Új sorozatot indítok, amiben a Deloreanen végrehajtott fejlesztésekről adok majd egy általános áttekintést. A sorozat biztosan nem lesz teljes, mert az összes kis dolgot össze sem tudnám gyűjteni, de azért majd igyekszem. Először is jöjjön a legfontosabb és legnagyobb fejlesztés(sorozat). A motor.
Azt hiszem nem árulok el nagy titkot senkinek azzal, hogy a Delorean többek között a motorjának az általános gyengesége miatt bukott meg. Egy ilyen kinézetű és árú autótól sokkal jobb teljesítményt vártak el a tulajdonosok és a tesztelők is. Mikor ez kiderült, akkor sokan a "szar francia" motort okolták, pedig ahogy majd később kiderül, ebben a motorban bőven van potenciál, és ezt már 1981-ben is bizonyították a turbós Deloreanekkel. Emiatt sokan motort cseréltek az autóikban, amikre itt kitérni nem fogok, de a hivatalos fejlesztéseket sorra veszem. Most viszont egy kis elnevezésbeli és értelmezési kitérő, aztán vissza a valódi opciókra.
- Az itt megadott motorteljesítmények BHP-t jelentenek. A kerekeken mérve ez sokkal kevesebb. Ezeket zárójelben utánaírom a lóerőszámnak, mint WHP.
- Az árakat dollárban adom meg. Európában kb. ugyanennyi euróról van szó.
- A Delorean motorját ahogy a gyárból kijött stock motornak hívják. Ez jelenti a totál gyári, nem piszkált, Amerikába gyártott 137 (kb. 100 WHP) lóerős erőforrást. Tehát az enyém és Bopaté az stock, skyneté nem.
Skynet autója katalizátor nélküli verzió, az úgynevezett kb. 170 (kb. 120 WHP) lóerős eurospec motor. Tudtommal ezeket csak Európában adták el, más műszaki különbség nincsen a két típus között, a vákuumcsövek hiányától ezúttal könnyedén eltekintek. :) Hasonló teljesítménynövekedést lehet elérni a katalizátor nélküli sportkipufogó felszerelésével.
Ezek után jönnek a stage 1, 2 és 3 motorok, amelyek mind egyszerű stock motorok egyre inkább fejlesztett verziói.
Először a stage 1 upgrade: A többihez képest ez egy kisebb átalakítás, elsősorban a kipufogó modernebbre (és egyben rozsdamentesre) cserélését jelenti, valamint a gyújtás és injektorok fejlesztését. A stock kipufogónál a jobb oldali leömlők átkanyarodnak a bal oldalra és ott egyesülve a bal oldali leömlőkkel megy a közös cső tovább a katalizátorba. Ez a fejlesztés (és a sportkipufogó is) már mindkét oldalt külön kezeli, oldalanként egy katalizátorral. Ennek eredménye egy kisebb lóerő növekedés és némi fogyasztáscsökkenés. Pontos adatokkal nehéz szolgálni, mert elég keveset írnak róla, de kb. 160 lóerőről (kb. 115 WHP) van szó és kb. fél literes fogyasztáscsökkenésről. 2100$ körüli áron lehet hozzájutni.
Aztán a legelterjedtebb - motorbontást is szükségessé tevő - motorfejlesztés, a stage 2 upgrade: Ez a csomag magába foglalja a stage 1-et, plusz ide tartozik a fejlesztett vezérműtengely és hengerfej módosított, polírozott szívócsatornával, valamint az összes megmozgatott motoralkatrész (szívósor, szelepfedél, vezérlés-fedél, vezérműszíj fedél) takarítása (powdercoating).
Ennek eredményeként már kb. 190 lóerő (kb. 135 WHP) lesz a motorban. Tulajok szerint óriási a különbség, ami végülis érthető, elvégre több, mint 30% a növekedés. Egy negatívumról hallottam eddig, hogy a motor érezhetően hangosabb lesz. Pontos árat nem találtam, mert függ attól is, hogy új motort kap az autó vagy a régit használják fel, de 5000$ - 7000$ körüli árral kell számolni.
Végül pedig a legújabb dolog, a stage 3 upgrade. Nagyon kevés biztos információt találtam róla, az valószínű, hogy kb. 230 (kb. 160 WHP) lóerővel és kb. 320 Nm nyomatékkal lehet számolni, a motor továbbra is a szokásos PRV + K-Jet, de kb. minden meg lett erősítve blokkon belül. Valamint az új csoda neve a belt driven supercharger, azaz egy kompresszor. Valamint hozzá egy ECU és mindenféle további erősítések. A pár héttel ezelőtti nyílt napon mutatták be és Ed elég komolyan le is tesztelte. Ez kicsit konkrétabban fogalmazva kilinccsel előre csúszkálást jelentett a tesztpályán kettesben, hármasban. Hivatalosan 11500$ a stage 1-ről és 8700$ a stage 2-ről fejlesztés! Nem olcsó mulatság.
(Utóirat 1: Hallgassátok 4-kor a Rádió Q-t!
Utóirat 2: Ha valaki találkozik egy blog.hu fejlesztővel, akkor a nevemben kövessen el rajta valami atrocitást, mert kiakadok, hogy mindent legalább kétszer kell megírnom, hogy egyszer elmentse ez a szar.)