HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • Sidaries: @Tomchy: Az jó, nekem az a 19. :) De legalább megvan a géped. :) (2019.03.27. 13:21) Sok kép
  • a8zoli: sztem jo lesz nyugi ;) (2019.03.14. 19:24) Framing John Delorean
  • LassúGabi: Hümm... Látok összefüggést, hogy Budaörsön Bernadettnél, a Figaro mellett állt egy DeLoraen is... ... (2019.03.13. 09:37) XII. Dunakanyar Oldtimer Túra I.
  • a8zoli: @Sidaries: 1x probäld ki ezt a sampont mintha felpoiroztäk volna es ebbe benne a vedö wax is en cs... (2019.03.13. 06:07) Indul az év
  • a8zoli: @Sidaries: äprilisra v kiirva szoval nemsokä , sorry nem direkt volt :D (2019.03.11. 18:22) Egy jegyzőkönyv IV.

Címkék

acél (6) ajtó (15) ajtózsanér (2) alkatrész (7) alváz (5) angle drive (3) angol (2) antenna (1) arany (6) aranyköpések (2) aranykor (1) ars poetica (5) autofilia (3) a cél (1) a gyár emberei (22) a kábítószerügy (20) barlangrajzok (5) beázás (1) béb (4) behozatal (5) benzinpumpa (5) blog javítások (14) bopat 701 (22) bor (1) bricklin (1) bulvár (6) carfax (2) cégstruktúra (1) Comic-Con (1) csakegykép (1) család (3) csomagtartó (1) cuccok (1) dave halls world (1) defekt (1) deloreanközösség (9) delorean halála (1) delorean time (3) dml (8) dokumentáció (3) dtl (1) dubniczkia (18) dudu (1) dynolicious (2) ebay (2) egyéb autó (51) eladó (5) elektromos (5) elektromos delorean (2) élet a gyárban (24) építészet (1) érkezés (1) erm (1) Etyek (1) eurofest (15) évforduló (21) evolúció (28) Facebook (1) fehér (2) fejlesztések (27) fekete autók (1) festett (3) film (28) fogyasztás (1) forgalombahelyezés (31) fotó (2) gebasz (1) general motors (1) goldenblog (6) gumik (3) gyár (2) gyorsulás (3) gyűrű (1) használat (4) hatótáv (1) háztáji (4) híres emberek (2) hollandia (24) honosítás (2) hülyekérdés (2) humor (16) hűtő (1) idézet (40) időgép (6) írország (28) ismerős (10) Jalopnik (2) jég (1) john delorean (22) kakukktojás (1) karácsony (10) karambol (5) kárpitozás (2) katalizátor (1) képregény (1) kerékpár (1) keresőkifejezések (6) kezdetek (3) kiállítás (16) kiegészítés (6) kiejtés (1) kilátás (2) költözés (2) konteó (1) könyv (7) kormánybőrözés (3) környezetvédelem (2) közösség (19) kuplung (1) k jet (1) Lamborghini (1) lapple (1) légkondi (3) légszűrő (1) légterelő (1) leírás (1) lengőkarcsavar (3) levlista (2) link (2) lopás (1) lotus (2) magazin (11) mcdrive (1) melkus rs1000 (1) memo botrány (1) mercedes 300 sl (1) MondoCon (1) motor (4) motorcsere (2) mp3 (2) munchen (4) múzeumok (1) nők (14) notebook (1) olaszország (16) oldtimer (13) öntőformák (3) ot expo (1) pakolás (2) passat (1) pénz (7) poénok (8) póló (12) Porsche (1) problémák (2) prototípus (10) Puerto Rico (1) rádió (3) reklám (21) rendezvény (1) rendszám (2) replika (10) repülő (3) rizsa (164) rokonság (5) rövidítések (2) rozsdakupac (1) rpm relé (4) sebváltó (1) Secret Cinema (3) sikkasztás (2) skynet (22) Skynet (2) sötét középkor (1) Star Wars (1) statisztikák (16) súly (2) szabályok (3) Szabi (71) szállítás (2) szerelés (155) szervizek (11) szervizelés (3) szilveszter (1) sztori (1) sztriptíz (1) születésnap (9) szünet (2) takarítás (12) takaró (2) találkozó (208) tél (13) tendenciák (3) tervek (8) tetőfelújítás (2) tévhitek (6) típushibák (17) törésteszt (8) történelem (117) történetek (34) tudtatok e? (36) új delorean (17) üzemanyagellátás (1) válogatás (2) vásárlás (12) veteránvizsga (11) vezetés (74) vezetéstechnikai tréning (2) videó (18) vin (10) visszahívás (3) Vissza a jövőbe (19) vissza a jövőbe (58) vurdon (12) wheeler dealers (1) Címkefelhő

Deloreanek a Vissza a jövőbe-trilógiában 5.: a villámcsapás

2015.11.12. 08:00 :: Szabi DMC

A hardcore Vissza a jövőbe-rajongók fejből tudják a dátumot: éppen 60 éve, 1955. november 12-én, este 10 óra 4 perckor csapott bele a villám a Hill Valley-i bíróság óratornyába, és visszajuttatta Marty McFly-t és a Deloreant a jövőbe. A villámcsapás filmes megvalósítása 30 évvel ezelőtt nem volt egyszerű feladat, bár az Industrial Light & Magicnél biztosan nem az akkor újdonságnak számító Commodore 16-ossal dolgoztak (nálunk pedig akkoriban jött ki a Primo és a Videoton TV Computer!).

Miközben az ILM  szakemberei a Delorean időutazós jeleneteihez adták hozzá utólag a fény- és egyéb effekteket, már az óratorony fölött tomboló vihar megvalósításához is hozzá kellett látniuk. A forgatókönyv szerint létre kellett hozniuk a „filmtörténelem leglátványosabb villámcsapását”. Akármilyen hatásosra sikerült is ez a rész a filmben, a jeleneten dolgozó Wes Takahashi szerint lehetett volna még ennél is jobb.

„Sosem tetszett igazán a mozifilmben látható villámlás. Ez a változat a rendezővel történt egyeztetések alatt sok módosításon esett át. A legnagyobb villámcsapás, amit valaha moziban láthattunk? Nos, az sokféle lehet. Ha például csinálok egy nagy, kövér elektromos kisülést, az csak egy széles fehér csík lesz a vásznon, és elveszíti minden dimenzióját. Készítettem egy csomó tervet, ahol az óratorony fotója fölé mindenféle alakú villámokat festettem. Az alapkoncepció az volt, hogy a villám a háttérből induljon, és a szemlélőhöz gyorsan közelítve csapjon bele a toronyba. Zemeckis végül az S-alakú villámlást választotta, de mint animáció, számomra sosem volt túl meggyőző.”

„Jó lett volna, ha más dizájnötletek kidolgozására is lett volna időm, vagy legalább erre az egyre többet szánhattam volna. De mivel egyedül dolgoztam az összes villámlós és elektromos effekten, sajnos ennyire tellett.” A végeredmény így is a filmtörténelem egyik ikonikus jelenete lett. A villámcsapás, mint központi elem fontosságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a trilógia mindhárom részében szerepel.

„Ez jó üzlet volt számomra” – meséli Bob Yerkes cirkuszi akrobata, aki Christopher Lloyd (azaz Doki) dublőre volt ebben a jelenetben – Háromszor fizették ki a gázsimat, pedig csak egyszer kellett végigcsinálnom a filmforgatást”.

livlcsnap-2015-11-08-20h35m34s211.png

De amilyen izgalmas nézni ezt a jelenetet, annyira nehéz volt filmezni. Újra és újra fel kellett venni, ahogy Marty a tetőn álló Dokit próbálja a jövőbeli terrorista-támadásra figyelmeztetni. De Michael J. Fox hiába kiabálta rekedtre magát, az üvöltő szélgépek miatt a saját hangját sem hallotta.

vlcsnap-2015-11-08-20h21m16s73.png

Eközben a magasban Christopher Lloydnak is megvolt a maga baja. Bob Yerkes ugyan lesiklott helyette a toronyból, de a legtöbb óratornyos felvételen Lloydnak kellett játszania. A közeli snitteket fel tudták venni egy földszintes díszletben, de a távolabbi képeket a Universal stúdió területén felépített torony tetején forgatták:

bttfcourthouse.jpg

„Felmásztam az óratoronyba – meséli Lloyd, akinek egyébként mindig is tériszonya volt – és rádöbbentem, hogy csak egy keskeny párkány van ott. Biztos voltam benne, hogy képtelen leszek állva maradni”. Kigondolt egy megoldást erre a problémára, lemászott a toronyból, és odasomfordált Bob Zemeckis rendezőhöz.

„Arra gondoltam, megcsinálom négykézláb az egész jelenetet”.

„Kib...ul nem!” – válaszolta Zemeckis, aki cseppet sem haragudott Lloydra, de egyértelművé tette, hogy a film legfontosabb jelenetében senki nem fog térden csúszkálni. A színészre egy hámot adtak, és egy kábelen keresztül egy daruhoz kötötték. Ha le is esett volna, a kábel egy pár lábnyi zuhanás után megfogta volna.

Michael J. Fox esetében is szükség volt egy érdekes "filmtrükkre": amikor az áramszedőt kellett felszerelni a Delorean hátuljára, kiderült, hogy a színész túl alacsony, és nem éri el vele a motor megfelelő részét. Bár a lábait ekkor érthető módon nem mutatja a kamera, a mozgásából észrevehető, hogy az autó mögé érve fellép egy sámlira. Ilyen high-tech eszközöket is be kellett néha vetni egy jó felvétel érdekében :) vlcsnap-2015-11-12-10h29m09s146.png

Az időben csak pár percet kitevő óratornyos jelenetet végül több hetes munkával vágták véglegesre. Zemeckis az ebédszüneteiben és a forgatási napok végén ült be a vágókhoz megnézni az aznapi munkájuk eredményét, és instrukciókkal látta el őket a következő napra. Mivel az óratornyos és a Twin Pines Mall parkolójában játszódó részeket forgatták le először, a filmforgatás hátralevő heteiben már ezen a két fontos jeleneten dolgozhattak a vágók és az ILM emberei.

Ezzel a többé-kevésbé Delorean-mentes résszel ki is végeztem a „We don’t need roads" című könyvnek a Deloreanről szóló oldalait. Aki lemaradt az előzményekről, kattintson ide az első, második, harmadik és negyedik rész elolvasásához. A 30. évforduló és az október 21-i felhajtás kapcsán megjelent néhány újabb dokumentumfilm a trilógiáról és a forgatáson használt egyik kocsi restaurálásáról; ha ezeket sikerül megszereznem, és lesz bennük újabb információ a forgatások során használt Deloreanekről, akár még folytatódhat is ez a cikksorozat.

4 komment

Címkék: film vissza a jövőbe Vissza a jövőbe Szabi

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr798066322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efi 2015.11.12. 18:25:55

Már csak az a kérdés, hogy honnan tudták 22:04 és 22:05 között melyik mp-ben csap le a villám? :)
Ez elég nagy logikai baki, ha már mindent ennyire precízen megterveztek amúgy. Az autó 22:04-kor elzúg a kábel alatt, 5 mp felkenődik szemben a falra, fél perc múlva ott vannak az első bámészkodók, majd 15 mp bevág egy orbitális nagy villám az órába...
Úgyhogy ez valójában így is történt, a többi csak filmtrükk volt :)

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2015.11.12. 19:51:23

@efi: Fél perc múlva nem a bámészkodók, hanem egy másik Marty McFly érkezett volna a második rész végéről :) Eleve a vekkerórás időzítés is hülyeség volt, ráadásul el sem tud indulni a kocsi az óracsörgéskor, szóval nevezzük csak hatalmas mázlinak a jó időzítést ;)

Rocko- 2015.11.13. 00:49:17

ez jó volt!

@efi: a filmben rengeteg ogikai baki van.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.11.14. 14:03:48

nagyon jó kis írás volt, nem is értem előbb miért nem találtam meg