HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Régen álló autó beindítása

2010.12.15. 10:00 :: Sidaries

 

Sokszor írtam már, hogy ha egy autó sokáig (több mint 5 évig, de akár évtizedekig) áll, akkor ott elég komoly bajok történhetnek, főleg ha ez az állás nem klimatizált garázsban történt. Gondolkodtam már rajta, hogy összegyűjtök pár dolgot, amire egy ilyen autó beindításánál figyelni kell, de aztán Zsiga beírása a fórumba meg is adta az alapot hozzá, hogy ebbe a témába is belekontárkodjak. Persze a mostani írás nem teljes, mert nem értek annyira hozzá. Igyekszem minél Deloreanspecifikusabb lenni. Akkor először amit Zsiga írt:

........ha egy olyan gépkocsi motorját beindítjuk ami állt 15-20 évet:

-Végig toljuk a henger palástján a dugattyú gyűrűjével a rajta felgyülemlett vakrozsdát.(percenkét 2-3000 szer,smirgli effektus)
-az eddig nyitott szelepek alatti rozsdát beleverjük a szelepfészekbe és a szeleptányér fészek felőli oldalába
További problémák:az összeszáradt szimeringek, tömítések újból olajat és olajnyomást kapnak és ettől azonnal elkezdenek ereszteni.
A vízpumpa szimeringgel ugyanez történik.
A csapágyak az első néhány fordulatnál szárazon futnak és szintén rozsdásak.
Ezzel a módszerrel meg lehet ölni egy új motort is,ha az elég sokat állt rossz körülmények között.
Az automata váltóhoz nem értek,de lehet,hogy hasonló a jelenség.

 

Ezen kívül még a Deloreanek esetén van pár olyan dolog is, ami jellemző hiba ilyen hosszú állás után.

- A legtipikusabb az üzemanyagrendszer tönkremenetele. A hosszú állásban az autóban hagyott benzinből kicsapódik a víz és az elkezdi korrodálni az összes útjába eső alkatrészt. Ezen még külön tudunk egy jót rontani, ha a régi benzinnel megpróbáljuk elindítani az autót és a tankban összegyűlt szemetet végigtoljuk az összes csövön, szűrőn. Itt szinte mindig sok pénzbe kerül a rendberakás. Ehhez kapcsolódik egy vélemény, amit Bopattól kaptam:

A Bosch pumpával nem azért van gond, mert rossz a minősége, hanem azért, mert ezeket az autókat ritkán használják és a magyar benzin kb. 2 hónap után elkezd megromlani. Egy kátrány-szerű anyag kicsapódik, lerakódik mindenhova, a pumpának a fém mechanikája összetapad és ilyenkor nem tud elfordulni. Ez visszatérő probléma gázüzemű, veterán és hobbiautóknál. Létezik olyan adalék, ami ezt a folyamatot késlelteti.

- Az alvázrozsda főleg a kint hagyott autókra jellemző. Az alvázat védő epoxyréteg az évek során megkeményedik és feltöredezik, a pára felszáll az alvázra és bejut az epoxy repedései közé, itt pedig közvetlen kölcsönhatásba lép az acéllal. A jó epoxy réteg tökéletesen véd, a rossz epoxy viszont többet ront, mint ha nem lenne, mert miatta nem tud távozni a víz az alvázról. Persze a rozsda minden nem rozsdamentes acélelemet kikezd.

- Ha az autót fészerben tároltuk, akkor fel lehet készülni arra, hogy beköltözött egy kalandvágyó rágcsálócsalád, akik imádnak rágni. Mivel az acél kemény, a műanyag pedig nem olyan finom, ezért jellemzően a vezetékeknek és a gumicsöveknek állnak neki. Ennek eredménye rendkívül változatos hibákat produkálhat, de az elhárításuk minden esetben egy igazi szopás vagy angol nyelvterületen pain in the ass.

- A következő dologhoz elég egy gondatlan tulajdonos is, de a hosszú állás is elősegítheti. Ha valaki kint hagyja az autót a napon aszalódni pár évre, akkor azt az autó belső tere nagyon meg tudja szenvedni. A nagy hőtől, hőingadozástól a bőrök kirepedeznek, a műszerfal megreped. Ha pedig valami módon még az eső és a pára is bejut még nagyobb problémákat okoz.

- Nagyon ritka, de azért előforduló hiba a rozsdamentes acélelemek elszíneződése, "rozsdásodása". Ilyen akkor történhet, pl. ha egy rozsdamentes elem sokáig érintkezik rozsdával. Ilyen lehet pl. ha nem rozsdamentes fémsúrolóval tisztítjuk az autót és annak kis részei bent maradnak az acél egyenetlenségeiben és ott rozsdásodni kezdenek. Ronda dolog és nehéz - habár nem lehetetlen - javítani.

Biztos vagyok benne, hogy egyáltalán nem teljes ez a lista, de azt hiszem mindenki érzi, hogy egy felújítás elég nehéz tud lenni. Bopat tapasztalatait kimondottan szívesen fogadom. :) Összegzésként pedig annyi, hogy ne hagyjuk állni az autókat! Legalább indítsuk be havonta egyszer, mozgassuk meg egy kicsit, próbáljuk ki a sebességeket és ezzel meghosszabbítjuk az életét. És olvasgassuk ezt.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: szerelés

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr462508386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása