HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • Sidaries: @Tzl: Igen. Ezért van, hogy habár az én autóm alváza elég jól néz ki, mégis látszik rajta pár repe... (2020.03.19. 09:28) Egy komolyabb áttekintés a gyár történetéből - képekben
  • Tzl: @Sidaries: Elég hiányos tudással rendelkezem a fémmegmunkálás területéről, ezért nem szeretnék az ... (2020.02.26. 16:25) Delorean gyártóformák I.
  • Sidaries: @numlockholmes: Kis késéssel, de válaszolok, aznap nem volt időm, aztán elfelejtődött. Igen, emlé... (2019.12.22. 09:08) Deloreantimeline.com
  • Burgermeister: várjuk az uj anyagokat (2019.11.28. 02:47) Haladok
  • matyi101: @leeroy869: lehet nemzetközi babérokra pályáznak. (2019.11.15. 13:44) Apsürde fotózás

Tévhitek 6. - A Delorean lassú és nehéz

2012.01.20. 10:00 :: Sidaries

Régebben írtam már erről a témáról és pár nappal ezelőttig nem is akartam újra elővenni, de aztán találtam egy jó beszélgetést és annak a kivonatát muszáj megírnom, mert nagyon sok jó meglátás volt benne. Arról szólt, hogy sok helyről hallani, hogy a Delorean lassú és nehéz, de ez így a maga egyszerűségében nem igaz. Kétségtelen, hogy nem hiperkönnyű és ultragyors, de sokan mai autókhoz, gyorsulásokhoz viszonyítják és nem a korabeli járművekhez. A '80-as évek elején tömege sokkal inkább könnyűnek számított a sportautók piacán, a gyorsulása viszont kétségtelenül átlag alattinak, de nem is kimondottan lassúnak. Szerencsére a hozzászólók elég sok példával is szolgáltak a kijelentéseik alátámasztására.

Szóval akkor pár alapérték. A Delorean önsúlya üres tankkal kb. 2720 font (kb. 1235 kg), a gyorsulása 100 km/h-ra pedig 10,5 mp (eredetileg 8,5, mint korábban már említettem, de sajnos nem ez lett a végleges). Most akkor néhány vele egykorú autó értékei:

Datsun 280zx: Tömeg: 2783 lbs ; Gyorsulás: 9,2 mp

Ferrari 308: Tömeg: 3159-3360 lbs felszereltségtől függően ; Gyorsulás: 6-8 mp felszereltségtől függően

Porsche 944: Tömeg:  2790 lbs ; Gyorsulás: 8,3 mp

Corvette 1981: Tömeg: 3345 lbs ; Gyorsulás 8,1 mp

Alfa Romeo Spider 1980: Tömeg: 2249 lbs ; Gyorsulás 10,7 mp

Valamint egy jó összefoglaló kép:

comparision.jpg

Lehetne még folytatni, de látható a lényeg. Ha a gyorsulást nézzük, akkor valóban elmarad a többitől 1-2 másodperccel, ami objektíven nem egy egetverő dolog, de egy sportautónál nagyon fontos. Nem is mentegetem, mert kb 20%-kal tényleg lassabb a többinél, de nem annyira, mint amennyire a köztudatban ezt bent maradt.

Ami pedig a tömeget illeti, az, hogy a Delorean nehéz tényleg nem igaz, hacsak nincsen valami baj a gravitációval ezek körül az autók körül. :) Igazából a mai autók zöméhez képest sem sok az 1235 kg, ennek ellenére én is többször hallottam már 2 tonna körüli becsléseket.

gyorsulas.jpg 

(A képhez annyit, hogy a listán levő autók közül a Delorean a második legdrágább, csak a Mercedes került többe.)

És most jön a lényeg. Miért alakulhatott ki akkor ez a két tévképzet az emberekben? Miért nem mondják egy Corvette-re hogy nehéz, mikor több mint 20 százalékkal nehezebb egy Deloreannél és miért mondják a Deloreanre, hogy lassú, mikor az csak 20%-kal lassabb?

Kezdjük a tömeggel. Itt valószínűleg az autó kialakítása lehet az ok. Tudat alatt mindenki tudja, hogy az autók acélból készülnek, de amikor az acéllemezek a maguk pőre valójában kerülnek az emberek szeme elé, akkor az jut az eszükbe, hogy az acél az nehéz, márpedig egy autó, ami ennyire nyilvánvalóan acélból van, az csak nehéz lehet. Ha le lenne festve, akkor valószínűleg nem alakult volna ki ez a sztereotípia, mert mérete alapján nem tűnik nehéznek.

A gyorsulásról is van elmélet. Ott a hang lehet az ok, amiről itt a második pontban már írtam. A többi előbb felsorolt autó a Deloreanhoz képest hangos és agresszív és ezekkel szemben a Delorean kulturáltsága nem előnyös. Valahogy ugyanúgy, mint ha valakit sportautóról kérdezel, akkor a Rolls Royce neve nem merül fel, pedig 5-6 másodperces értékeikkel igencsak az élvonalba tartoznak. Hogyha pedig ehhez még hozzácsapod az előző bejegyzésben megemlített nehézséget, akkor nyilvánvaló a lassúság egy tájékozatlan szemlélő számára. Mivel pedig az emberek nagy része nincsen képben a pontos adatokkal, könnyedén el tudott terjedni ez a két tévhit. Főleg mert egyik sem éppen hízelgő az autóra nézve. Márpedig mint tudjuk a fénynél semmi sem terjed gyorsabban, csak a rossz hírek.

heavy.jpg 

3 komment

Címkék: tévhitek

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr783573011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dubniczki 2012.01.20. 10:26:08

OK. Lehet, hogy az adatok alapján még a húsz évvel ezelőtti sportos autók között sem lenne a DMC kitüntető helyen, de amióta vezettem, tudom, hogy nem az az előszámú szempont. Érzetre sokkal erősebb, és a futómű miatt pedig nagyon élvezetes vele tempósan haladni. Őszintén szólva szerintem a DMC sohem sem volt igazi sportkocsi, hanem GT. Egy nagyon élvezetes, különleges GT.

hdnctrl 2012.01.20. 11:23:41

Lehetne GT, ha még egy kis hely lenne a csomagognak, így szerintem csak PT (Piccolo Turismo) vagy esetleg MT (Medio Turismo) :D

Viszont a gokart-feeling (nagyon közvetlen kormányzás, valamint a hátad mögött a morgás és remegés, plusz a durrogás, amikor elveszed a gázt) miatt valóban ezerszer élvezetesebb vezetni, mint egy mai "sportautót".

Sid! A gyorsulás nem lehet lassú, a tömeg nem lehet könnyű, ahogy (ezt nem te írtad, csak példa) a hőmérséklet sem lehet meleg vagy hideg.

Szerintem pont azért mondják rá, hogy lassú illetve szarul gyorsul, mert 1. nehéznek gondolják, 2. nem egy Honda Accorddal vagy VW Sciroccoval hasonlítják össze, hanem a Porschéval meg a Ferrarival, mert kinézetre ezekkel van egy kategóriában.

A THIS IS HEAVY kép überkönig!!!

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2012.01.20. 12:21:59

@scuynat: Minimum MT, mert tudod mekkora a csomagtartója? 400 liter. Az pedig óriási. Na jó, nem az. :)

A többire meg majd odafigyelek.