HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

A Deloreangyár emberei XV. - Lotus - Colin Chapman

2010.03.12. 13:04 :: Sidaries

Ő volt a Lotus agya, főnöke és az egész DMCtervező brigád leghíresebb mérnöke. Szerintem páran még emlékeznek a Forma-1-ből a Lotus csapatra, amely a 70-es 80-as években volt a csúcson. Ez nagy részben neki volt köszönhető. Szóval Colin Chapman röviden, mert ha valakiről, hát őróla aztán lehetne sorozatot írni.

1928 Május 9.-én született Londonban. A háborúban a légierőnél szolgált, majd mérnöki diplomát szerzett. 1952-ben a jövendőbeli feleségétől kapott 25 fontos kölcsönből megalapította a Lotust, majd használtautó kereskedelembe fogott. Az autókat, amiket megvett, kicsit kipofozta, versenyzett velük, tuningolta, majd továbbadta őket. A Lotus első autója egy erősen módosított Austin Seven volt és azért lett Lotus a neve, mert miután teljesen szétdolgozták magukat vele, olyan altató hatása lett az autónak, mint a lótuszvirágnak. A haszonból a terjeszkedést és a további fejlesztéseket pénzelte. Mindeközben pedig teljes munkaidőben dolgozott a British Aluminium Companynél. 1954-ben aztán teljes munkaidős Lotus alkalmazott lett és kiválasztotta a cégből a Team Lotust, ami a versenyzéssel kapcsolatos tevékenységeket végezte.

Ez után 1958-ban csatlakoztak a Forma-1-hez és sok-sok éven keresztül ott is maradtak. Rendkívül kreatív fejlesztéseket használtak és nyugodtan kimondhatjuk, hogy Colin Chapman talán az egyik legtöbbet tette, hogy a Forma-1 és az autóverseny eljutott odáig, mint ahol ma van. A versenypályák szélén bajsza és győzelem esetén égbe dobott kalapja sokáig a Lotus csapat védjegyének számított.

A Lotus cég mindig is nagyban támaszkodott a fejlesztéseinek és tudásának a jó pénzért való továbbadására. Akkor, amikor az utcai autók eladása pangott a licencpénzek akkor is stabil bevételi forrást jelentettek. Kicsit ironikus is, hogy végül kis híján ez okozta a vesztüket.

lotus1.jpg

Amikor 1978 novemberében John Delorean bejelentette a Lotusszal való együttműködést az angol kormány nagyon örült és eddigre - még augusztusban - át is utalt kb. 54 millió fontot a munkálatokra. Ezután a Delorean eredeti ERM kaszniját teljesen elvetették és a Lotus Espirit módosított alvázára cserélték. A történetet mindenki ismeri, miszerint az autó megbukott, a DMC tönkrement, az angol kormány pedig nekiállt bűnbakot keresni. Nem is volt túl nehéz, mert nagyon úgy tűnt, hogy az 54 millió font egy része nem nagyon ért oda Észak-Írországba, hanem valószínűleg magánszámlákon landolt.

Amikor ez kiderült, két fő gyanúsított volt az ügyben. Az első John Delorean aki ezt úgy kezelte le, hogy többet nem ment Angliába és így elkerülte a kínos kérdéseket (meg egyébként is volt elég baja Amerikában is), a másik pedig Colin Chapman, aki 54 évesen 1982-ben szívrohamot kapott és meghalt és ezzel az ügyet örökre kideríthetetlenné tette. Viszont a botrány a Lotusnak nem tett jót, a szponzorok szépen lassan felbontották a szerződéseket, a csapat sikertelenné vált és végül kivonult a Forma-1-ből, majd az egész Lotus egy elég durva leépítésen esett át, amiből talán mostanában kezdenek el kimászni.

A Lotus fejlesztéseiről  és Colin Chapman egyéb élettörténeti információiról a wikipedia elég bőven ír. A magyar részen elég kevés dolog van, de azért azt is megéri elolvasni.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Colin_Chapman

http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_Chapman

Személyes véleményem szerint Colin Chapman olyan autóipari nagyságokkal van egy helyen, mint Enzo Ferrari,  Ferruccio Lamborghini, Karl Benz, Gottlieb Daimler és a többi hasonló kaliberű mérnök. Persze ebben szerepet kap Deloreanfanatizmusom is, lehet is vele vitatkozni. Bírom a kritikát, esetleg moderálom. :)

 


 

3 komment

Címkék: a gyár emberei dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr741834061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

p-parker 2010.03.13. 18:48:34

A Lotus csapat idén visszatért a Formula-1-be !

Evil1979 2010.03.13. 22:00:32

@p-parker: Azért ez egy kicsit túlzás.
Max a nevük, semmi más!

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.03.16. 09:20:30

@Evil1979: Igazából még a nevük sem ugyanaz, de legalább vannak.
süti beállítások módosítása