HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Hány Delorean van a világon?

2010.12.29. 10:00 :: Sidaries

Mivel a saját autómmal ismét csak annyi van, hogy 10 centit gurigáztam vele a garázsban ezért megint csak elméleti fejtegetős bejegyzés jön. Az egyik nagyon gyakori kérdés az autóval kapcsolatban, hogy mennyi van belőle. Erre a reflexből jövő válasz az, hogy kb.  6000 darab lehet még többé - kevésbé működőképes vagy legalább felújítható állapotban. Amikor viszont a forrásra terelődik a szó, akkor mindenki szétteszi a kezét, hogy csak hallotta valahonnan. Valaki egyszer ezt gondolom betippelte valami nagy tévés műsorban aztán mindenkiben megragadt és azóta ez a mindenki által ismert adat annak ellenére, hogy ez már 10-20 éve is lehetett.

Vannak azonban jelek, ami szerint ez a szám nem stimmel. Ez a szám lehet magasabb a Deloreanek elég rossz rohadási hajlandósága miatt. Rengeteg történet szól bozót alól, kert végéből, mocsárból (bányából :) ) kihúzott autókról, amik aztán egy átfogó felújítást követően újra útra kész állapotba kerültek. Bizonyára sok túlzás és valótlan információ is van ezek között, de az biztos, hogy ezek a legendák valós történetekre épülnek.

Más jelek viszont nem ilyen kedvezőek. A 6000 darabos túlélési arány 70%-ot jelent, ami 30 év távlatában elég szép lenne és néhány igazán ritka nagy kincset kivéve ez nem jellemző. Egy jelenleg ilyen olcsó, bár kétség kívül különleges autó ritkán éri meg ezt a kort. Főleg ha még használatban is van, mint sokuk.

A magyar átlagot nézve van két működő Delorean, kettő felújítás alatt és egy igazán rossz. Én egyiket sem venném menthetetlen autónak, bár a biatorbágyi közel van hozzá. Ez azt jelentené, hogy nálunk nem volt Deloreanveszteség, bár azért ebből túl pozitív következtetést levonni hiba lenne. Érdekesebb amerikai példákból kiindulni.

Szerencsére másokat is érdekelt ez a téma, ezért elég sok jó információt találtam az amerikai helyzetről szokás szerint elsősorban a dmctalk megfelelő fórumában. Az első ami fontos, hogy a Deloreanek eloszlása a szervizek limitált száma és éghajlati adottságok miatt közel sem egyenletes. Egyes államokban (New York, Kalifornia) sokkal több van mint másutt, míg néhol (Montana, Vermont) szinte teljesen hiányoznak. 1981-ben, amikor több száz viszonteladó és szerviz működött szerte az országban, még nem volt gond, de a cég bukásával ezek száma nagyon gyorsan csökkenni kezdett, míg beállt a jelenlegi 8-10 körülire. Ezeknek a szervizeknek a környékén jobban megmaradtak az autók, viszont aki barnfindra (pajtában talált autó) vágyik, az inkább ezektől messzebb levő államokban kell, hogy keresgéljen. És most visszatérve az autók számára:

Egy new yorki fickó utánakérdezett és azt mondták neki, hogy New York államban jelenleg 168 regisztrált Delorean van. Miután New York egy elég nagy központ PJ Gradynek köszönhetően, ezért úgy tippelte, hogy az országban 2000-2500 regisztrált autó lehet. A hivatalos VINlista alapján New Yorkban 338 autó volt, ez olyan 50%-os túlélési arányt jelenthet és ez a minta már egész nagy.

Egy másik elég aktív (16000 mérföld 3,5 év alatt) tulajdonos szerint maximum 4000 Delorean lehet a világon. Sokat megy, de eddig összesen egy Deloreannel találkozott az utakon amelyik nem egy Deloreaneseményre ment.

2003-ban Ed Bernstein, - akiről itt már írtam - azt nyilatkozta, hogy szerinte maximum 1000 személyszállításra és napi használatra alkalmas Delorean van az országban, bár azt nem mondta meg, hogy honnan gondolja. Bár ő elég fontos szervizt működtetett egykor és a Delorean World szerkesztője is volt valószínűleg elég jó rálátása lehetett a Deloreanközösségre. Ellenben viszont a sértődöttsége a világ felé könnyen kizárhatta mondjuk a teljes DMCH, PJ Grady, stb. klientúrát. Szóval én ezt inkább egy minimumnak gondolnám.

Végül az emberek nagy része a fórumon egy 3000 körüli számban egyezett meg (vagy legalábbis innentől nem volt hozzászólás, tehát ellenvetés). Ez szerintem is egy reális szám az útrakész Deloreanek esetében. Efölött lehet még kb. 500 garázskirálynő vagy kiállítási darab, aki csak akkor moccan, ha valahova viszik és még 100 amelyik különféle múzeumokban, magángyűjteményekben áll. És végül jön a sok lepusztult, de még javítható autó, amiknek a számáról semmi támpont nincsen. Én 1000-2000-nek gondolnám.

Szóval hány Delorean van a világon? Továbbra sem tudja senki, de pár segítség már azért akad. Mindenestől 4000-6000 körülinek tippelném, de az útrakész 3000-es szám nekem is megfelelő. Na emberek, ezen kell javítani!


 

3 komment

Címkék: közösség

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr772543649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Electric Sheep 2010.12.30. 16:15:35

Szia!

Én kérdezni szeretnék Tőled!

Mégpedig, hogy a te DMC-d melyik évből származik? És tervezed-e az oldtimer vizsgát?
Mert ha igaz akkor 2011-ben a korai példányok oldtimer-ré válnak hivatalosan is.
Üdv
Gergő

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.12.30. 17:50:41

@Electric Sheep: Helló,
Az én autóm 1981 november 25. reggel 1:30-as gyártású és természetesen oldtimereztetni szeretném a forgalomba helyezési gondok miatt. Erre viszont szerintem csak 2012 tavaszán fog sor kerülni, mert télen még OT vizsgára sem megyek el vele. :)

hdnctrl 2011.01.04. 13:16:50

az autó gyártási éve és az OT vizsga között 30 teljes (jan 1->dec 31) naptári évnek kell eltelnie, azaz 1981-ben akármikor gyártották az autót, legkorábban 2012 január 1-én lehet levizsgáztatni.

www.mavamsz.hu/muzealis_minosites/691/muzealis_minositesi_korhatarra_vonatkozo_rendelkezesek
süti beállítások módosítása