Már többször előjött a klubtalálkozókon, hogy milyen Deloreant éri meg venni. Keveset vagy sokat futottat? Érintőlegesen már előjött a téma a blogon is, de igazán még nem foglalkoztam vele, pedig miután elég sokan állnak még a klubból vásárlás előtt, ezért most bepótolom a mulasztást.
Először is mennyi a sok és mennyi a kevés? Szerintem 10000-15000 mérföld környékén van a választóvonal. Ami ez alatt van, az mindenképpen keveset futott, az efölöttiek közepeset és szerintem 50000 fölött vannak a sokat futottak. Persze nem szabad elfelejteni, hogy a Deloreanek esetében az óra áttekerése sokkal egyszerűbb, mint a mostani autókban, pedig azoknál sem szabad elhinni amit egy autónepper állít. :) Ráadásul a problémás angle drive-ok további gondot okozhatnak a helyes futásteljesítmény megállapításánál.
Szóval tegyük fel, hogy pontosan tudjuk a futásteljesítményt. Most döntsük el, hogy mire kell az autó. A Deloreaneknek három fő felhasználási módja van.
- a): Kiállítási autó.
- b): Hétvégi autó.
- c): Napi autó.
Ennek megfelelően kell megállapítani a számunkra ideális futásteljesítményt. Az a)-tól a c) felé haladva ajánlott minél több mérföldet futott autót venni a következők miatt:
Kevés futás előnyei:
- Magasabb az autó jelenlegi és talán jövőbeli értéke is.
- Az autó külalakilag valószínűleg jó állapotban van.
Kevés futás hátrányai:
- Gyakori használat esetében gyorsan veszít az értékéből.
- Valószínűleg sokat állt, emiatt több problémája lehet (főleg az üzemanyagrendszer környékén).
- A típushibák valószínűleg nincsenek még kijavítva, nem túl megbízható.
Sok futás előnyei:
- A típushibákat már kijavította az előző tulajdonos.
- Olcsóbb, mint egy keveset futott autó.
Sok futás hátrányai:
- Külsőleg több probléma lehet. Kiült ülések, kopott műanyagok, hibák az acélon.
- Az értékvesztése sokkal kisebb. Néhány alkatrész már az öregedés miatt problémázhat.
Most egy kicsit a saját tapasztalataimat mondom el. 50014 mérfölddel vettem meg az autót. Néztem rá Carfaxot, látszott, hogy '93-ban megdöglött az angle drive, de mondom az még nem gáz, biztos nem használták sokat utána, mert nincsen nagyon róla semmi adat. Aha, persze. Most, hogy Ednél voltam, ő mondta, hogy valószínűleg egyszer már átfordult a mérföldóra. Ezt a motortérben levő matricáknak, és a hűtővíz tartályának az állapotából szűrte le. Szóval autóvásárláskor azt is megéri megnézni, hogy ezek milyen állapotban vannak.
Itt a képen látszik is, hogy már kicsit használtas a tartály és a motormatrica is eléggé meg van égve. Ez Ed szerint csak a 100 000 mérföld feletti autókra jellemző. Szóval valószínűleg inkább olyan 150 000 mérföld van a gépben.
Még mielőtt valaki úgy gondolja, hogy ez engem zavar, azt ki kell ábrándítanom, mert kimondottan örülök neki. A Passatomban elhagytam a 390 000 km-t és kiváncsi vagyok rá, hogy a Deloreannel is meg tudom-e csinálni. :) Persze nem sietek, de előbb utóbb csak meglesz az is. Főleg ha lesznek még ilyen hollandiai túrák.
Ráadásul a dmctalkon is írták és Eddel is beszéltem a dologról és azt mondta, hogy ez semmi. Ő szó szerint a bulletproof azaz a golyóálló szót használta a motorra és a váltóra. Tehát amíg van bennük olaj és nem égnek szét, addig nem lesz velük komoly baj. Mesélte, hogy volt már dolga 1 000 000 km-es Deloreannel is és ott is csak azért kellett egy komolyabb felújítás, mert víz került a motorolajba és azt rosszul viselte. Ezt mondjuk kicsit hitetlenkedve ( de nagyon boldogan :) ) hallgattam, de általánosságban elmondható, hogy nagyon strapabíró motorokról van szó.
Konklúzióként annyit mondanék, hogy én egyértelműen a sokat futott Deloreanek mellett vagyok több okból. Az egyik, hogy már kipróbált, megbízható autók ( az esetek nagy részében ) és egy autót használni kell, nem pedig egy garázsban rejtegetni. A sok boldog arcról pedig nem is beszélve, amit az autó a feltűnésével okoz. Úgyhogy emberek, ne vegyetek 500 mérföldet futott Deloreant, mert ha csak nézegetni akarjátok, akkor arra tökéletesek a képek is a interneten. Ezt az autót élni kell!