HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Repülő Delorean. De most tényleg.

2014.12.09. 10:00 :: Szabi DMC

Na emberek, a működő légdeszka után itt az újabb nagy dobás, már lehet is rá adakozni, mert közpénzből épül. Egymillió dollár (meg egy kicsi) kell hozzá, és egy igazi Delorean fog repkedni felettünk. Ezen a Kickstarter-oldalon lehet többet megtudni a projektről, de rendes leszek, és összefoglalom magyarul is.

hovercar.png

Egy igazi Deloreant használna fel a készítő (egy 28 éves repülőmérnök Indiana államból), és a felhajtható kerekekbe építené be a lebegést biztosító légcsavarokat. Persze csak maga a kasztni maradna meg a Delóból, az alváz, a motor és a futóművek nem. Az erőforrás egy 1000 lóerős (!), 5,3 literes V8-as motor lenne, az autó természetesen úton és levegőben is közlekedhetne. Az mondjuk nem teljesen világos, hogy ha egyszer felszállt a Delorean, akkor hogyan fog előre vagy oldalra mozogni, de a tervezője szerint pont úgy, mint egy helikopter. Vagyis felhajtott állapotban még előre-hátra és jobbra-balra dönthetőnek is kell lenniük a kerekeknek, vagy ami valószínűbb, hogy a rotorlapátok állásszöge kerekenként külön szabályozható lesz.

Megkérdeztem a tervezőtől, hogy hogy mi tartja a levegőben a Deloreant, amikor éppen hajtódnak fel a kerekei. Mert értem én, hogy ez a trükkös szerkezet majd jól elfordítja a kerekeket, de ha rajtuk van az autó súlya, az azért erősen megnehezíti a dolgot.

Egy napon belül meg is kaptam a választ: egyes versenyautók beépített emelőrúdjaihoz hasonló szerkezet tartaná a föld fölött a Deloreant, amíg ki- vagy behajtódnak a kerekei. Egy Corvette-en szemléltetve a működését:

Az már csak hab a tortán, hogy a Delorean emelőrúdjai végén kis kerekek is lennének, hogy még ekkor is lehessen vele manőverezni. Hát, egymillió dollárba belefér :) A tervek már csak azért is nagyratörőek, mert a függőlegesen felszálló autók eddig nem voltak valami sikeresek, a legmesszebb talán a Moller Skycar jutott, de lássuk be, az ellenségeinken kívül nem szívesen ültetnénk bele mást ebbe a lélekvesztőbe, ráadásul a fülünk mellett üvöltő négy brutális hajtómű sem növelné számottevően a szombat esti csajozás esélyeit:

Bár én drukkolok a Deloreanes srácnak, de szerintem még jópár évig a repülőgép-módra felszálló autókban lesz csak ráció, de azok is megmaradnak a kuriózum szintjén, mint például a csehek szlovákok új Aeromobilja:

Facebook-oldalunkon még több érdekességet találsz a Deloreanek világáról és a magyar tulajdonú autók mindennapjairól.

25 komment

Címkék: Szabi

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr166958375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hdnctrl 2014.12.09. 10:47:39

Húha. Szerintem a csávó kicsit sok scifit nézett. Szépek az animációk, de a megvalósításban erősen kételkedem.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.12.09. 19:05:37

@scuynat: igazából csak tervezett egy nagy quadrocoptert, de nem valószínű, hogy a jelenlegi technológiákkal elég ereje lesz felszállni, nem beszélve a finom egyensúlyozásról a levegőben. Mondjuk ahogy az adakozás most áll, nem nagyon kell tartani tőle, hogy akár csak az alap Delót meg tudja majd venni.

CodeKiller 2014.12.09. 19:14:23

A kerekeknek nem kell előre-hátra/jobbra-balra dönthetőknek lenniük a levegőben, ha az egyes turbinákra jutó tolóerő függetlenül változtatható (videó- lapátok dőlésszöge). Ugyanúgy manőverezhető lenne, mint egy quad-kopter. Talán még a kitámasztók sem kellenek a módváltáshoz, ha a felni-csapágyak (video- pin-lock system) és a kerék pereme elviseli azt a szöget, amíg kellő felhajtóerőt keltenek a turbinák gurulás közben. Ok, álló helyzetből viszont tényleg okosabb támasztékokkal rásegíteni.

supernem 2014.12.09. 21:23:30

Ez a repülő autós mizéria egész addig felesleges, amíg a relatíve csendes és viharosszélmentes működés nem megoldható. Ahhoz antigravitációs hajtómű kéne, ami meg egyelőre sci-fi kategória...

bopat 2014.12.09. 21:40:39

Nagy hiba van a cikkben. Az aeromobil szlovák találmány, és nem cseh...

jürgen baromartz 2014.12.09. 21:47:18

és a tervező bácsi hol fog találni olyan állandó szögsebességű (golyós) csuklót, ami 90 fokban befordítható? lelövöm a poént: sehol.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.12.09. 22:18:57

Nekem is kellene indítani egy projectet a kickstarteren. Mondjuk megépítem a halálcsillagot. Ha összegyűlne egy szép nagy összeg, lelépnék, és kiderülne, hogy nem is én voltam, de annyira, hogy megkérdezni sem tudnák tőlem, mert azt se tudnák, hogy kit kellene megkérdezni.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.12.09. 22:24:48

@CodeKiller: igaz, én csak helikopteres megoldásra koncentráltam, de most beleírtam a tiédet is.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.12.09. 22:27:31

@bopat: hm, nem tudom, honnan szedtem a csehet.

2014.12.10. 07:52:53

Ki van zárva, hogy ezekkel a kerekekkel fel tudjon emelkedni, egyszerűen a lapátok felülete nem ad akkora tolóerőt, hogy sikerüljön. Amellett az is vicces, hogy autóként az 5e-es fordulatszám elég, de repülőként az már nagyon karcsú lesz, a 12e-es fordulatszámhoz pedig ez a kardán szintén nagyon gyengusz. Szerintem a mérnök úr túl sokat szív mostanában...

szemettanarba 2014.12.10. 08:51:15

Ground effect! Úgy kb. 40 centire fel fog szállni, mert az alá szoruló levegő jelentős párnahatást kelt, tovább nem nagyon. Meg a vége az lesz, hogy a kasznit totál kibelezik, kap belüről egy dural csővázat, majd a végén a rozsdamentes karosszéria elemeket is kicserélik utángyártott szálerősítésű műgyantára. És nem muszáj embert beleültetni, az jelentős súlytöbblet.

szemettanarba 2014.12.10. 08:54:38

@jürgen baromartz: Ez még a legvalósabb része: 3 db 45 fokban döntött kúpos fogaskerék megoldaná, persze combos mechanikai veszteséggel.

szebeee 2014.12.10. 11:46:25

@H3l00ka:
Most hívnám segítségül azokat, akik az Avengers-es Helicarrier esetében utánaszámoltak, hogy miért nem lehetséges a dolog, illetve hogy lenne mégis az.

Macropus Rufus 2014.12.10. 16:18:52

"előre-hátra és jobbra-balra dönthetőnek is kell lenniük a kerekeknek, vagy ami valószínűbb, hogy a rotorlapátok állásszöge kerekenként külön szabályozható lesz."
igazából egyáltalán nem kell mozognia egyik keréknek sem ahhoz, hogy a jármű irányt váltson.
Elég a fordulat számokat szabályozni, rotoronként. Akár csak egy quadrocopter esetében.
A kerekek befordulnak a repüléshez és onnantól kezdve, csak a négy rotor sebessége mondja meg, hogy melyik irányba és milyen gyorsan fog menni a jármű.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2014.12.10. 16:53:00

@Macropus Rufus: igen, de azért kérdés, hogy az ilyen finom és gyors változtatások mennyire megvalósíthatók ilyen nagy rotorokkal, amik egy vagy több tonnát egyensúlyoznak a levegőben. A fordulatszám felpörgése vagy csökkentése itt valószínűleg sokkal lassabban történne, mint egy kis kopternél.

jürgen baromartz 2014.12.10. 21:58:32

@szemettanarba: szerintem fogalmad sincs, miről beszélsz.

Inner Circle 2014.12.10. 22:27:11

Szerintem az is nagy truváj lenne, ha első körben egy fémvázra szerelne négy (már eldöntött) kereket és az azokba rejtett propellerekkel felemelné az egészet.

szemettanarba 2014.12.10. 22:39:57

@jürgen baromartz: Nekem nincs, de Gugli bácsinak van. Keress rá erre: swivel gear joint. Örülök, hogy segíthettem.

hdnctrl 2014.12.11. 10:05:02

@bopat: az egyik showder klubos sztendapos faszi szerint a szlovák az a cseh, aki tud magyarul...

hdnctrl 2014.12.11. 10:13:35

@Inner Circle: kb pont ezt akartam írni. Szerintem az se menne.

bopat 2014.12.11. 12:00:39

@scuynat: Üzenem neki, hogy nem vicces...

jürgen baromartz 2014.12.11. 19:00:30

@szemettanarba: wow, ez pont személyautóba való, igen.

szemettanarba 2014.12.11. 21:36:07

@jürgen baromartz: 1.Ez a cikk nem személyautóról szól, hanem személyautó alakú burkolattal ellátott quadkopterről. Maximum, jó esetben.
2.Magam is utaltam rá, hogy az ilyen nagy szögben forduló tengelycsukló mechanikai vesztesége igen nagy. Kéretik a kommentet teljesen végigolvasni. Ugyanakkor nem is teljesen lehetetlen: pl. V-22 Osprey dönthető rotorú gép hajtásrendszerében a 2 rotor forgását szinkronizáló összekötő tengely mechanikája. Ára persze a csillagos égben van.
süti beállítások módosítása