Először úgy kezdtem ezt az írást, hogy "Lehet, hogy sokatoknak feltűnt az 1981-es újságcikkekben, hogy...", de aztán rájöttem, hogy ebben az országban nem sokan vannak akik 1981-es amerikai újságok Deloreancikkeit olvasgatják és vetik össze egymással és a tapasztalt adatokkal. Szóval van egy nagyon fontos eltérés a '80-as tesztautós és a '81-es szériaautós cikkek között.
A '80-as cikkek zömében 8mp-es 100-ra gyorsulásról írnak. Olykor 8.5 vagy 8.8, de mindig 8-9 körüli értékek szerepelnek. A lóerő pedig 140LE és 170 közé esik. Ezzel szemben '81 közepétől a valódi szériagyártott autók már konzekvensen 135 lóerősek és 10-10.5-es gyorsulásra képesek. A régebbi cikkek adequate, azaz elégséges, az újabbak pedig a sluggish, lomha jelzőt használták. Hogy miért is van ez? Na most jól elmondom.
Az egész probléma alapja a Delorean enyhén paradox konstrukciós célja, ami az ethical sportscar volt. Ezt etikus sportautónak lehetne fordítani, habár elég hülyén hangzik. Szóval ennek az lett volna a lényege, hogy egy olyan sportautót készítünk, ami hosszú élettartamú, jó minőségű, olcsó, gyors és keveset fogyaszt. Na ebből a hosszú élettartam és a kis fogyasztás sikerült, de az olcsóság és a gyorsaság az nem. A minőség pedig a gyártás előrehaladásával egyre inkább javult és így 27 év elteltével elmondhatjuk, hogy néhány típushiba kijavítása után a minőség is rendben van. Viszont kicsit eltértem a témától. Vissza a teljesítményre.
A Delorean hivatalos teljesítménye 170 lóerőre lett belőve, ami az 1300kg-os autóhoz képest nem rossz. Ezzel mérték a 8 mp körüli gyorsulási értékeket is és így az autó fogyasztása is elég jó volt. Az autó már gyártásra kész állapotban volt és akkor az amerikai szenátus elfogadott egy nagyon kemény környezetvédelmi javaslatot. Ez hasonló volt, mint mostanában az EU-ban az a maximális kibocsátási kvóta. Ez a törvény azokra az autókra vonatkozott amelyeknek a forgalmazása 1981-től kezdődik, így a Delorean szerencsétlen módon éppen beleesett. Emiatt rohamléptekben szerezni kellett egy katalizátort és azt beszerelni az autóba. Ez meg is történt, de addigra az autót az újságírók már letesztelték. Valamint az is lehet, hogy a gyár a későbbi tesztelőknek is az európai verziót mutatta, amiben nem volt katalizátor. Így amikor a valódi szériagyártott autók megérkeztek, a teljesítményük jóval gyengébb volt, mint az előzetes tesztek mutatták. További gondot okozott, hogy az autót folyamatosan hangolták, és az újságíróknak mindig az aktuális értékeket mondták, mert még a mérnökök sem tudták a pontos értékeket.
Tehát amikor a Delorean megérkezett a piacra, a vevők egy része nem volt elragadtatva, mert nem azt kapták amit vártak. A kezdeti minőségi problémákkal együtt pedig megtépázták a cég hírnevét. Sokan mondják, hogy a Delorean egy jó autó volt, csak rossz időben.
Végezetül pedig két újságkivágás. A felsőn egy 1980-as cikk a 8mp-es gyorsulással, az alsón pedig egy 1982-es cikk az új, gyengébb értékekkel. Pirossal jelölve a fontos dolgok.
És hogy ennek mi köze van kimondottan az autómhoz? Semmi, de eszembe jutott.