Mikor múlt hét csütörtökön azon gondolkodtam, hogy mi legyen az eheti fejlesztés, hirtelen a homlokomra csaptam, hogy "Baszki! Ez hogy nem jutott eddig az eszembe?" A torziós rugót elfelejtettem eddig, pedig a Delorean esetében elfelejteni az ajtót az olyan, mintha valaki alkoholmentes sört inna. Előfordul, de nagyon égő. :)
A rúgó működéséről írtam már régebben, azt a rész nem ismételném. Viszont nem írtam még az esetleges hibákról. A torziós rugókról két dolgot kell megemlíteni.
Az egyik, hogy a vezető és az utas oldali rugó külsőre sem azonos. A hátsó részük igen, de míg a vezető oldalinak hatszög alakú az első befogórésze, addig az utas oldalinak négyzet alakú. Emiatt nem lehet összekeverni a kettőt és nem lehetséges kicserélni egymással őket. Érdekes is lenne persze, mert fordítva csavarodnak, így mondjuk egy utas oldali rugó még jól meg is nehezítené a bal ajtó kinyitását.
A másik pedig, hogy valami okból a bal oldali rugók (a bal első acéllemezhez hasonlóan) elfogytak. Pontos dolgot senki sem tud, hogy miért és hogyan történt mindez, de attól még tény marad, hogy ha valakinek négy-öt évvel ezelőtt eltört a vezető oldali rugója, nagyon nehezen és nagyon drágán tudott csak újat szerezni. Ez a nagyon drágán, ebben az esetben nem egyszer 1500$-t (330 000 Ft) jelentett. A rugók eltűnése főleg azért érdekes, mert egy nagyon ritkán meghibásodó alkatrészről van szó, tehát el biztosan nem fogyott. Igaz egy meghibásodás ebben az esetben javíthatatlan törést jelentett.
Külön téma, hogy egyáltalán hogyan lehetséges egy ilyen rugót tönkretenni. A legegyszerűbb, ha valahogyan egy mélyebb karcot ejtünk rajta és így már esélyes, hogy e mentén a törésvonal mentén meggyöngül a rugó és elpattan. Én magam egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hány ilyen módon eltört torziós rugóról hallottam. Sokkal valószínűbbnek tartom azt a bénaságot, amit én magam is elkövettem. Itt írtam róla. Viszont ezt sem hiszem, hogy sokan utánam csinálták volna. Szóval rejtély, hova veszhetett annyi rugó.
Rövidebbre véve a történetet, többen meglátták a feltáruló piaci rést és kis időn belül két cég is előállt a saját torziós rugós megoldásával. (Mellesleg meg hirtelen előkerült pár régi gyári is. Micsoda véletlen. Csak nem ül valaki a készleten?) Ez a két cég a dmoco.com-on és a deloreannewparts.com-on érhető el. Közreműködésükkel az árak jelentősen estek és ami még fontosabb, biztosnak látszik az utánpótlás ez esetben is.
A deloreannewparts esetében az új rugó valóban rugó, teljesen más technológiával készült, mint az eredeti. Hátránya, hogy nem túl szép, előnye viszont, hogy csak 550$ (125 000 Ft)
A másik megoldás egy sokkal szebb és drágább megoldás, amit a dmoco kínál. A technológia újabb és elmondásuk szerint még jobb is, mint az eredeti, de a végeredmény külsőre azonos a gyárival. Ezzel kapcsolatban nyilatkozni nem tudok, de szerintem én ezt választanám a 850$-os (190 000 Ft) ár ellenére is.
Eredeti gyári rugók szintén a 200 000 Ft-os ár környékén vehetőek, szerintem simán vannak olyan jók, mint a dmoco fajta. Elméletileg a speciális kriogenikus gyártás miatt végtelen számú csavarodásra képes az is.
Egy utolsó kiegészítés. Az utas oldali rugók jellemzően fele áron, 100 000 Ft körüli összegért vehetők.
Utóirat: Ma lett 30 éves a Delorean. Mit vegyek neki szülinapjára? :)