HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

skynet: A Delorean gyorsulása, avagy teaser az április 6-i találkozóra, avagy Dynolicious vs Gtac

2013.03.26. 10:00 :: hdnctrl

Lássuk csak, mit is kérdez az átlagember (némi tájékozottsággal felszerelve) a Deloreanről:
- Hol van a fluxuskondenzátor? (He-he, de jó, ezt még sosem hallottam. Egyébként tegnap fogják beépíteni. Hö-hö.) (Ez pár embernél kiveri a biztosítékot, nem tudják értelmezni és odébbállnak.)
- Alumínium a karosszéria? (Üvegszálas, de rozsdamentes acélpanelek vannak rögzítve rá.)
- Az ajtókat te alakíttattad át ilyen felfelé nyílóra? (Szerinted?! Egyébként nem.)
- Tényleg csak 2 literes a motorja? (2.85L V6, és nem Ford, hanem Renault. Vagy Volvo, mert úgy jobban hangzik.)
- Hány lóerős? (137 elvileg, valójában ki tudja...)
És elérkeztünk a streetracerek legfontosabb kérdéséhez:
- Hogyan gyorsul? 

Na hát erre a kérdésre adok választ az alábbi bejegyzésben.

Elmélet

Hogyan lehet megmérni egy autó gyorsulását?

Először is van a ruszki módszer: beül melléd az asszony (ha ilyened nincs, akkor a haverod), kezében stopperóra, te ráüvöltesz, amikor elindulsz, hogy "most!", aztán megint, amikor elérted a kb. 100 km/h sebességet (a kilométeróra szerint - v1.0 -, vagy ha kicsit fejleszteni akarsz rajta - v1.1 -, a GPS szerint).

Van a Hi-Tech módszer (v2.0): az autó OBD2 portjára rákötöd a laptopodat (esetleg a telefonodat bluetoothon keresztül) és az méri meg helyetted. Kár, hogy az OBD2 port még sehol se volt 1981-ben, így a Deloreannél ez kiesik.

A harmadik módszer a ruszki módszer továbbfejlesztése (v1.2): a telefonod méri meg helyetted a gyorsulást. Androidra meg iOS-re is létezik jó pár program, ami erre elvileg képes. De csak elvileg, mert láthatjuk majd, hogy jó nagy baromságokat tudnak mérni.

Előkészületek

Mivel - ahogy említettem - a Delorean nem rendelkezik ODB2 porttal, ésszerű módszerként a telefonos mérés (v1.2) maradt. Viszont nem úgy van az, hogy a (mérnök)ember csak úgy nekiugrik oszt' leméri oszt' jó. Kalibrálni kell a programokat, azaz megnézni, melyik a legjobban használható.

Ennek a következőképpen fogtam neki: letöltöttem mindkét iPhone-omra (3GS és 4S) a Dynolicious és a gtac nevű programot, a ZTE Blade nevű androidos telefonomra meg a Racing Tester nevűt (illetve másokat is, de ezekről már első indításkor kiderült, hogy használhatatlanok).

Az első kalibráló méréseket egy Honda Civickel végeztem (az autóról később). Ehhez feltettem a szélvédőjére 3 db tapadókorongos telefontartót a 3 fent említett telefon részére (ha csúszkál a telefon, meghamisítja a mérést). Ezután rácsatlakoztattam a laptopomat USB-kábel segítségével az OBD2 portra, és elindítottam a ScanMaster ELM nevezetű szoftvert. Ebben kiválasztottam a Power/Acceleration Test/Measurement részt, beállítottam, hogy 100 km/h-ig vagyok kíváncsi az eredményre (Max Speed 100).
Ezek után következhettek a mérések (ezeket természetesen forgalomtól elzárt területen végeztem, szigorú biztonsági szabályok betartásával).

Kalibráló mérések

Honda Civic

Tehát azt akartam kideríteni, hogy a Dynolicious, a gtac, vagy a Racing Tester eredményeinek lehet-e hinni. Az alábbi ábra alapján látszik, hogy a Dynolocious közelíti meg a legjobban a valóság eredményeit, de csak akkor, ha az iPhone 4S-en fut, mert a 3GS egészen más adatokat mér. A gtac eredményeit végül fel sem raktam, mert az előzetes teszt alapján kiderült, hogy a fasorban sincs, 15, 18 meg 25 másodpercet mért akkor, amikor a többi az ábrán láthatókat. 

hondaacc.PNG
Honda Civic 1.8 gyorsulás

Jelmagyarázat:

obd2c: az OBD2 eredményei korrigálva (ez a Honda esetén megegyezik az OBD2 eredményeivel, azaz nincs korrigálás)
zte: Racing Tester nevű program a ZTE Blade telefonon (Android)
3g: Dynolicious nevezetű program az iPhone 3GS-en
4s: Dynolicious nevezetű program az iPhone 4S-en

Az autó tehát: Honda Civic 2006 1.8, 140 LE, 174 Nm és elvileg 8.9 s gyorsulás, de manuális váltóval. Ebben viszont az iShift nevű robotizált katasztrófa teljesít szolgálatot, amit elvileg a 100-as gyorsuláshoz úgy hangoltak, hogy 59-nél és 101-nél vált kettesbe illetve hármasba óra szerint, de a valóságban a 101 csak 95 körül van, tehát a 100-as gyorsulás eredményét szép ügyesen lerontja a második váltás is (még igazán engedhetné neki 7000-ig, de 6500 körül felvált). A mérések alapján egyébként 11.5 s-nek gondolom a Honda gyorsulását 100-ra.

Dodge Magnum

Na de lehet véletlen is, hogy a Dynolicious az iPhone 4S-en egészen hasonló eredményt ad, mint a ScanMaster ELM, úgyhogy kiróbáltam egy Dodge Magnumon is.

dodgeacc.PNG
Dodge Magnum 5.7 gyorsulás

Jelmagyarázat:

obd2c: az OBD2 eredményei korrigálva (beszorozva 100/101-gyel)
zte: Racing Tester nevű program a ZTE Blade telefonon (Android)
3g: Dynolicious nevezetű program az iPhone 3GS-en
4s: Dynolicious nevezetű program az iPhone 4S-en

Az ábrán látszik, hogy itt is az derült ki, hogy teljesen jól korrelál a kettő. Az első alkalommal szépen kipörgött a hátsó kerék, azért lett ilyen gyenge az eredmény, de utána sikerült jobban eltalálni, hogy mennyire kell taposni induláskor a pedált (van kipörgésgátló a kocsiban, de nem nagyon tud mit kezdeni ekkora nyomatékkal, leginkább csak jelzi utólag, hogy kipörgött). Az utolsó előtti mérés valószínűleg azért mutat gyengébb gyorsulást, mert emelkedőn mértem (természetesen mindkét autóval ugyanazon a hat helyen zajlott a mérés).

Ez az autó egy igazi vadállat: Dodge Magnum 2005 5.7 V8 HEMI, 350 LE, 530 Nm és 6.4 s gyorsulás. Ehhez képest nekem sikerült 6.24 s-t (korrigálva) mérni egy esetben, gondolom itt a lejtő segített.

Tehát a Dynolicous az iPhone 4S-en ad kb. jó eredményeket, de az látszik, hogy be kell szorozni 0.90 és 0.97 közt egy konstanssal. Én úgy döntöttem, hogy a Delorean esetében ez 0.93 lesz, mert a gyorsulása a Hondáéhoz áll közelebb (minél jobban gyorsul az autó, annál nagyobb számmal kell beszorozni, azaz annál kevesebbet kell korrigálni rajta - azért választottam a 0.93-at, mert a Honda esetében ez volt a legnagyobb szám, és nem akartam túl sokat "csalni").

A méréshez előkészületként még megmértem, hogy amikor a ScanMaster ELM 100-at mér az autó sebességének, a GPS-ek (ezeknek hiszek, hogy jó értéket mutatnak) mennyit. A Honda esetében nem volt eltérés: a ScanMaster és mindhárom telefonban a GPS is 100-at mutatott akkor, amikor az autóban az óra 106-ot. A Dodge viszont csal egy kicsit: amikor az óra kb. 103-at mutat (analóg, így nem tudom a pontos értéket), akkor a GPS-ek 100-at, az OBD2 port viszont már 101-et. Azaz minimálisan rosszabb értékeket mér gyorsuláskor az ELM, ugyanis nem 100-ig, hanem 101-ig méri a gyorsulást, így ezzel visszaszoroztam az értékeket (az ábra magyarázatában innen a 100/101-es szorzó). (Zárójelben azt is megjegyezném, hogy minden, Európában forgalomba helyezett autó kilométerórája csal pár százalékot azért, hogy a Zemberek lassabban vezessenek.)

Delorean DMC-12

Ezek után nem maradt más hátra, mint megmérni a Delorean gyorsulását is a Dynolicious programmal az iPhone 4S-en. Persze azért megmértem a másik két telefonnal is a gyorsulást, mert elfértek az ablakon, de az említett eredményeket lehet mérvadónak venni.

Amit az én Deloreanemről tudni kell ehhez a témához kapcsolódóan:
1. automataváltós (3 sebességes Renault 4141 váltó), a váltóvezérlést újra kellett forrasztani
2. nincs benne katalizátor (kiszedték)

deloreanacc.PNG

 

Delorean DMC-12 2.8 gyorsulás

 

Jelmagyarázat:

obd2c: az iPhone 4S-en futtatott Dynolicious program eredményeiből számolt adatok (visszaszorozva 0.93-mal)
zte: Racing Tester nevű program a ZTE Blade telefonon (Android)
3g: Dynolicious nevezetű program az iPhone 3GS-en
4s: Dynolicious nevezetű program az iPhone 4S-en

Ami tisztán látszik: a Wikipedián megadott gyári adat (8.8 s 0-60 mph-ra, azaz 0-96.5 km/h-ra) esélytelen, de a Road & Track méréséhez (0-60 mph-ra 10.5 s, 0-100 km/h-ra kb 11.2 s) egészen közeli számokat kaptam. A 4. mérésnél valami bibi lehetett, talán nem nyomtam az elején a gázt eléggé, amikor már megmozdult az autó.  

Mindenesetre én ezek után úgy fogom reklámozni a kocsit, hogy 11 s alatt gyorsul százra automataváltóval, katalizátor nélkül.

Az április 6-i találkozóhoz pedig a következőképpen kapcsolódunk: megbeszéltem Siddel, hogy jó idő esetén április 6-án a felszabadulási téri találkozó után (ugyanott, ahol én mértem - közel Budapesthez) megmérjük az ő kocsijának a gyorsulását is (5 sebességes manuális váltó és katalizátor). Aki akar, jöjjön ki, jó buli lesz! Lesz kaja, pia, nő, mármint ha hoztok, és elkészül majd egy videó is amin az én kocsimmal felgyorsulok 88 mph-ra! (Sid kocsijában csak 85 mph-ig van skálázva a kilométeróra, így az övé erre alkalmatlan.)

1 komment

Címkék: skynet használat

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr895166115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2013.03.26. 14:42:12

Szép mérés, kíváncsi vagyok az én autóm értékeire. Ha jól emlékszem akkor ruszki módszerrel 11-et mértünk.
süti beállítások módosítása