HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

A Visioneering Delorean

2011.09.30. 10:00 :: Sidaries

És igen! Megint egy kivétel a Delorean fejlesztésében. Most már lassan nekem is túl sok lesz ezt a rettenetes mennyiségű különleges autót fejben tartani. :) Szóval ma az úgynevezett Visioneering Delorean jön, ami egy egyedileg épített Delorean, amit nem a Lotus és nem a DMC gyártott,  de mégsem prototípus.

prototypeonnadashow.jpgEnnek az autónak a története 1977-ben kezdődött, amikor a NADA (National Automobile Dealers Association) New Orleansban tartott találkozóján a DMC bemutatta az eredeti Delorean prototípust (Ezen a shown készült a fenti kép.). Ezt 1980 februárjában - a soron következő találkozón - a már gyártásra kész autó bemutatásával akarták túlszárnyalni. Az egyetlen gond az volt, hogy még nem volt ilyen autó, sőt még egy rendes rozsdamentes elem sem. A Lotus pedig még bőven gyártogatta a saját prototípusait.

Erre az lett a megoldás, hogy 1979 nyarán a frissített Giugiaro famakettet összepakolták és egy Visioneering nevű - a Detroit melletti Fraserben székelő - céghez vitték, hogy tervezzék meg a rozsdamentes elemekhez tartozó nyomóformákat. A munkát Tom Vertin, a cég akkori igazgatója Donald Goldiere és csapatára bízta. Később aztán további munkában azt is megkapták, hogy készítsék el a Kirksite nyomóformákat ehhez a "gyártásérett" autóhoz, majd készítsék el az autót magát is. A munka nagy részben abból állt, hogy előbb mindenből famodellt készítettek, majd ez alapján gyártották le a végleges alkatrészeket. A padlólemez például fülöp-szigeteki mahagóniból, a hűtőrács pedig cseresznyefából készült el először. Az idő rövidsége miatt a nyomóformák gyártásába besegített egy másik helyi cég is, a Metal Specialists, Fred Hoffman vezetésével. (Ehhez a gyártási részhez nem értek, szóval ötleteket, magyarázatokat, szakmai tanácsokat elfogadok kommentben.)

Szerencsére 1979-re a Lotus már elkészült a végleges alvázzal és ez alapján a Visioneering kb. két hónap alatt (1979 novembere és 1980 januárja között) le tudta gyártani az akkor éppen végleges változatot (750 000 dollárért). Kisebb probléma volt, hogy aztán a nagy saját céges bemutatón (Amit ugyanott tartottak, mint a korábbit, és ahol a fenti kép készült.) az autó aztán nem indult be a lemerült akkumulátor miatt, de ezt később aztán orvosolták.

visioneering-sok.jpgAz autónak a NADA show után is volt dolga, mert több újságban szerepelt valamint mérnöki tesztautóként is funkcionált. Az például biztos, hogy ezen az autón teszteltek le jó pár oldalcsík kinézetet. 1980-ban még Írországban is járt, amikor a gyárban családi napot szerveztek a dolgozóknak, de ennek végeztével visszavitték Amerikába.

Több kisebb csalást is elkövettek az autóval kapcsolatban a DMCnél. Az egyik, hogy eleinte nem voltak még készen a felnik az autóra, de mégis prezentálni kellett valamit. Emiatt egy sima felnit használtak, amire aztán készítettek egy az eredetihez hasonlító kupakot. Az igyekezet ellenére azért sokszor nagyon látszik, hogy nem az igazi felni van az autón (pl. szerintem a második képen). Amikor aztán elkészültek a végleges felnik, gyorsan lecserélték a kupakokat.

Aztán bizonyára sokan ismeritek ezt a képet:

Avatatlan szemlélő úgy gondolná, hogy az egyik aranyból készült Deloreant látja, de ti most már tudjátok, hogy ez nem igaz. Amikor ez a kép készült, még nem volt kész egyik arany Delorean sem. Ez bizony a Visioneering Delorean, amit egy kis utómunkával festettek aranyszínűre. Bizony-bizony már akkor is divat volt a Photoshop. (vagy legalábbis az aktuális megfelelője)

Van az autónak egy különleges ismertetőjegye, mégpedig a hátsó légterelő. A többi Deloreannel szemben ezen egy kicsit rövidebb. Mint ahogy a következő képen is látszik:

És itt eljutunk egy új problémához, ami a D22-es prototípussal kapcsolatos. Néhány helyen (Pl. PJ Grady oldalán is) előjön, hogy a Visioneering Delorean igazából a D22-es prototípus, de több ellentmondás is van ebben. Ez az autó nem vett részt a valódi fejlesztésben, a Lotushoz nem volt köze és az Egyesült Királyságban is csak egyszer járt, tehát nem lett volna értelme annak, hogy a Lotus sorszámot adjon neki. Igazából inkább csak egy működő díszlet volt, ami nagyon sok helyen különbözött a végleges autótól.

visioneeringanddelorean.jpgAmikor 1981-ben aztán a valódi gyártósori autók elkezdtek érkezni, a Visioneering Delorean egy kaliforniai (Irvine) raktárba került és kis híján feledésbe merült. Később a cég tönkremenetele után 1984-ben a prototípussal együtt árverésre került és jelenleg is magánkézben van (Coldwater, MI).

A Visioneering jelenleg is a régi helyén működik, általában repülők és űrhajók egyedi alkatrészei számára terveznek szerszámokat. A telephely itt megnézhető.

Ennek a szövegnek egy nagy része és sok nagyon jó kép elérhető a Facebookon. Regisztráció nem szükséges.

3 komment

Címkék: evolúció dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr763211637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bopat 2011.09.30. 17:04:41

Érdekes dolgot találtam a képek között, ha jól látom nem is említetted. Az alvázat is rozsdamentes acélból akarták csinálni, de aztán valami miatt nem abból lett. Gondolom az ára miatt.
Itt egy kép
a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/315742_254872447879018_166957630003834_801462_2064063234_n.jpg

hdnctrl 2011.09.30. 21:29:51

miből látod, hogy ez rozsdamentes acél?

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2011.09.30. 22:59:58

Persze, az egész autót teljesen elpusztíthatatlannak akarták és valóban az ár volt a fő probléma (azon felül, hogy extrém hidegben a rozsdamentes acél alváz jóval törékenyebbé vált). Ezért lett a másodmegoldás az epoxyval bevont lágyacél. Jó ötletnek tűnt, de akkor nem lehetett tudni, hogy 20-30 év alatt megkeményedik, majd megrepedezik. Persze még mindig jobb, mint egy normál autóé, de mégsem egészen az, amit gondoltak.
süti beállítások módosítása