Ő volt a Lotus agya, főnöke és az egész DMCtervező brigád leghíresebb mérnöke. Szerintem páran még emlékeznek a Forma-1-ből a Lotus csapatra, amely a 70-es 80-as években volt a csúcson. Ez nagy részben neki volt köszönhető. Szóval Colin Chapman röviden, mert ha valakiről, hát őróla aztán lehetne sorozatot írni.
1928 Május 9.-én született Londonban. A háborúban a légierőnél szolgált, majd mérnöki diplomát szerzett. 1952-ben a jövendőbeli feleségétől kapott 25 fontos kölcsönből megalapította a Lotust, majd használtautó kereskedelembe fogott. Az autókat, amiket megvett, kicsit kipofozta, versenyzett velük, tuningolta, majd továbbadta őket. A Lotus első autója egy erősen módosított Austin Seven volt és azért lett Lotus a neve, mert miután teljesen szétdolgozták magukat vele, olyan altató hatása lett az autónak, mint a lótuszvirágnak. A haszonból a terjeszkedést és a további fejlesztéseket pénzelte. Mindeközben pedig teljes munkaidőben dolgozott a British Aluminium Companynél. 1954-ben aztán teljes munkaidős Lotus alkalmazott lett és kiválasztotta a cégből a Team Lotust, ami a versenyzéssel kapcsolatos tevékenységeket végezte.
Ez után 1958-ban csatlakoztak a Forma-1-hez és sok-sok éven keresztül ott is maradtak. Rendkívül kreatív fejlesztéseket használtak és nyugodtan kimondhatjuk, hogy Colin Chapman talán az egyik legtöbbet tette, hogy a Forma-1 és az autóverseny eljutott odáig, mint ahol ma van. A versenypályák szélén bajsza és győzelem esetén égbe dobott kalapja sokáig a Lotus csapat védjegyének számított.
A Lotus cég mindig is nagyban támaszkodott a fejlesztéseinek és tudásának a jó pénzért való továbbadására. Akkor, amikor az utcai autók eladása pangott a licencpénzek akkor is stabil bevételi forrást jelentettek. Kicsit ironikus is, hogy végül kis híján ez okozta a vesztüket.
Amikor 1978 novemberében John Delorean bejelentette a Lotusszal való együttműködést az angol kormány nagyon örült és eddigre - még augusztusban - át is utalt kb. 54 millió fontot a munkálatokra. Ezután a Delorean eredeti ERM kaszniját teljesen elvetették és a Lotus Espirit módosított alvázára cserélték. A történetet mindenki ismeri, miszerint az autó megbukott, a DMC tönkrement, az angol kormány pedig nekiállt bűnbakot keresni. Nem is volt túl nehéz, mert nagyon úgy tűnt, hogy az 54 millió font egy része nem nagyon ért oda Észak-Írországba, hanem valószínűleg magánszámlákon landolt.
Amikor ez kiderült, két fő gyanúsított volt az ügyben. Az első John Delorean aki ezt úgy kezelte le, hogy többet nem ment Angliába és így elkerülte a kínos kérdéseket (meg egyébként is volt elég baja Amerikában is), a másik pedig Colin Chapman, aki 54 évesen 1982-ben szívrohamot kapott és meghalt és ezzel az ügyet örökre kideríthetetlenné tette. Viszont a botrány a Lotusnak nem tett jót, a szponzorok szépen lassan felbontották a szerződéseket, a csapat sikertelenné vált és végül kivonult a Forma-1-ből, majd az egész Lotus egy elég durva leépítésen esett át, amiből talán mostanában kezdenek el kimászni.
A Lotus fejlesztéseiről és Colin Chapman egyéb élettörténeti információiról a wikipedia elég bőven ír. A magyar részen elég kevés dolog van, de azért azt is megéri elolvasni.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Colin_Chapman
http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_Chapman
Személyes véleményem szerint Colin Chapman olyan autóipari nagyságokkal van egy helyen, mint Enzo Ferrari, Ferruccio Lamborghini, Karl Benz, Gottlieb Daimler és a többi hasonló kaliberű mérnök. Persze ebben szerepet kap Deloreanfanatizmusom is, lehet is vele vitatkozni. Bírom a kritikát, esetleg moderálom. :)