HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • Sidaries: @sóhegy049: Igen, a bal első fék egészen addig nyikorgós volt, amíg ki nem cseréltem a féknyergeke... (2022.11.05. 21:01) Ennyibe kerül egy Delorean 2022
  • Mairtin: @leeroy869: Alapvetően az eseményre nyomott póló volt. De ha van rá igény több darabra (nem 1-2 a... (2022.10.07. 16:39) Hannibal: NAAF sirató 2022
  • Sidaries: @Mairtin: Nagyjából igen. Az itinerről ezért raktam fel képet, azzal együtt talán jobban érthető. ... (2022.06.09. 11:07) Balaton Classic 2022
  • CSOKKI MÁLNA: @gigabursch: No igen, akkor inkább a Lambó, ha már felfelé nyílik.. (2022.06.03. 10:47) Az Új Delorean
  • Rocko-: @leeroy869: nem az autóval volt a bajuk. @Sidaries: nem megy sokaknak a szövegértés. :) (2022.04.28. 19:02) Magyarósi Csaba

A Deloreangyár emberei V. - Bill Collins

2009.12.18. 09:40 :: Sidaries

Bill Collins a gyár korai története során töltött be fontos szerepet. Ő volt a prototípus fő konstruktőre, ő ellenőrizte Giugiaro és a Lotus munkáját. 

Szintén tapasztalt mérnökként csatlakozott John Delorean csapatához, talán ő volt az egyik első ember, Roy Nesseth mellett. Tapasztalatait ő is a GM-nél szerezte, ahol a Pontiac fő tervezőmérnöke volt. Johnnal 1958 óta már ott is többször dolgoztak együtt (pl. a Pontiac GTO-n) és jó viszont ápoltak. Rá is fényes jövő várt a General Motorsnál, de 1974-ben mindezt otthagyta, amikor John Delorean megkereste azzal, hogy építsék meg a saját autójukat. A fő motivációja az volt, hogy végre megtervezheti a saját autóját és nem neki fogják megmondani, hogy milyen autót kell papírra vetnie. Sokat beszélgettek róla, hogy milyet kéne építeni és végül az "úriember sportautója" koncepció mellett döntöttek.

Ez után megrajzolták az autónak a főbb vonalait. Egyetértettek abban, hogy a sirályszárny ajtók szükségesek ahhoz, hogy az autó egyedi és különleges legyen, valamint fontos szerepe volt az autó biztonságossá tételében is. Ez után Bill megépített egy modellt, amibe már bele lehetett ülni és így az autó már látható formát öltött.

Még szintén 1974-ben Bill és John elment a torinói autókiállításra, hogy keressenek egy profi tervezőt, aki majd kidolgozza a részleteket. Négy cég meghallgatása után az Ital Design és Giugiaro mellett döntöttek. Habár Giugiaro ekkor még csak 36 éves volt, nagyon jó referenciákkal rendelkezett. 1975 márciusában meg is kötötték a hivatalos szerződést.

Ezután John és Bill előadta az alapvető ötleteit az autóról, megmutatták rajzaikat, majd hagyták a mestert dolgozni. Alig egy hónapon belül jelentkezett is és több rajzot is mutatott. Kiválasztották a legjobb ötleteket, majd innen már a valós tervezés indult útjára. Bill három hetente megjelent az Ital Design központjában, véleményezte az addigi haladást és jelentett Johnnak is. Júliusra az összes tervet jóváhagyták és hamarosan elkészült az első fából készült modell is. (Ez van a belfasti Autótörténeti Múzeumban van kiállítva) 

Nem sokkal később az első valódi prototípus (D1) készítése is elkezdődött. Egy évvel később, 1976 októberére a prototípus már egy működő autó volt, habár a motor nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az autó Dick Brown kérésére hamarosan átkelt az óceánon és tevékeny részt vállalt a viszonteladók meggyőzésében. Ezalatt Bill nekiállt a második prototípusnak. 

A második prototípust (D2) 1977 júliusára tervezték, de Collins további 10 autót tervezett mindenféle tesztek elvégzésére. Végül ebből jóval több lett és a későbbi szériában gyártott autók első példányai is tesztautók lettek. Ezekkel csinálták pl. a youtube-on is látható törésteszteket is. 

Amikor megkötötték a szerződést a Lotusszal, akkor Bill elég kellemetlen helyzetben találta magát. A tesztvezetések után a Lotus mérnökei nem voltak jó véleménnyel a Bill Collins féle Deloreanről. Túlsúlyosnak ítélték és Bill észrevette, hogy a Lotus alapjaiban alakítja át az ő megálmodott autóját. Az ERM-et lecserélték VARI-ra, átalakították az alvázat. (A prototípusnak nem volt acél alváza, hanem az ERM-mel készült elemekre épült az autó) Az egész autó megváltozott a rozsdamentes acél alatt. (szerintem elég jól sikerült, de ez most nem ide tartozik) Ami Billnek kimondottan rosszul esett, hogy többször viccet csináltak a prototípusból, főleg a súlyából. A munka egyre nehezebbé vált a Lotusszal, egyre több korlátozásba futott bele és ezt már a GM-nél is rosszul viselte. Ennek eredményeként 1979 márciusában felmondott, John pedig nem próbálta visszatartani. Utóda, Mike Loasby hasonló problémákkal szembesült a Lotus mérnökeivel szemben, mint Bill. Felmondása után egy különleges projectet vitt végbe. Megépítette a Vixen RV-t, ami egy lakókocsi, nagyon sok személyautós tulajdonsággal.

billcollinsnewpicture.jpg

Bill jelenleg Michiganben él és a VIN 10573 boldog tulajdonosa.

Sokszor William T. Collinsnak is írják a nevét. Nem találtam okot, hogy miért ez a kettősség.

2 komment

Címkék: a gyár emberei dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr981606132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mairtin 2009.12.19. 01:41:59

A VIN 10573 számú Delorean-ban 3400 mérföld volt 2008 áprilisában és akkor 34000 dolcsiért adták el.

Suttora 2009.12.26. 11:21:42

"Sokszor William T. Collinsnak is írják a nevét. Nem találtam okot, hogy miért ez a kettősség."

Valószínűleg ez a teljes és hivatalos neve, a Bill ugyanis a William becézése. Hogy milyen logika alapján, azt csak az angolok tudják... :)
süti beállítások módosítása