Azt hiszem nem lepek meg senkit azzal, ha azt mondom, hogy nem értek az autókhoz. Ezt már többször mondtam és bizonyítottam is, szóval számomra az autó és főleg a Deloreanszerelés különösen érdekes és vicces. A múlt hét csütörtöki szerelés ennek megfelelően alakult, azaz a folyamat nagyjából a szokásos szerelőnapok koreográfiája szerint a
1. defaszagép
2. nézzünk körbe
3. ez itt nem jó, megjavítjuk
4. miért nem megy, semmit sem csináltam
5. hú beindult, hagyjuk abba
részekből épült fel. Nagyjából ez alapján fogom leírni az adott nap történéseit is többesszámban, habár a munka 90%-ához hozzá sem szagoltam.
1. Szabin voltam egész nap, így mikor hazaértem beültem a Deloreanbe és már mentem is Győr felé. Már írtam korábban, hogy terveztem ezt az utat, a legutóbbi Vurdonos találkozón megismert fickóhoz. Az odaút eseménytelenül telt a szokásos hibajelenségek voltak. A néha magas alapjárat és a kicsit csöpögő sebváltó, de ezek az utazás komfortérzetén nem rontanak. :) Kb. kilencre odaértem, majd hamarosan neki is álltunk a munkának.
2. Először a gyertyáknak és a vákuumcsöveknek álltunk neki, a fő javítanivalónak az alapjáratot vettük. Megkérdezte a fickó, hogy mikori gyertyák vannak a gépben, én meg mondtam, hogy pár évesek, már cseréltük őket. Ekkor feltette az általam nem várt kérdést, hogy milyen gyertyát tettünk bele? Mikor megmondtam, hogy elmentünk a Tescoba és levettük az első jónak látszót, akkor nem lehetett nem észrevenni az arcán a döbbenetet, hogy "Úristen, ezeket a marhákat". Mivel ő szerelte a győri Deloreant, ezért tudta, hogy milyen gyertya kell pontosan és a beszerezhetőségével is tisztában volt. Ki is szedett pár gyertyát és nem is annyira rosszak, csak a hőértékük nem megfelelő (hetes van bent hatos helyett). Azért ezt majd ha úgyis Hollandia felé járok kicseréltetem.
3. Jöttek a vákuumcsövek. Először kiszedtük a vákuumtartályt a motortér bal oldala mögül. Elég jónak tűnt, bár a három csövéből az egyiken, amin csak egy lezáró kupak volt a kupak több mint rossz állapotban volt. Fel volt szakadva, el volt mállva, meg minden olyasmi, amit a gumi az elöregedés miatt produkálni tud. Csináltam képet, de nem nagyon látszik rajta semmi. Ezen kívül még pár kirojtosodott gumivéget újravágtunk, pár szigszalagot kicseréltünk.
4. Ez után még nem változott semmi, az alapjárat a normális ingadozást mutatta, gondoltuk a motor hátsó részén is meg kéne nézni a csöveket. Egy kupac széthúzás, összedugás, tesztelés után sikerült elérni, hogy nem indult az autó. A szerelő meglepődött, én egyáltalán nem, inkább csak elmosolyodtam, mert tudtam, hogy ez a rész jön. :) Megint mindent szétszedtünk, összeraktunk, semmi előrelépés. Egy dologra viszont rájöttünk. Amikor indítottam az autót, akkor lehetett hallani, hogy beindul, de egy-két ütem után leáll. Mintha nem kapcsolna be az alapjárat, ha lehet ilyet mondani. Szórakoztunk vele vagy két órát, mire egyszer csak beindult és mintha mi sem történt volna működött rendesen. (Mint a Vissza a Jövőbe filmekben) Elképzelésünk nem volt mi lehetett a gond, ezért ötletemre (hoppá!) miközben ment a motor, a szerelő megint eljátszotta az előző műveletsort és hátul matatott. Egyszer csak a motor megint nekiállt fulladozni és le is állt. És itt észrevettük a gondot.
Ez a csatlakozó a motortér utasoldali felén van a bal oldalon. Ennek a jobb oldalán a pirossal bekeretezett részen van három szokásosan barom módon összerakott csatlakozó. Fent kettő, lent egy. Ha a fenti kettőt leszedjük járó motornál, akkor lefullad az autó, ha pedig álló helyzetben, akkor úgy nem indul be, ahogy nekem csinálta.
Miután kicsit utánanéztünk a könyveimben kiderült, hogy mit is csináltunk. Ez az alkatrész figyeli, hogy megy-e a motor és ha igen, akkor átadja a vezérlést az alapjárati elektronikának. Miközben a szerelő a motor hátsó részén bütykölt véletlenül megbökte ezt a kontakthibás kapcsolót és így nem indult az autó. Miután rájöttünk a hibára, letakarítottuk és összenyomtuk a csatlakozót, majd visszaraktuk és azóta megint tökéletesen indul az autó. Majd konstatáltam, hogy van egy manuális immobilizerem az autóban. :)
5. Eddigre viszont már majdnem három óra volt és úgy gondoltuk, hogy elég is a nagy izgalmakból mára, abba kéne hagyni a szerelést, amit a végére inkább már csak állapotfelmérésnek hívtunk. :)
Ja és megtaláltuk a magas alapjáratom okát. Olvastam én arról mindent a vákuumcsövektől a gyertyákon át az injektorig meg még ki tudja mi mindent, de persze az én hibámnak ehhez köze sincs.
Megpróbálom leírni, hogy nálam mi történt. Van a motortérben az az alkatrész, (THROTTLE CONTROL) amihez a gázbovden van kötve. Amikor leszállok a gázról, akkor ez összekötve van kötve egy kampós alkatrésszel, ami ilyenkor egy csavar (pirossal keretezve a képen) benyom egy mikrokapcsolót. Na énnálam ez van elkoszolódva és ezért nem mindig nyomja meg rendesen a kapcsolót. Ilyenkor kb. 1500 lesz a fordulat és ha hátramegyek a motorhoz és én magam benyomom a helyére, akkor beáll a rendes alapjárat vagy néha akkor is, ha hirtelen szállok le a gázról. Szokás szerint barom egy hiba, de ez már teljesen normális. :)
Szóval mire a végére ez is meglett inkább szedelődzködtem és mentem haza. A végeredmény hat óra bütykölés, másfél óra utazás és sok tapasztalat. A legszebb az egészben pedig, hogy mindez ingyen, mert a szerelő is amerikai autós. Meg különben is Írország után úgyis elviszem hozzá az autót a fennmaradó javításokra.