literes nyolchengeresével készült. A duplaturbós, 32 szelepes, 350 lóerős erőmű kevesebb mint öt másodperc alatt gyorsította százas tempóra az autót. A belépőmodellt az S4-esen alapuló kétezres, négyhengeres GT3 jelentette. 

Az 1997. októberi Londoni Autószalonon jelent meg az Esprit V8GT, az eddigi V8-asnál mintegy 50 kg-mal könnyebb saját tömeggel. Minden Esprit új utasteret, új műszerfalat és továbbfejlesztett légkondicionálót kapott. 1998-ban jelent meg az eddigi legkifinomultabb csúcsmodell Sport 350 néven. A versenyfékekkel, szénszálas hátsó szárnnyal és magnézium kerekekkel 280 km/h feletti végsebességet ért el. Nem csak a V8-as motor sikere, de az új emissziós szabványok is pontot tettek a régi négyhengeres erőforrás végére. 1999-ig egészen 9186 darab négyhengeres Esprit készült. A következő évben újabb évforduló következett: elkészült a 60 ezredik Lotus és a 10 ezredik Esprit.

lotusesprit2002.jpgA legújabb Esprit változat közel a három évtizedes születésnapra készült el. A 2002-es modellév autója 2001 novemberében új, kerek hátsó lámpákkal jelent meg. Ebben az évben nem csak az Esprit harminc éves, hanem az Egyesült Államok piacán töltött 25 éves évfordulót is ünneplik. Bár a mai szuper-sportkocsik közt megkopott fénnyel, de az Esprit még mindig a britek egyik legkifinomultabb kupéjának számít. 

4 komment

Címkék: rokonság

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr843211327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bopat 2011.10.14. 10:11:07

Hehe, épp a tegnap vettem meg a James Bond filmben használt vízalatti Lotus modelljét :)

Suttora 2011.10.14. 10:58:39

Örök klasszikus...

mekkorabálvány · http://www.sprintauto.hu/ 2011.10.14. 11:20:56

kár, hogy bizonyos embereknek elérhetetlen, még ha pénze is van, nem biztos, hogy belefér :(