Néhány évente előjön valaki a repülő Delorean ötletével, itt is volt már róla szó párszor. Ezek miatt én már egy kicsit szkeptikusan állok ezekhez a dolgokhoz, de tavaly nyáron találtam egy cikket, amit most dobott elő a gép, ezért megírom. Szóval repülő Delorean, ismét.
Ezúttal az a különleges dolog benne, hogy ez legalább már valameddig eljutott, valamint az, hogy nem csak véletlenül Delorean a neve, hanem mert a fő tervezője Paul Delorean, John Delorean unokaöccse. Kezdésnek nem is rossz, ami azt illeti.
Paul Delorean a 2012-ben alapított Delorean Aerospace igazgatója és főmérnöke, a célja pedig nem más, mint egy működő repülő autó, a DR-7 megépítése. Számomra örömteli, hogy nem egy meglevő Deloreant alakít át valami szörnyszülötté, hanem nulláról építi a repülőjét, ami a jelenlegi állapotában nekem egész pofásnak tűnik.
A terv egy kétüléses helyből felszálló repülőgépet (Szép angol rövidítéssel VTOL) takar, ami nem is egy valóságtól elrugaszkodott ötlet, mert elég sok nagy név is foglalkozik vele az Ubertől kezdve az Airbuson és Darpán át Larry Pageig. Sok szakértő szerint a fejlődés, ami egyre könnyebb anyagokat, jobb akkumulátorokat és jobb számítógépes vezérlést jelent, egyre valóságosabbá teszi ezeknek a repülő autóknak a megjelenését. Az Uber 2020-ra tervezi az első repülő autó flottájának az üzembe helyezését Dubaiban.
A jármű hat méter hosszú és közel ugyanilyen széles. Két nagy elforgatható turbinája és két pár szárnya van. A turbinák vízszintesen állnak felszálláskor, majd elfordulnak és menet közben már függőleges helyzetben vannak. A meghajtás teljesen elektromos, valamint önvezető, tehát nem kell pilótavizsga a kezeléséhez.
A gép még mindig fejlesztés alatt áll, de a cég már épített két prototípust. Az első csak 76 centis volt és a repülőképességet tesztelték vele, a második pedig egy 1:3 arányú modell, amin különféle gépészeti megoldásokat teszteltek. Folyamatban van az első teljes méretű prototípus elkészítése, ami még egy pilótával és egy utassal fog repülni, a tervek szerint 120 mérföldes távolságra.
Ez elég optimista becslés, mert a konkurencia inkább 25-50 mérföldes távon gondolkodik. Azonban Paul Delorean ennél többet akar, aki szerint azért van esélyük rá, mert magasabban repülnének, mint a konkurencia, ahol nem olyan nagy a légellenállás, valamint a szárnyak is a segítségükre lesznek, ami egyes konkurens gépekről hiányzik. Vészhelyzet esetén pedig ezek a szárnyak siklórepülésre is alkalmasak.
Pontos megjelenési dátum természetesen még nincsen, de ha minden jól megy, akkor 5 év múlva már utak nélkül közlekedhetünk.