HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

A BTTF Deloreanek

2012.11.09. 10:00 :: Sidaries

Továbbra is kerülöm a Vissza a Jövőbe filmeket itt a blogon, mert még mindig úgy gondolom, hogy ennek a blognak nem a filmről kell szólnia, de hiba lenne teljesen megfeledkezni róla. Elvégre a Delorean a filmnek köszönheti a hírnevét és jó részben a túlélését is. Ezért aztán néha csak előkerül ez a téma is. Most a filmben használt autókról lesz szó, legalábbis azokról amikről legalább minimális információ rendelkezésre áll.

Először is jöjjön a legalapvetőbb kérdés: Hány Delorean szerepelt a filmekben? Hát erről nincsen teljesen biztos adat. Általában három-tizenkettő autóról írnak, ami azért egy elég nagy intervallum egy ilyen egyszerű kérdéshez. Szerencsére könnyen lehet szűkíteni ezeken a határokon, mert az egészen biztos, hogy az első részben három autót használtak, a második-harmadik részben pedig bevontak továbbiakat is. A dmctalk-on nyolc (vagy hét, ha a második üvegszálast nem számoljuk) autót tudtak összeszedni, ami szerintem egy egész hihető érték.

Az egész 1984 végén kezdődött, amikor a film készítői felbérelték a Filmtrix nevű vállalatot, hogy építsenek három Delorean időgépet a filmhez. Eleinte még a Mercedes 300 SL is esélyes volt a szerepre, de túl drága lett volna, ezért esett a választás a Deloreanre. Végül aztán 150000 dollárba és bő két hónapnyi időbe került a három autó, amiket egyszerűen A B és C autónak neveztek el.

Visszaemlékezések alapján az autókkal nagyon sok munka volt a forgatás alatt. Ez főleg az átalakításokkal járó sok extra alkatrész miatt volt, valamint abból, hogy sok olyan dolgot kellett szegény Deloreaneknek megcsinálni, amire nem tervezték őket. Ilyen volt, hogy a hátulra szerelt díszlet miatt a hátsó ablak nem volt az autóban és ha esett az eső, akkor volt hogy befolyt az utastérbe és beázott az akkumulátor. Aztán ha bármit kellett javítani rajtuk vagy valamiért hozzáférni a motorhoz, egyből le kellett bontani mindent, majd visszaépíteni.

- "A" autó (VIN 5261): Az első autó, a legrészletesebben kidolgozott és a legtöbbet használt példány. Ezt használták például a líbiaiakkal való üldözési jelenetben. Skynet linkelte a fórumon a következő videót, 1,35-től ez az autó látható. Ezt az autót nagyon sokat használták mindenféle bemutatókon mint pl. a "The Secrets of the Back to the Future Trilogy" Kirk Cameron bemutatásában, az 1990-es "Earth Day Special" Christopher Lloyddal, a Vissza a Jövőbe rajzfilm élőszereplős részei és a Back to the Future - The Ride bemutatóvideói. Ezek után sokáig Hollywoodban volt kiállítva a Universal Studiosban, de egy teljes restauráció szükségessé vált, mert a bő 20 éves szabad ég alatt tartás eléggé megviselte. Igaz kapott egy kisebb felújítást 2000 körül, de ez csak arra volt elég, hogy néha körbejárjanak vele miközben szólt a hangszóróiból a Power of Love. A restaurációnak külön Facebook oldala is van sok képpel. A restauráció folyamatáról készült egy nagyon jó promóvideó, amit be is linkelek:

Megéri átnézni a képeket is, mert az összes autóról van anyag. Érdekesség, hogy az egyik restaurátornak Joe Kovacs a neve, bár a fő restaurátorokat Joe Walsernek és Terry Matalasnak (TemporalFX) hívják. Ők onnan kerültek képbe, hogy amikor 2011-ben a Nike forgatott egy videót az új BTTF replikacipőihez, akkor ők építettek egy replikát az eredeti autó alapján.

A restaurációt lehetett támogatni is többféle módon. A legfontosabb rész az volt, hogy az évek folyamán sok dolog eltűnt az autóról/autóból, ezért ezeket vissza kellett szerezni. Szerencsére a felhívás jól terjedt és az alkatrészek nagy részét sikerült megtalálni, a maradékot pedig újra legyártották. A gyártás viszont pénzbe kerül, ezért pénzt is elfogadtak az újjáépítés során. Ezért cserébe pedig limitált példányszámú felvarrót lehetett szerezni. Néhány alkatrészt a "B" autóból használtak fel és mivel a restaurált autó ezentúl csak kiállítási tárgy lesz, ezért minden filmbeli kütyüt rá lehetett aggatni, olyanokat is, amiket eddig nem mertek rajtahagyni, nehogy elvesszen.

Miután elkészült az autó, az NBCUniversal Experience lett az otthona, ahol ezentúl bárki által megtekinthető.

restoredacar.jpg- A "B" autó: Az Amblin autónak is hívták, mert 1989-ig náluk tárolták, majd akkor előszedték és alkatrészbázisként használták a második és a harmadik részhez. Ez volt a kaszkadőrautó, ezért külön hővédelme és benzinszórója volt, amit az égő keréknyomos jeleneteknél valamint a lángoló kerékjárati íveknél használtak. Szintén ezt az autót használták a második részben, amikor a Delorean Biff autója mögött, de vele egy szinten lebeg, emiatt megkapta a speciális beforduló kerekeket is. A BTTF 3-ban ezt alakították át a sínautóvá, majd a film végén ez az autó semmisül meg.

honoluludelorean.jpgA karosszériaelemeit összeszedték, nagyjából kikalapálták és végül a honolului Planet Hollywood étteremben szerelték fel a plafonra.

backlotdelorean.jpgEgyéb alkatrészei Jay Ohrberg replikáira kerültek, amikből az egyik a Universal Studios hátsó udvarában áll, egy másik (VIN 4765) pedig szép állapotban áll a Hollywood Casinoban (Tunica MS). Ezeket a replikákat promóciós célokra használták. A későbbi filmeket, a BTTF ride-ot (hogyan van ez szépen, magyarul?) és különféle egyedi eseményeket reklámoztak velük.

tunicamshollywoodcasino.jpg- A "C" autó: Ezt az autót a forgatás elején kettévágták és ezt használták a belső felvételek elkészítéséhez. Értelemszerűen rossz állapotban van és nem is foglalkoztak vele sokáig. A 2000-es évek elején sok alkatrészét a Japán parkban használták fel.

halfcutcar.jpg

A második részben is ezeket az autókat használták, de főleg a B-t, mert az A-t nem építették át az új verzióra. Pluszban építettek még két üvegszál Deloreant, amit főleg a lebegős jelenetekben használtak a könnyebb tömegük miatt. A másodikról azt írják, hogy már a forgatás első napjaiban megsemmisült, így a másikat használták, ami aztán a forgatás után egész sokáig raktárban volt. 2000 után valamikor eladásra kínálták, de mivel nem akadt rá vevő, ezért bezúzták. Több információt nem találtam róluk, de a képeket nézve nem voltak tökéletes replikák.

fibreglassdelorean.jpg- Az "Oxnard" autó: Ezt a Deloreant külön a második, harmadik részekhez építették át, részben az "A" autó pótlására. Átalakították sínautóvá is, ezzel készítették azt a jelenetet, amikor a vonat úgy meglöki a Deloreant, hogy az hátsó kerékre áll. Később visszaalakították a kerekeit, de a vonatkerékhez tartozó felfüggesztéseket meghagyták rajta. Jelenleg a floridai Universal Studiosban van kiállítva. Mostanában kicsit romosabb az állapota, az első műanyagrész lassan már leesik.

desertcarnumber1.jpg- Offroad 1 (VIN 4689): A Conejo Offroad nevű cég két offroad autót készítettek a harmadik részhez. Az első a hollywoodi Universal Studios hátsó udvarában állt évekig, de aztán átvitték Japánba, ahol kiállították. Sok része eltűnt ez idő alatt, a fluxuskondenzátort pl. a rajzfilm élőszereplős jeleneteinél használták. Innen később megvásárolták és gyönyörűen felújították. Itt nagyon sok információt találni erről az autóról és a többiről is van említés. Ez talán a legátalakítottabb Delorean, mert egy 60 lóerős VW bogár motorja van benne, öt pontos biztonsági öve van, be van csövezve, sokkal erősebb futóművet kapott és még sok egyéb átalakítást is végeztek rajta.

desertcarnumber2.jpg- Offroad 2 (VIN 1076): Szintén Hollywoodban állt az első Offroad autóval, majd a Tom Talmon Studios nevű cég ez alapján a autó alapján, a "C" autó alkatrészeivel újraépített a Japán Universal Studios park számára egy autót. A képen nem látszik, de ez egy korai autó volt üzemanyag betöltő nyílással. Egyebet nem tudni róla, talán a maradéka még mindig ugyanott áll.

2 komment

Címkék: vissza a jövőbe

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr874897904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.11.09. 11:12:39

huh, jó sok kocsit elfogyasztottak.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2015.11.16. 11:51:04

kár hogy nem találtam előbb erre a leírásra, beépítettem volna az ismertetőmbe, az tényleg zavaró volt, hogy egyik helyen 3-6-több autóról beszéltek, az eszembe se jutott hogy az alvázszám alapján visszakövethetőek
süti beállítások módosítása