HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • Sidaries: @Tzl: Igen. Ezért van, hogy habár az én autóm alváza elég jól néz ki, mégis látszik rajta pár repe... (2020.03.19. 09:28) Egy komolyabb áttekintés a gyár történetéből - képekben
  • Tzl: @Sidaries: Elég hiányos tudással rendelkezem a fémmegmunkálás területéről, ezért nem szeretnék az ... (2020.02.26. 16:25) Delorean gyártóformák I.
  • Sidaries: @numlockholmes: Kis késéssel, de válaszolok, aznap nem volt időm, aztán elfelejtődött. Igen, emlé... (2019.12.22. 09:08) Deloreantimeline.com
  • Burgermeister: várjuk az uj anyagokat (2019.11.28. 02:47) Haladok
  • matyi101: @leeroy869: lehet nemzetközi babérokra pályáznak. (2019.11.15. 13:44) Apsürde fotózás

Hagyományos magyar rendszám, OT vagy valami más

2014.11.25. 09:00 :: Szabi DMC

Avagy öreg amerikai autó behozatala és forgalomba-helyezése Magyarországon: ez egy megaposzt lesz elsősorban azok számára, akik meg szoktak találni minket a fenti témában és mostantól ide tudjuk őket irányítani. Szóval mielőtt elkezdenél vadul licitálni az ebay-en, és már keresgélnéd a szállítási lehetőségeket, előbb jó alaposan nyálazd át az alábbiakat.

500trucktrailercollection4web3.png

Többször volt már szó erről a témáról itt a blogon, de mivel P-rendszámmal vagy szlovákosítással manapság már nem biztos, hogy megéri trükközni, nézzük meg összefoglalva, milyen lehetőségek maradtak a reménybeli Delorean-vásárlók számára, és melyik változat milyen előnyökkel-hátrányokkal jár. A törvényhozók célja ugye az, hogy az országot ne árasszák el a füstokádó romok, ezért az Európai Unión kivülről behozott használt kocsik motorjának teljesítenie kell a 2005-től érvényes Euro-4-es környezetszennyezési normákat. Nem tudom, ki tartja számon, hogy melyik motortípus felel meg ennek, esetleg csak simán a gyártási évszám számít, de egy Delorean 33 éves V6-osa még katalizátorral is nagyon messze van bármilyen 21. századi határértéktől.

500engine10734104_807499819306043_4897561971818834637_n.png

Mivel az eladó (illetve megfizethető) Deloreanek 99%-a az Egyesült Államokban kerül piacra, ha onnan hozol be egyet, a régi motor miatt biztosan nem engedélyezik a hagyományos forgalomba-helyezését. Szerencsére egy másik törvény hagy egy kiskaput: a muzeális minősítésű autóknak nem kell megfelelniük az Euro-4-es normáknak. Ez tehát minden, Amerikából behozott Delorean esetében kötelezően az OT-s utat jelenti. Hagyományos rendszámot nem kaphat, a P-rendszámot csak útvonaltervvel használhatod és csak néhány alkalommal, a külföldi rendszám + magyar állampolgárság kombó pedig szintén rizikós manapság. (Van ugyan a klubunkban szlovák rendszámos Delorean, de ott egy valóban kint élő élő és dolgozó tulajról van szó.)

Az OT-rendszám feltételeire még visszatérek, de nézzük előbb, mi történik, ha Európában sikerül kocsit venni. Valamilyen uniós szabályozás lehet a háttérben, de ugyanaz az autótípus, ugyanazzal a motorral már kaphat normál rendszámot Magyarországon, ha korábban az Európai Unióban már forgalomba helyezték. Euro-4-es követelményről itt szó sincs. Tehát két teljesen egyforma autó teljesen más megítélés alá esik, ha az egyik a tengerentúlról, a másik pedig a szomszédos Burgenlandból érkezik. Az amerikaihoz kell a muzeális minősítés, a burgenlandinál eldöntheted, hogy hagyományos rendszámot rakatsz rá vagy bepróbálkozol az OT-val. Kutya legyek, ha értem, miért van ez :)

500washingtonnumberplate.png

Feltételezem, hogy létezik az az opció is, hogy az Amerikából behozott autót még „út közben”, például Németországban vagy Hollandiában forgalomba helyezteted, és már EU-s autóként hozod be, de ennek a részleteiről nem sokat tudok. Pedig nem hülyeség, mert előfordulhat, hogy ez az egyetlen járható út az álomautód magyarításához. Például ha beleszeretsz ebbe az vadállat Corvette-motoros Deloreanbe:

Behozod Amerikából, de itthon elvileg csak az OT-bizottság elé viheted, ahonnan úgy vágnak ki, hogy öröm nézni. A muzeális minősítés során ugyanis az autó eredetisége és korhűsége a legfontosabb szempont, azaz a típusidegen motor, de még a nem gyári spojlerek is kizáró oknak számítanak. A Corvette-Delorean esetében tehát az egyetlen „egyenes” út, ha egy barátibb törvényeket és alacsony honosítási költségeket kínáló EU-országban először forgalomba helyezteted, majd az uniós papírokkal már nem lesz akadálya, hogy hagyományos rendszámot kapj rá Magyarországon (de OT-st persze soha). A kétszeri honosítás persze jó drága lehet, de ha neked V8-as Delorean kell, akkor nem tudok jobb megoldást.

De miért nem csinálja ezt mindenki, ha az OT-val csak a szívás van? Nos, ennek az okát úgy hívják, hogy regisztrációs adó. Hagyományos forgalomba-helyezés esetén egy Delorean regisztrációs adója 470 ezer forint. Ezt az összeget viszont a muzeális minősítésű járművekre nem kell kifizetni. Ha tehát olyan kocsit hozol akár Amerikából, akár Európából, ami eredeti állapotú és az OT-vizsga előtt nem kell sokat költened rá, akkor természetesen nincs értelme kifizetni adóra félmillió forintot. Ha viszont típusidegen alkatrészekkel, átalakításokkal érkezik a kocsid, vagy az általános állapota miatt nem menne át a veterán vizsgán és nem akarsz milliókat költeni a felkészítésére, akkor már EU-s forgalmival kell rendelkeznie, amikor magyar földre lép.

500trailerTransporter.png

Még sok egyéb szempontot is figyelembe kell venni, amikor öreg autót hoz be az ember fia, lássuk ezeket:

OT-rendszám:

- Ha az EU-n kívülről hozod a kocsidat, csak ezt választhatod. Az autó fő részegységeinek és alkatrészeinek eredetisége kiemelt minősítési szempont, tuningolt és átalakított kocsival nem érdemes próbálkozni.

- Egy OT-vizsga mindig lutri, és bár szólnak legendák arról, hogy a megfelelő zsebekbe tett borítékok szabad utat biztosítanak a sikeres minősítéshez, de többet hallani azokról, akiket mondvacsinált okok miatt zavarnak el újra meg újra. Ha pedig már egy kis alvázkosz is elég ahhoz, hogy egy nagytudású vizsgabiztos a hatalmát fitogtassa, akkor soha nem mehetsz biztosra. Fontos, hogy az OT-minősítés sem mentesít a műszaki vizsga alól, tehát az OT-t sikerrel vevő, de műszakilag nem megfelelő autó nem fog rendszámot kapni.

- Gyakorlatilag bármilyen autót telibe lehet gittezni és szépen színre fújni, hogy a vizsgabizottság ne lássa, amit nem szabad látnia, de a Delorean acél karosszériaelemeivel nem lehet így trükközni: elég egy szerencsétlen koccanás, amikor átszakad az anyag, és nincs az a szakember, aki normálisan rendbe tudná hozni. Lehet ugyan venni még ilyen elemeket, de bizonyos esetekben már szó szerint értendő, hogy azokat aranyárban mérik. Mondjuk elvileg nem nehéz le és felszerelni ezeket a részeket (kivéve az ajtókat), és akkor a márkatársak csereberélhetnek OT-vizsga előtt, de ez igazából csak átsegítene a vizsgán, aztán megint ott állnál egy csúnya és javíthatatlan karosszériájú kocsival.

500crash.png

- A muzeális minősítés és a műszaki vizsga ugyan 5 évig érvényes, de egyrészt a meglevő színvonalat minden 5. évben hozni kell, másrészt ha el kellene adnod az autót, akkor a vevőd kezdheti elölről az egész vizsgáztatást, akár letelt az 5 év, akár nem. Az OT ugyanis a tulajdonos személyéhez kapcsolódik, nem az autóhoz, bármekkora böszmeség is ez. Ráadásul OT-vizsga az nem minden utcasarkon van napi 24 órában, hanem csak évente néhányszor, pár kijelölt nagyvárosban. Nem vagyok otthon a veteránautók piacán, de engem, mint laikus vevőt eléggé elrettentene, hogy a megvásárolt kocsimmal nem közlekedhetek azonnal, viszont esetleg hónapokat kell várnom a vizsgára, és ott még mindig kiderülhet, hogy a jelenlegi állapotában már nem felel meg a minősítésen.

- Sokszor mondják, hogy milyen olcsó fenntartani egy OT-s kocsit: nincs regisztrációs adó, nincs önkormányzati súlyadó, kedvező a biztosítás (ez utóbbi Skynet OT-s kocsijára például kb. 22 ezer forint/év). A regadóval valóban sokat lehet spórolni, de egy frissen vett öreg autóra lehet, hogy milliókat kell költeni, hogy átmenjen a veteránvizsgán. Amelynek szintén van költsége: 30 ezer forint körüli az OT-s része, és erre még jön a szokásos műszaki vizsga, első alkalommal pedig az egyedi forgalomba helyezés, rendszám, forgalmi, törzsköny, fittyfene. (Itt van erről egy összefoglaló, lásd a 141-es hozzászólást)

Amiről sokan nem tudnak, hogy egy hagyományos rendszámos öreg autó állandó költségei szinte alig valamivel magasabbak, mint egy OT-s kocsié, erre még lejjebb visszatérek. A kezdeti nagy különbséggel (a regadó hiányával) kapcsolatban pedig én erősen féltem az OT-s társadalmat: a visszamenőleges hatályú törvénykezés és az újabb sápok állandó keresésének országában mi a garancia arra, hogy nem kíván rá egy mohó honatya az OT-s autótulajdonosok soha be nem fizetett regisztrációs adójára? Lesz itt még stadionépítés bőven, és az internetadó bukása után odafent nagyban megy a fejtörés, hogy kitől lehetne még pár milliárdot beszedni. Ugye hogy ilyenkor szokott jönni a fél nap alatt kidolgozott, benyújtott és elfogadott törvény egy-egy új sarcról, de persze ne legyen igazam...

- Szintén az OT előnyeként emlegetik, hogy a másik fél hibájából történő balesetnél a biztosító magasabb alkatrész-árakat térít egy muzeális minősítésű kocsi esetében. Szerencsére ezzel kapcsolatban nincs összehasonlítási alap a klubon belül, de amikor Sidet megtolta a Suzukis fickó, akkor még P-rendszám volt a Delóján, ennek ellenére a biztosító szó nélkül kifizette a holland DMC-shop magas alkatrészárait. Gondolom azért, mert a Delorean nem szerepel a hazai alkatrész-adatbázisokban, és az árakhoz az egyetlen hivatalos támpont az európai DMC-képviselet listája.

karambolnyomodas.jpg

- Casco: hozzáértőbbektől azt hallottam, hogy OT-s autóra itthon nem köthető casco, esetleg Ausztriában és Németországban lehet próbálkozni, de ehhez értékbecslést kell készíttetni odakint, és ez alapján szabják meg a borsos biztosítási díjat. Viszont most találtam egy linket, ahol veterán casco-t ígérnek itthon is, bár az ügyintéző gmail-es címe és a kötelező biztosítás többrendbeli összekeverése a casco-val engem nem nagyon győzött meg.

- Azt is olvastam, hogy OT-rendszámmal nem kell autópályajegyet venni, de ezt a két magyar OT-s Deló tulajdonosa cáfolja (vagy csak feleslegesen fizetik évek óta a díjat :)). Mintha a szmogriadó miatti forgalmi korlátozások sem vonatkoznának az oldtimerekre, de lehet, hogy ez is csak egy legenda.

- A papír nélküli autókra is szokták mondani, hogy ha elmúltak 30 évesek, akkor a veteránvizsgán még legalizálni lehet őket, de ez sem ilyen egyszerű. Itt lehet erről bővebben olvasni

Most lássuk a hagyományos rendszám előnyeit és hátrányait:

- Emlékeztetőül: ez az opció csak az EU-ban már korábban forgalomba helyezett Delorean megvásárlása és behozatala esetében működik, például ha veszel egy német vagy olasz rendszámú kocsit.

500itDSC02957.png

- A többszázezres regisztrációs adó után az éves költségek már szinte barátiak: az én nem OT-s kocsimra a kötelező biztosítás havi ezer forint. Ehhez tagja kell, hogy legyek a Magyar Nosztalgia és Hobbijármű Regiszternek, aminek évente 6000 forint a díja. Az önkormányzat által kivetett súlyadó évi 10 ezer forint, összesen tehát 28 ezer forintba kerül az autó tartása egy év alatt.

- OT-vizsga természetesen nincs, de öt helyett kétévente kell vinni a kocsit hagyományos műszaki vizsgára, bármely vizsgaállomásra. Behozatalkor  viszont csak az NKH-nál (Mozaik utca) lehet honosítani és az első műszakit megcsináltatni, ez tavaly 40 ezer forintba került.

- A sérüléseknek, tökéletlenségeknek, enyhe korróziónak nincs olyan jelentősége, mint egy OT-s kocsinál; ha átmegy a sima műszakin, akkor forgalomban is maradhat.

- A kocsinak nem kell eredetinek és korhűnek maradnia: bár azért ezt is jól megszabályozták odafent, de az előírásokat betartva elméletileg mehet a Delóba a Corvette-motor, piros belső, rózsaszín fóliázás vagy egy szerinted menő racsing-felni.500wheel.pngAz már más kérdés, hogy ilyesmit nem illik tenni egy Deloreannel, de a lehetőség megvan rá. Ja, el ne felejtsem, időgépet is építhetsz a normál rendszámos Deloreanedből. Vagy nem.

- Szintén pozitívum, hogy eladásnál nem kell újravizsgáztatni a kocsit, a vevő egyből használhatja és nem kell felkészítenie OT-vizsgára.

- Bár azt hinné az ember, hogy normál rendszámos autókra könnyebben köthető casco, nekem a Netrisk a szemembe nevetett, amikor lefuttattam egy ilyen keresést. „Öreg autód van, törd csak össze saját költségeden...”

Hát ennyi lenne a sok pro és kontra a Deloreanek forgalomba-helyezése ügyében. Ha később változik valami vagy kommentben tutibiztos információt küldtök javítanivalóról vagy újdonságokról, akkor frissíteni fogom a posztot. Még annyit, hogy néha megkeresnek olyanok, akik Deloreant terveznek behozni, de sokallják a költségeket, esetleg nem akarnak veteránvizsgázni, mert ők majd simán eljárkálnak P-rendszámmal, meg szereznek rá osztrák rendszámot. Vagy éppen tudnak egy tisztázatlan papírokkal rendelkező Deloreanről, de majd „megoldják” valahogy, mert az eladó szerint ez nem lehet probléma (ő is csak azért nem oldotta meg 20 év alatt, mert nem volt kedve hozzá...). Sajnos nem egy Deló porlad szét idehaza is garázsokban vagy a kerti fólia alatt, de rejtélyes okokból se P-rendszámmal, se máshogy nem mentek egy métert sem már évek óta, és az egyre csökkenő eladási áruk ellenére sem viszik el őket az érdeklődők hadai. Ennek bizony jó oka van. Szóval ha Deloreant vennél, akkor csak biztosra menj, és így vagy úgy, de rendesen helyeztesd forgalomba. Ha további kérdéseid vannak, a Delorean-klub fórumán kérdezz meg minket, írj ránk Facebook-on vagy finoman ints le minket, ha az utakon látsz. Bár nem szívesen állunk meg senki kedvéért, ha már lendületben vagyunk :)

DSC05230b.png

8 komment

Címkék: forgalombahelyezés Szabi

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr156925319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2014.11.25. 15:25:07

Jó összefoglaló. Én ezeket eddig csak összevissza írtam meg, jó egyben látni.

Rocko- 2014.11.25. 23:48:32

hogy jól összezavarjam a gyarapodó DMC (hehe, az előbb majdnem SMC-t írtam ) tulajdonosok táborát: lehet érdemes körbenézni a behozatal útvesztőjében, miszerint Európán belüli, de EU-n kívüli országokkal (Ukrajna), vagy EU-n kívüli, de EU gazdasági közösségen belüli (Svájc, Norvégia) országokkal.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.11.26. 16:31:10

@Rocko-: Ha jól tudom, akkor Svájcot EU-nak kell tekinteni ebből a szempontból, legalábbis vámot biztosan nem kell fizetni, de valószínű, hogy az Euro-4-es szintnek sem kell megfelelni. Az más kérdés, hogy Svájcban úgysincs megfizethető árú Deló.

Ukrajna viszont nemigen játszik, onnan csak OT-s céllal lehetne behozni kocsit, ha lenne. Volt itthon egy olyan papírok nélküli Deló, amit a gazdája ki akart vinni oda vagy Szerbiába, hogy majd ott varázsolnak neki helyi papírokat, és úgy már legálisan vissza lehet hozni Magyarországra. Csak azon az apró banánhéjon bukott el a dolog, hogy kivinni sem lehet az EU-ból papírok nélküli autót, nem csak behozni. :) A végén már zöldhatáros átkelésről is szó volt, de persze azóta sem sikerült legalizálni a kocsit.

Rocko- 2014.11.26. 19:39:12

@Szabi DMC: Svejcban szigorúak a környezetvédelmi normák, azt tudom, de hogy importtal vagy ilyen korú autóval mi a helyzet, na, azt nem tudom.

az ukrán sztori kemény. mondjuk legalább nem odakint döbbentek rá erre.

hdnctrl 2014.11.27. 23:53:23

Pár adalék.

1. Az én időmben még 750 ruppó volt a regadó. 470-nél eléggé elgondolkodtam volna az OT vizsgán.
2. Az OT-minősítés után egészen lájtos a műszaki vizsga. Világítson a lámpa, de felmentést adnak az aszimmetricitás (ööööö szóval hogy jobbra világítsanak) alól, plusz a károsanyag-kibocsátást se nézik. A lengéscsillapító meg a fék persze kell, hogy működjön.
3. Szarrátört (lyukas) Delorean sima rendszámot se kap.
4. 5 év alatt egy OT-rendszámos autó (ha nem szabad ég alatt tartod) nem megy annyira tönkre, hogy komolyan költeni kelljen rá a következő vizsga előtt.
5. A szmogriadó alatt tényleg nincs korlátozás.

kizartdologmertnemtudom 2014.11.30. 20:35:03

pár javítás:

swájból van vám, hogy a viharba ne lenne... hiszen unión kívüli ország.

unión kivülről betudsz hozni kocsit, emisszio kontrol nélkül, DE olyan modellt ami megfelel a magyarországi kresz szabályainak (lámpák pl), és ami még fontosabb, magyarországi "nyilvántartás" szerint létező modell, és ez a rész tud trükkös lenni.

amikor a vw new beetle 2.0 USA modellemet nem engedték forgalomba helyezni, mert túl jó volt az emissziója és ilyen autó nincs. usa hozta az euró 4et, az europai pedig euro 3, átkelett raknom az europa vezetékkötegét vezérlőkkel mindennel, köszönöm.
Másik példám, mercedes benz 320 e-class w124 coupe, ilyen modell szerintük nincs, köszönik szépen... (ausztriában lett forgalomba helyezve, onnan pedig itthonra, remek)

OT-val nemérdemes lehet vesződni, de ha ara lett forgalomba helyezve akkor nehezíti az eladást, ha meg itthoni papirosra csinálod, egy előnyöd lehet hogy megérje. Saját véleményem, hogy bár azt állítják biztosítás kifizetésekor nem plusz előny a minősített jármü (biztosítóktól kértem
'szakvéleményt"), de a gyakorlat azt mutatja hogy minősített kocsira jobban fizetnek. pl ismerősi körben: nem OT w123 bal eleje törés, sárvédő lámpa géptető lökhárító diszléc kuka: 130ezer (aztmondták majdnem GTK). OT w108 bal eleje kis meghúzás de lámpa lökhárító diszléc kuka, felvették a sárvédőt is de simán javítható lett volna, 1,1millió... alig akartuk elhinni. Pedig a kettő kocsi körülbelül egyenértékű.

OT-ról még, tévedés hogy szög gyárinak és makulátlannak kell lennie, korhűnek kell lennie, és ez fontos külömbség! és bizonyos szintű patinával sincs baj, de pl a koszra allergiásak, és joggal. például korhű ködlámpát, tetőcsomagtartót stb rakhatsz rá. Akár építhetsz replika verseny/sport modellt is, ezek mind teljesen ok.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.12.01. 12:19:31

@kizartdologmertnemtudom:
Svájcnak kicsit utánanéztem most: "ha a svájci autót EUR1 származási bizonyítvánnyal tudja behozni, úgy a vám 0%-os". Ha minden igaz, akkor a származási bizonyítványt európai gyártású autókra adják ki.

"unión kivülről betudsz hozni kocsit, emisszio kontrol nélkül": ebben biztosan tévedsz, NKH-nál alaposan utánakérdeztünk: Unión kívüli kocsinál kell az Euro-4-es motor, ha nem OT-ra viszed.

vadnai 2014.12.06. 21:52:29

Elmehetnek a sunyiba akik meghozták ezeket a törvényeket. Már rég vártam egy ilyen összefoglalót. Nagyon jó!

Csak szinte még a gondoltatot is megöli ez a sok macera amivel jár ez... Nagyon rá kell kattani a kocsira hogy végigkínlódja vki. Respect a tulajoknak! Örülök hogy van egy pár példány magyar földön.