HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

Időgépet vennék

2014.01.29. 10:00 :: Szabi DMC

(Szerdai fejtágító, kivételesen Szabitól.) A napokban két „időgépesített” Delorean is felkerült az ebay-re, egy amerikai 80 ezer dollárért, és egy angol egymillió fontért (hö-hö!). A Delorean fórumon merült fel a kérdés, vajon be lehetne-e hozni egy ilyen gépet itthoni használatra. Amikor tavaly kocsit keresgéltem, nem találtam emberi nyelven és egy helyen összefoglalva amerikai veteránkorú autók importjáról szóló információt, végül számos forrásból és az NKH-t is megkérdezve sikerült nagyjából képbe jönnöm. Első körben leírnám ezt, és utána kitérnék az időgépesített verzióra is.

500usa57.JPG

Nagyon leegyszerűsítve, a magyar törvények nagyjából úgy rendelkeznek ebben a témában, hogy egy ökölbe szorított kéz kinyújtott középső ujja integet ki a jogszabályt tartalmazó lap közepéből. Az Európai Unió  ejnye-bejnyéit elkerülendő ezen azért finomítani kellett, de valószínűleg még mindig nálunk sikerült a legjobban korlátozni azt a szabadságjogot, hogy olyan autóval járj, amilyen neked tetszik. Ezért szét is kell választani az EU-n kívüli illetve belüli autóvásárlást.

Nézzük, mi történik, ha onnan vennél Deloreant, ahol viszonylag nagyobb mennyiségben és megfizethető áron vannak eladó példányok, azaz az USÁ-ból. Itt jön a jogszabály fent említett pontja, mely szerint: „Amerikai kocsit akarsz? Anyádat!”. Miért? Mert csak. Mert a gaz imperialistákat gazdagítanád a magyar jómunkásembereknek munkát adó Suzuki helyett. Mert csak szennyeznéd vele a környezetet. Mert rontanád a hazai autók életkor-statisztikáit. Szóval nem. Azaz két kivétellel igen. Az egyik, ha az amerikai álomautódban legalább EURO4-es kibocsátási normáknak megfelelő motor van. Nem tudom, hogy mondjuk egy új Ford Mustang esetében ezt ki és hogyan tartja számon, és hogyan lehet meggyőzni a magyar bürokráciát, hogy elismerjen Euro4-esnek egy motort. Mindenesetre az európai vásárlók kedvéért a Mustangok legújabb generációját már soros négyhengeres erőforrással is gyártani fogják, amire azért már nehezen mond bármit is az ember.

DeloMustang500.jpg

Egy Delorean szempontjából ez végülis tökmindegy, mert ő még jóval azelőtt született, hogy kibocsátási normákról kezdtek volna agyalni a jól fizetett brüsszeli naplop diplomaták. Maradt tehát egyetlen lehetőség a nem EU-s autód számára: mivel 30 éves múlt, muzeális minősítés után, OT-rendszámmal üzembe helyezheted Magyarországon. Ennek előnye, hogy csak ötévente kell vizsgáztatni (veterán- és műszaki vizsga is), nincs regisztrációs adó (viszont van vám és ÁFA), és olcsó biztosítást köthetsz rá. A hátránya, hogy ha vétel előtt nem tudod személyesen megnézni, és nem olyan állapotban van a kocsi, ahogy a hirdetése alapján gondolod, akkor a gatyád és/vagy a fiatalkorod is rámegy, míg OT-szintre javítod fel. Rendszám híján pedig addig sem tudod használni a kocsit, hacsak nem vállalod be a P-rendszámra egyre inkább utazó közegek zaklatását. Ráadásul az OT-s külső-belső színvonalat meg is kell tartani, ami egy Delorean esetében nehezebb, mint más típusoknál, ahol a hibák és sérülések bátran gittelhetők és színre fújhatók.

500usa$_57.JPG

De tételezzük fel, hogy bevállalod a veteránvizsgát. A fenti  ebay-es amerikai kocsival már meg se próbáld, mert Chevrolet motorja van, az OT-s autódon viszont nem lehetnek típusidegen kiegészítők, alkatrészek, átalakítások. Egy Delorean-időgép még az eredeti PRV-motorral is viszonylag nehezen felel meg ennek az elvárásnak. Esetleg vizsga előtt visszaalakíthatod civil Deloreanné, ötévente egyszer belefér az idődbe. Viszont így meg lesz körben a karosszérián egy csomó lyuk, ahová felcsavarozták az időgép alkatrészeit, és ezt a veteránvizsgán olyan nagyon nem fogják díjazni.

De mondjuk nyom nélkül eltüntethető minden a kocsidról, megkapod az OT-rendszámot, visszarakod rá az időgépes felszerelést, és máris te vagy a király. Itt jön az a rész, amiben 100%-ig nem vagyok biztos, de azért simán rátennék egy nagyobb összeget: Kovács Bonifác rendőr törzsőrmester levillog az út szélére, és bár nagyon tetszik neki a kocsid, nagy a nyomás rajta, hogy aznap is hozza az előírt mértékű bevételt a büntetési díjakból. Életében nem látott még Deloreant, de azért azt rögtön kiszúrja, hogy a Mr. Fusion daráló nem éppen gyári motorháztetőn ül, és ez a változtatás nincs bevezetve a forgalmiba.

500mrfusion.jpg

Ráadásul ott van az a sok szir-szar is rápakolva az autó hátuljára és oldalára. Van-e róla gyári tanúsítványod, hogy az autópályán nem fog az egész szárnyra kelni, és szétcsattanni a mögötted 190-nel érkező színjózan szlovák asszonyka X5-ösének szélvédőjén? Naugyehogyugye. Akkor most levesszük a rendszámot, és a bíróság majd valamikor postáz egy nagyobb összegről szóló csekket.

Ez volt tehát az amerikai időgép magyarosításának szomorú története. Mi a különbség, ha inkább az angolt szeretnéd megvenni? Mivel ezt a kocsit az EU-ban már forgalomba helyezték (hülye angolok, hát hogy képzelik ezt?), a fent részletezett OT-s opción túl kérhetsz rá akár sima, mezei magyar rendszámot is. (Ne feszegessük, mi értelme annak, hogy egy ugyanolyan, de EU-n kívülről vett autónál ezt nem teheted meg. A józan ész tartományát már valahol a második bekezdésben elhagytuk.) A sima rendszámozáshoz regisztrációs adót kell fizetned, és ne tarts tőle, hogy az kevés lesz. A hivatalos kalkulátort itt találod hozzá. A kocsi honosításához még el kell töltened egy kellemes délelőttöt a Mozaik utcában, ahol egy csomó papírmunka mellett azt is megnézik, forgalomba helyezhető-e az autó. Erről a következőket mondja a jogszabály, bármit is jelentsen ez: „A jármű műszaki megvizsgálása során a közúti járművek forgalomba helyezési és forgalomban tartásnak műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben foglaltakat kell figyelembe venni, különös tekintettel a jármű első forgalomba helyezés időpontjában érvényes jogszabályokra.” Az alap, hogy a lámpáid, indexeid, biztonsági öveid és még ki tudja micsodáid megfeleljenek az európai előírásoknak, azt pedig, hogy mennyi szénmonoxidot bocsáthat ki egy 1981-es V6-os motor, bízzuk a vizsgálók szakmai tudására.

500ZTnc9.jpg

De ezt az akadályt is vetted, az összes papírodra rákerült a pecsét, befizetted a regisztrációs sarcot, és ta-dááám: 1-2 hét múlva átveheted a rendszámot és forgalmi engedélyt. Innentől kezdve már csak azon izgulj, hogy az időgépes kirándulásaid során ne találkozz a fent említett, könnyű prédára váró rendőrökkel, mert elég kétséges a találkozás kimenetele.

Szóval ha mindenképpen a lenti videón látható módon akarsz cirkálni az utakon, szerintem jobb, ha odaköltözöl, ahol ezt megteheted.

6 komment

Címkék: replika forgalombahelyezés Szabi

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr265783692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalacsi_Dezső 2014.01.29. 18:48:19

Na, de hát ez időgép. Kint megveszed, visszamész a múltba, behozod "okosba" a Merkúrral. Aztán Vissza jövőbe!
:-))))))))))))))))))))))

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.01.29. 20:06:30

@Szalacsi_Dezső: aha, ráadásul a szürke forgalmi még jól is menne a kocsi színéhez ;)

hdnctrl 2014.01.30. 09:50:21

@Piréz Atya: igen, ezt ritkán mondják. Ritka kérdés még, hogy "hol van benne a fluxuskondenzátor?"
Aztán nézegetik a motor fölött, és amikor mondom, hogy ott a Mr. Fusion NINCS, nem értik...

bopat 2014.01.30. 20:11:19

Az összes volt kommunista országokkal ugyanez a baj.
Agyatlan idióták, idióta törvényeket hoztak/hoznak.

p-parker 2014.01.30. 21:10:36

Egyébként remek irás !