Ismét szokásos pénteki ismeretterjesztő rész jön. Van pár téma, amikről még kell írnom, most ez lett a szimpatikus.
A gyár, ahol az autókat gyártották sokszor feledésbe merül, pedig már az is egy kisebb csoda volt, ahogy felépült. Egy 45 napos tárgyalássorozat előzte meg az építést. Ezalatt John Delorean és az angol kormány megegyezett a részletekben és valószínűleg ebben az időben készült a következő makett is:
A sikeres tárgyalások után neki lehetett állni a gyár építésének és rekordidő alatt, 20 hónappal később már állt a gyár.
A makettel nem teljesen egyezett meg, mert 1981-re így nézett ki:
Néhány épület végül nem épült meg, valamint a tesztpálya sem lett annyira egyenes. A tesztpályáról külön is érdemes szólni, mert az általános elképzelésekkel ellentétben egyáltalán nem alkalmas gyors haladásra. Maximum 70-80 km/h sebességre tervezték és a már kész autók mentek rajta pár kört, hogy kiderüljön van-e valami komolyabb hibájuk. Voltak rajta rázókövek, vizesárok és minden ami egy gyors teszthez szükséges.
A cég tönkremenésével a gyárépület is árverésre került. Azt nem tudom ki lett az új tulajdonos, de 1986-ban egy Montupet nevű francia cég vette meg a területet és azóta is autóalkatrészeket gyárt itt. Egy 2006-os Google Maps képen így nézett ki a gyár:
Azóta kicsit fejlesztettek rajta, felépítettek pár új épületet:
Mindkét képen látható a felső részen a tesztpálya, amit egy kis szerencsével a 2011-es Eurofesten majd mi is kipróbálhatunk.
Még pár dolog:
A Montupet cég ( www.montupet.fr/anglais/production/unite3.html ) mint említettem autóalkatrészeket, bővebben felniket és ha jól értem, akkor hengerfejeket gyárt. A Deloreanfanatikus közösséggel elég jó viszonyt ápolnak, az Eurofestek alkalmával engedélyezni szokták a gyárlátogatást.
A Montupet csak a régi gyárépület egyik felében termel. A másik oldalon a brit Bombardier gyárt repülőgép alkatrészeket. Az Eurofesten mentünk is egy kört a high-tec üzemben, sajnos képeket nem tudtunk készíteni.
Az eredeti 1979, Augusztus 12.-ére dátumozott gyártervrajzokat 30 év után idén Augusztus végén árverezték el. 225 fontot fizetett érte egy egykori munkás fia.
news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/8200438.stm
Nyolc érdeklődő volt, ezek közül az egyik a texasi illetőségű Delorean Motor Company elnökhelyettese, aki a Deloreanmúzeumába szerette volna megvenni. Igazából nem értem miért nem ő nyert, mert nem volt annyira drága.
A jelenlegi gyárról én ezeket a képeket találtam a neten:
classic.kodakgallery.com/mccannuk/main/belfast_08
Zsolt is volt kint nem régen és habár a fórumos bejegyzését megtaláltam, a képeit már nem. Ha esetleg fent van valahol a neten, akkor majd remélhetőleg idecsap egy linket hozzászólásba.
Ja és ha valaki a saját szemével is meg akarja nézni a Google Mapsen a gyárat, akkor ezen a linken megteheti: