Mindig voltak pletykák az Új Deloreanről, de ebből soha nem lett semmi. Aztán mostanra annyit értünk el, hogy jó esély van rá, hogy most már két Új Deloreanből nem lesz semmi. Ez is hosszú lesz, ezért rövidítek ahogy lehet. Előzményként ajánlom elolvasni a következő két korábbi bejegyzésemet. Itt írtam a DMC Houston nagy bejelentéséről, valamint Kathryn Delorean tervéről. Itt pedig írtam az akkori problémákról, jogi csatározásokról.
DMCH (DeLorean Motors Reimagined LLC):
A második bejegyzés egy nappal a DMCH Alpha 5 nagy bemutatója előtt íródott, majd másnap meg is jelent az autó, én pedig azóta sem írtam róla. Ennek a fő oka, hogy megnéztem, és nem tudtam, hogy mit írjak. Rágódtam rajta egy darabig, aztán el is felejtettem, hogy az az autó létezik. És azt hiszem, ezzel nagyjából el is mondtam egy összegzést, de egy kicsit azért kifejtem. Meg iderakok egy videót is a bemutatóról:
Meg egy másik videót, ahol kicsit jobban bemutatják az autót.
Szóval igen, elkészült, van egy valódi autó, aminek újra Delorean a neve. Írtam, hogy San Antonioban tervezik építeni, és ehhez a várostól kaptak némi támogatást is, valamint, hogy mivel persze nincs meg a pénz a teljes gyártásra, ezért befektetőket keresnek. Na de amiről még nem írtam, az az, hogy a pénzgyűjtést úgy tervezték megkezdeni, hogy először is venni kell az új cégnél 88$-ért egy klubtagságot, ahol a klubtagok a gyártási sorban vehetnek helyet további 2500$-ért. Viszont ezért a pénzért nem számlát kapnak, hanem egy NFT-t, amivel a terv szerint kicsivel később induló Delorean Exchangen kereskedhetnek.
Na és itt került légy a levesbe. Habár befektetők akadtak, és az NFT-k is elkészültek, a Delorean Exchange nem. Ezen felül pedig egyesek arról panaszkodnak, hogy a cég oldalán levő NFT-jük is eltűnt, sőt, az azokat kezelő külsős cég, az NFT IQ is ideiglenesen bezárt. Legalábbis a Google szerint, bár ez azóta már rendbe jött. Ennek köze lehet ahhoz, hogy habár 2021-2022 környékén nagyon ment ez az NFT dolog, de mostanra összedőlt a piac, és az NFT-k 95%-a tulajdonképpen értéktelen.
Ezen felül az ígéretek, miszerint az új cég 2023 végére 150 embert fog foglalkoztatni, úgy tűnik nem válnak valóra, a LinkedIn szerint mindössze 18 alkalmazottja van a cégnek, és nincsenek nyitott álláshirdetések. Mivel a városi tanács a felvett emberek száma alapján küldi a támogatásokat, ezért úgy tűnik, hogy az idei támogatás nem fog megérkezni. Egyébként ez a módszer kísértetiesen hasonló az eredeti DMC és az angol kormány közötti egyezséghez.
Hogy a dolog még gyanúsabb legyen, egy újságíró elment a cég központjába, ami egy kis iroda a helyi kikötőben, és senkit nem látott bent, csak pár üres asztalt, és a csengetésre senki sem jött ki. Amikor pedig a helyi nagy fejlesztési ügynökségnél, a Southwest Research Institutenál érdeklődtek a cég felől - akikkel a cég vezetősége szerint gyakori kapcsolatban állnak - azt a választ kapták, hogy nem tudnak semmit az új Delorean cégről.
Talán ezek miatt, talán nem, de az eredeti 9351-es tervezett darabszámot azóta 4000-re mérsékelték. A cég kommunikációja szerint ellátási problémák miatt.
Szóval ez az új Delorean nem áll jól. Na de mi a helyzet a másikkal?
Kathryn Delorean (Delorean Legacy):
A másik autó Kathryn Delorean álma. Valamikor a tavalyi év folyamán jelentette be, hogy ő is megépíti a saját autóját, aminek a formatervét a deloreanlegacy.com-on be is mutatta. Véleményem szerint ez egy jobban sikerült koncepció, mint a DMCH terve. Viszont az, hogy ezt hogyan képzeli el, az nekem eléggé ködös. A Facebookon mostanában elég aktív, és amit onnan ki tudok hámozni, valami fajta non profit szervezeten keresztül, fiatal feltörekvő mérnökpalánták segítségével szeretné megépíttetni a prototípust, hogy aztán a gyártásról majd később döntsenek. Elmondása szerint az autó készen van, viszont még nem mutatott róla semmit. Néhány publikus megjelenésen már promózta a cégét, de ahogy nézem, ez inkább egy egyszemélyes hadjáratnak tűnik.
Viszont van valami, ami jobban zavar ennél. Régen Kathryn meglehetősen elutasító volt a DMC-12-vel kapcsolatban, mert azt hibáztatta a családja széteséséért. Később azonban elment egy-két Deloreanes rendezvényre, és észrevette, hogy az autó milyen sok embernek okoz örömet, és átértékelte az érzéseit, és azóta úgy gondolja, hogy ez az igazi Delorean örökség, legacy, amit ő képviselni akar. Emiatt aztán elkezdte beleásni magát a gyártás történetébe, és ahogy látom, levont néhány rossz konklúziót.
Jelenleg azzal tölti az idejét - az új autó építése helyett - hogy bizonyítékot találjon a hipotézisére, miszerint az írországi gyártás előtt, Detroitban, már legyártottak 500 autót, de legalább ennyi karosszériát, és ezekből az autókból több is VINt kapott később. És ez az oka annak, hogy az írországi Deloreanek 500-tól kezdve kapták a számaikat, nem pedig az, hogy ezzel az egyszerű marketinges trükkel próbálták az autót kiforrottabbnak mutatni. Mivel pedig ő John Delorean lánya, ezért sokan támogatják a keresésben, sőt, amikor néha talál pár érdekességet egy-egy korai autón, akkor belemagyarázzák, hogy ez biztos abból a detroiti előgyártásból származik.
Talán nem meglepő, de véleményem szerint ez hülyeség. A DMC egy rendkívül jól dokumentált vállalat volt, ezért kizárt, hogy 500 autó csak úgy előkerüljön Detroitból. Arról nem is beszélve, hogy 500 autó legyártásához kb. ugyanakkora gyárkapacitás kell, mint ami a DMC Írországi gyára volt. Az pedig, hogy senkinek ne tűnjön fel egy gyár vagy éppen 500 autó Detroitban, miközben a cég minden egyes sikerét vagy kudarcát újságírók hada közvetítette, több, mint hihetetlen. Persze várom, hogy mire jut, mert azért tegyük hozzá, a jól dokumentáltság mellé a DMC tényleg egy iszonyatos kupleráj volt, és én is találok még most is olyan dolgokat, amiknek a létezését el sem tudtam volna képzelni. Terád nézek Sonja! :)