HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

Címkék

acél (6) ajtó (16) ajtózsanér (2) alkatrész (6) alváz (5) angle drive (3) angol (2) antenna (1) arany (6) aranyköpések (2) aranykor (1) ars poetica (5) autofilia (3) a cél (1) a gyár emberei (22) a kábítószerügy (20) barlangrajzok (5) beázás (1) béb (4) behozatal (5) benzinpumpa (5) blog javítások (13) bopat 701 (22) bor (1) bricklin (1) bulvár (6) carfax (2) cégstruktúra (1) Comic-Con (1) csakegykép (1) család (2) csomagtartó (1) cuccok (1) dave halls world (1) defekt (1) deloreanközösség (9) delorean halála (1) delorean time (3) dml (8) dokumentáció (3) dtl (1) dubniczkia (18) dudu (1) dynolicious (2) ebay (2) egyéb autó (51) eladó (5) elektromos (5) elektromos delorean (2) élet a gyárban (24) építészet (1) érkezés (1) erm (2) Etyek (1) eurofest (15) évforduló (20) evolúció (28) Facebook (1) fehér (2) fejlesztések (23) fekete autók (1) festett (3) film (25) fogyasztás (1) forgalombahelyezés (31) fotó (1) gebasz (1) general motors (1) goldenblog (6) gumik (3) gyár (2) gyorsulás (3) gyűrű (1) Halloween (1) használat (4) hatótáv (1) háztáji (4) híres emberek (2) hollandia (23) honosítás (2) hülyekérdés (2) humor (13) hűtő (1) idézet (38) időgép (6) írország (28) ismerős (10) Jalopnik (2) jég (1) john delorean (22) kakukktojás (1) karácsony (9) karambol (5) kárpitozás (2) katalizátor (1) képregény (1) kerékpár (1) keresőkifejezések (6) kezdetek (3) kiállítás (16) kiegészítés (6) kiejtés (1) kilátás (2) költözés (2) konteó (1) könyv (7) kormánybőrözés (3) környezetvédelem (2) közösség (19) kuplung (1) k jet (1) Lamborghini (1) lapple (1) légkondi (3) légszűrő (1) légterelő (1) leírás (1) lengőkarcsavar (3) levlista (2) link (2) lopás (1) lotus (2) magazin (11) mcdrive (1) melkus rs1000 (1) memo botrány (1) mercedes 300 sl (1) MondoCon (1) motor (4) motorcsere (2) mp3 (2) munchen (4) múzeumok (1) nők (14) notebook (1) olaszország (16) oldtimer (13) öntőformák (3) ot expo (1) pakolás (2) passat (1) pénz (7) poénok (8) póló (12) Porsche (1) problémák (2) prototípus (10) Puerto Rico (1) rádió (3) reklám (21) rendezvény (1) rendszám (2) replika (10) repülő (3) rizsa (160) rokonság (5) rövidítések (2) rozsdakupac (1) rpm relé (4) sebváltó (1) Secret Cinema (3) sikkasztás (2) Skynet (2) skynet (22) sötét középkor (1) Star Wars (1) statisztikák (16) súly (2) szabályok (3) Szabi (71) szállítás (2) szerelés (152) szervizek (9) szervizelés (3) szilveszter (1) sztori (1) sztriptíz (1) születésnap (9) szünet (2) takarítás (12) takaró (2) találkozó (208) tankolás (1) tél (13) tendenciák (3) tervek (8) tesco (1) tetőfelújítás (2) tévhitek (6) típushibák (17) tök (1) törésteszt (8) történelem (114) történetek (33) tudtatok e? (35) új delorean (17) üzemanyagellátás (1) válogatás (2) vari (1) vásárlás (12) veteránvizsga (11) vezetés (70) vezetéstechnikai tréning (2) videó (12) videók (4) vin (10) visszahívás (3) vissza a jövőbe (56) Vissza a jövőbe (19) vurdon (12) wheeler dealers (1) Címkefelhő

Tudtátok-e ... 33

2018.12.10. 10:00 :: Sidaries

... hogy a DMC minden eladott autó után 375 dollárt fizetett a brit kormánynak, ami a kapott támogatás törlesztésére szolgált. Ez az adó az első 90000 autóra vonatkozott volna.

Szólj hozzá!

Címkék: tudtatok e?

A DMC felvásárlása

2018.12.05. 10:00 :: Sidaries

A DMC tönkremeneteléről már sokat írtam, elvégre ez a cég legizgalmasabb és legtöbbet idézett momentuma. Eddig annyiban maradtam, hogy a kokainügy után bezárt a gyár, aztán a Consolidated felvásárolta a maradék raktárkészletet, áthurcolkodott Amerikába, ott még összeszerelt pár autót, aztán jött a Deloreanek életének a második felvonása. Hát most ide találtam most még pár érdekes részletet, miszerint ez a felvásárlás nem volt annyira egyértelmű, mert volt egy másik érdeklődő is, Charles Delorean, John Delorean testvére. Korábban pár dologról már írtam, de most egy kibővített, rendezői változat következik.

Az UPI (United Press International) 1982 november 16-án írt az akkori helyzetről. Aznap hagyták jóvá a Consolidated felvásárlási ajánlatát, 1,5 millió dollárért, plusz azért, hogy a Consolidated lemond a saját 9 millió dolláros követeléséről a céggel szemben. Az eredeti ajánlat még 1,2 millió dollárról szólt, azonban ekkor érkezett Charles Delorean és Don Massey 10,5 millió dolláros ajánlata, akik ebben az időben Cadillac kereskedőként működtek. Erre a Consolidated is jelezte, hogy ugyanazt az árat ő is megadja, majd ezután döntött a bíró a Consolidated mellett, arra hivatkozva, hogy ez a döntés a legjobb a 700 hitelező számára. Charles Delorean csalódottan nyilatkozta, hogy így most már biztosan nem lesz esély a márka feltámasztására, utalva arra, hogy a Consolidated a tönkrement cégek felvásárlásával és kiárusításával foglalkozik. (Annak idején a Bricklint is ők számolták fel, és ott is újraszámozták az autókat és szintén új modelléveket vezettek be az eladáshoz.)

A Consolidated ezzel az üzlettel megszerezte a DMC teljes raktárkészletét, 649 még el nem adott autót (ezek azok a '82-esek, amiket majd átszámoznak vagy már átszámoztak '83-asra (VIN 16-17000+)), valamint néhány félkész darabot, amiket aztán valódi '83-asként fognak majd eladni (VIN 20000+). Ez 16180 dolláros darabonkénti árat jelent autónként, szóval eddig nem egy rossz üzlet, mivel egyébként 25000 dolláros áron mentek újonnan. Ezen felül a Consolidated nyilatkozott, hogy korábban a brit felszámolóktól is megvettek további 1090 autót (amikből tippem szerint szintén '82-esek voltak, amiket majd átszámoznak).

Ez a felvásárlás a hitelezőknek minden 1 dollár adósságukért 3 centet fizetett vissza, mire Charles Delorean ügyvédje azt mondta, hogy ők a profitjukból is juttattak volna vissza a cég hitelezőinek. Tehát a hitelezők nagy része bebukta az adósságát, az Amerikai Nemzeti Football liga, az angol kormány vagy éppen a Renault soha nem lettek kifizetve. Szóval elmondható, hogy a Deloreantulajdonosoknak lopott motor van az autójában. Vagány. :)

Kicsit más, de azért ide tartozik, hogy Charles Delorean a fiára, Mark Deloreanre hagyta 1967-ben alapított vállalkozását, aki két unokatestvérével vezette a céget, majd 2005-ben adta el a Spitzer Management Co.-nak, hogy más, meg nem nevezett üzletbe kezdjen. A cég telephelye a Lakewood 1600 W. 117th St. címen volt, ezen a linken megnézhető. Annak idején pedig ilyen volt.

cadilacdelorean.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: történelem

Delorean vs Bricklin

2018.12.03. 12:05 :: Sidaries

Van itt egy videó, ami egész jó, ezért megosztom. Nagyon sok Deloreanes videó van, de ez két dologban is nagyon érdekes. Először is egy Delorean legyőz egy másik autót gyorsulási versenyben, és ilyen azért nem sok van. Másodszor pedig jól mutatja, hogy a nálunk fiatalabbak, akik már újabb generációs autókban nőttek fel, mit gondolnak ezekről a régi gépekről. Mellesleg nem is mondanak nagy hülyeségeket, szóval megéri végignézni és hallgatni ezt a 10 percet.

Szólj hozzá!

Címkék: vezetés egyéb autó

Már megint egy DMC óra

2018.11.28. 10:00 :: Sidaries

A Delorean és az idő fogalma teljesen összefonódott, ezzel nem árulok el nagy titkot. Valószínűleg ezért van az, hogy időről időre újabb órák kerülnek ki valamilyen Deloreanes háttérrel. Az első természetesen John Delorean korán bebukott órabiznisze volt, aztán jött egy túlárazott svájci csoda, ami még most is kapható leárazva ugyanannyiért, most pedig ismét itt egy új versenyző. Ez a mostani inkább az elsőhöz hasonlít, mert eredeti DMC óráról van szó, ugyanis a DMCH az eladó.

dmchwatch1.jpgSzemélyes véleményem szerint ez a mostani az eddigi legszebb, egy ideig még én is elgondolkodtam rajta, hogy kéne szerezni egyet. Annak ellenére, hogy nem hordok órát és úgyis csak dísznek lenne. Az ára 35000 Ft körüli, ami alacsonynak nem mondható, de azért olyan nagyon elszálltnak sem. Szerintem pont az az ár, ami már ad egy kis exkluzivitást az órának, de még egyáltalán nem elérhetetlen. Hat órát lehet venni, ami két hármas csoportba oszlik. Az egyik a Live the Dream, a másik pedig az Alpha csoport, nekem az Alphák kicsit jobban tetszenek, főleg természetesen az ezüst színű. Mindegyik óra jól hozza az autó hangulatát. Most pedig egy kicsit technikaibbra terelem a szót, valamint kimazsolázom a tesztekből a jobb megállapításokat.

dmchwatch2.jpgAz óra egy szép, DMC logós fekete dobozban érkezik, amit kinyitva egy az óra eredetiségét igazoló kis kártya fogad. A második ami feltűnik, hogy az óra nagy. 44 milliméter (49 mm a Live the Dreamnek) az átmérője és 11 milliméter magas, ennek megfelelően elég nehéz is. Az, hogy az óra anyaga rozsdamentes acél, teljesen egyértelmű, ahogy a jó minőségű bőrszíj is alapvető ebben a kategóriában. Az előlap erősített karcálló kristályüvegből van, a hátlapba pedig egy Delorean van belegravírozva, az eredetiséget mutató szöveggel. Az óra mechanikáját a Miyota szállítja, ami a Citizen egyik részlege, tehát a minőséggel itt sem lesz gond. A gyár szerint a havi maximum 20 másodperces pontatlanság az elfogadott, és három éves elem élettartamra lehet készülni.

dmchwatch3.jpgSzóval úgy tűnik jó cucc ez, még az is lehet, hogy mégis beszerzek egyet, mert határozottan kedvet kaptam hozzá. Jól mutatna a gyűjteményben. Fent már linkeltem egyszer a beszerzőhelyet, de iderakom megint. Errefelé lehet nézelődni.

Szólj hozzá!

Címkék: delorean time

37

2018.11.26. 10:00 :: Sidaries

Tegnap lett 37 éves a Delorean. Szép kor, remélem meglesz neki még egyszer ennyi. Ajándékul ma beindítom, mert egy hónapja már nem mentem vele.

Szólj hozzá!

Címkék: születésnap

John Delorean fizetése

2018.11.21. 10:00 :: Sidaries

John Deloreannek nem volt rossz dolga a '70-es években, azt hiszem ebben megegyezhetünk. A GM-nél a legjobb évében 650 000 dollárt keresett, most pedig találtam egy jó kis papírt, ami az első DMC-s fizetéséről szól.

salary.jpg

John Delorean munkaszerződése

A következő munkaszerződés 1978 június elsején lép életbe, és Mr. Delorean foglalkoztatását írja le, mint a cég Igazgatótanácsának az elnöke és mint Vezérigazgatója. A munkaszerződés leszögezi, hogy Mr. Delorean legelső prioritásának mindig is a cégben töltött munkavégzésének kell lennie. A feladatköreinek a bővítése, illetve a szűkítése csak az ő írásos beleegyezésével történhet.

Mr. Delorean cégnek nyújtott szolgálatainak az ellentételezéseként a fizetését évi 298,750 dollárban határozzuk meg. A fizetés növelése a Munkaügyi Minisztérium által kiadott inflációs adatoknak megfelelően történik. Ennek az összegnek a pontos meghatározása az Igazgatótanács feladata minden 1978-at követő évben, azonban a teljes összeg nem lehet kevesebb, mint a korábbi évi fizetés. Ezen túl Mr. Delorean további bónuszokra is jogosult, amennyiben azt az Igazgatótanács jóváhagyja.

johnapproves.jpg

Nem rossz kezdő fizetés az biztos. Valamint olvastam egy olyat, hogy 1982-re már 500 000 dollárra emelték ezt a fizetést, ami már simán a GM-es szint. Nem volt szívbajos a fickó. Bár kétségtelen, hogy máshol igyekezett megspórolni a pénzt, főleg az ír munkásokon. Ahogy arról itt is írtam annak idején.

3 komment

Címkék: john delorean

Eladó Delorean ... féleség

2018.11.19. 10:00 :: Sidaries

Eladó egy Deloreannek kinéző légpárnás izé. Írtam már róla korábban, jópofa dolog. 31 mérföldes maximális sebességre képes sima vízen és 45000 dollár az ára. A hülyének is megéri, nem?

deloreanhovercraftelado.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: egyéb autó

Zora Duntov és a Delorean

2018.11.14. 10:00 :: Sidaries

John Deloreannek voltak érdekes és értékes barátai. Zora Duntovot már többször említettem, most azonban jöjjön egy levél, amit ő maga írt. Ebből, valamint az előző említésekből is körvonalazódik, hogy a Delorean legnagyobb hibájának a kiküszöbölésében játszott szerepet, abban, hogy a Delorean menetdinamikája nem volt olyan jó, mint  kellett volna. A korábbi cikk a turbós Deloreanekről szólt, ez a levél pedig a gyári felszereltségű autók oldalgyorsulásának a fejlesztéséről szól.

zoraduntov.jpg

Kedves John,

Tudom, hogy ebben a pillanatban nem a Delorean oldalgyorsulásának a növelése a legnagyobb gondod, de azért leírom, hogy a hátsó stabilizátorainkkal elértük a 0,792g-s értéket, szemben a gyári 0,753g-s értékkel.

Két autót teszteltünk le január 27-én, egy gyári és egy hátsó stabilizátorral ellátottat. A tesztkörnyezet ugyanaz volt, mint amit az R&T is használt korábban. Meggyőződésem, hogy az újabb autók esetében elérhető lenne a 0,800g fölötti gyorsulás is.

A tesztautók olyan korai, 1981 márciusi gyártású autók voltak, amiket az irvine-i QAC is használt kiképzési célokra. A stabilizátoros autónak elég darabos és szoros volt a kormányműve.

Azonban az az ötletem támadt, hogy rakjuk rá a stabilizátorrudat egy új autóra és ismételjük meg a mérést az R&T-vel.

Két stabilizátort készíttettünk a Triaddal New Yorkban, egy 0,5-öst és egy 0,625-öst, az összes szükséges kiegészítő alkatrésszel. Az irvinie-i tesztek azt mutatták, hogy több (erősebb?) stabilizátorra lesz szükségünk.

Felvettem a kapcsolatot a Briggs Cunninghammel és a központjukban hideghajlítottunk egy 0,75-ös stabilizátort is. Az összes sikeres tesztet ezzel a 0,75-ös stabilizátorral végeztük.

A helyzet bizonytalansága miatt hazatértem Detroitba és ott várom meg a fejleményeket.

zoraduntovwithproto1.jpg

A levél keltezése 1982 február 1. azaz pár héttel a csődvédelem előtt íródott. Látszik, hogy John Delorean is tudatában volt annak, hogy a végén járnak a pénzüknek és ezt elmondta kollégájának is. Ezen túl már csak egy kérdésem maradt. Fennmaradt valami más is erről a tesztről? Esetleg pár stabilizátor?

Szólj hozzá!

Címkék: fejlesztések

A DMCL névváltozásai

2018.11.07. 10:00 :: Sidaries

Ha feltenném azt a kérdést egy átlag halandónak, hogy melyik cég gyártotta a Deloreant, akkor jó eséllyel azt a választ kapnám, hogy a GMC. Na ezt akkor most ne vegyük figyelembe. Ha viszont ez a halandó már rendesen le tudja írni az autó nevét és esetleg még a Facebook csoportunk tagja is, akkor rávágja, hogy a DMC. Ez már közel van a valósághoz, de még nem helyes. Ha azonban egy olyat kérdezünk, aki egy itteni fekete öves blogolvasó, az rávágja, hogy a DMCL, Dunmurryben. Ez így már elfogadható válasz.

Azonban...

Azonban a Delorean Motor Company nem arról híres, hogy minden ilyen egyszerű lenne. Mert oké, szigorúan véve a DMCL, azaz teljes nevén a Delorean Motor Cars Limited a gyártó, de John Delorean nem ezt a céget alapította Írországban. Mert a Delorean Motor Cars Limited egy átnevezés után keletkezett 1978 augusztus 16-án a Delorean Limited nevű cégből.

namechange2.jpgAzonban...

Azonban ez még mindig nem az a cég volt, amit John Delorean alapított annak idején. Mert a Delorean Limited szintén egy átnevezés után keletkezett 1978 július 28-án a - most kell megkapaszkodni - a Jarsm Securities Limited nevű cégből. Ami a neve alapján egy biztonsági cég volt. És valószínűleg eredetileg ezt a céget alapította John Delorean. Bár azt sem tudom kizárni, hogy megvett egy céget, majd azt alakította át a neki megfelelőre, mert az volt az egyszerűbb. Elvégre a bürokrácia ott is bürokrácia, John Delorean meg nem volt annyira szabálykövető, ha nem volt igazán muszáj, mint tudjuk. Elvégre félig magyar volt.

namechange1.jpgBár azért az alapítós történet a valószínűbb, legalábbis a felső dokumentum szerint, ami azt írja, hogy a Jarsm Securities Limitedet 1978 július 11-én alapították, tehát ezen a néven mindössze 17 napot létezett, igaz Delorean Limited is csak 19 napig volt. Ez mondjuk felvet kérdéseket. Ennyire nem tudták mit akarnak? Vagy már a köztes cégeknél is volt pár pénzmozgás, amit jobb volt nem tökéletesen nyomon követni? Tudja fene, de ahogy egy kicsit utánanéztem, hát nem pont ekkor (1978 július 31. körül) jelentette be John Delorean, hogy nem Puerto Ricoban építi a gyárát, hanem Észak Írországban? Elég érdekes egybeesés. Szóval lehet, hogy csak a hivatalos hátterét teremtette meg a gyártásnak, de azért ez nekem kicsit necces a két névváltoztatással.

namechange3.jpgZárszóként pedig visszatérve a bürokráciára, iderakok még egy levelet, ami 1978 október 25-én érkezett a cég akkori központjába, és - ha jól értelmezem - arról tájékoztat, hogy a Jarsm Securities név még nem foglalt. Hát ott is pörögnek a dolgok, addigra a cég már három hónapja nem is létezett.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem

Egy újabb kisebb módosítás

2018.11.05. 11:00 :: Sidaries

Megint egy kis hétfői írás, ami nem infós, ha már nincs nagyon mozgás, hanem inkább történelmi. Költséghatékonysági szempontból volt olyan ötlet, hogy az autó elején levő logót beleépítik az álhűtőrácsba. Eképpen:

Az előző (Ahova közben találtam rendes képeket is) ilyen kis változtatáshoz képest előrelépés volt, hogy ez már part numbert is kapott (110581) és az 5730-as jobb kormányos AXI Deloreanre került rá, de talán az 5737-esen is ilyen van. Érdekes megoldás, de örülök, hogy az enyém nem ilyen.

 

Szólj hozzá!

Címkék: fejlesztések