Katasztrófaállapot van a cégnél, úgyhogy ezért csak most tudok írni.
Egy dmctalkos fórumot olvasva jutott az eszembe, hogy megemlítem az ott leírtakat. Szóval miért is kell a hátsó légterelő (most ezt a szót fogom használni, habár néha eddig a azt hiszem a zsalu szót használtam a louvresre) az autóra?
Ugye mindenki emlékszik a prototípusra és a légterelő hiányára? Volt hozzá Wankel motor és horribilis fogyasztás. Ez lehet, hogy bizonyos tekintetben a légterelő hiányának köszönhető. Íme az előbb már említett fórumbejegyzés indító hozzászólása:
"Today I noticed that in 5th gear I couldn't go much faster at 3500 RPM, with my louvers on I can get just over 4000 RPM."
"Ma azt vettem észre, hogy 5. sebességben nem tudok 3500-as fordulat fölé menni, pedig amikor fent van a légterelő, akkor 4000 fölé is sikerül."
Ez után egy hosszú beszélgetés kezdődött a légterelőről és annak hiányáról. Még más témákban előjött, hogy sokan esztétikai okokból leszedték.
Az egyik hozzászóló írja, hogy azzal, hogy leszedjük az autóról ezt a légterelőt, azzal körülbelül egy pickuppá változatjuk, de míg azoknál ezt figyelembe veszik és úgy képzik ki a légellenállásukat, addig a Delorean esetében ez sokat ront a helyzeten valamint a nagyobb légellenállás miatt a fogyasztás is nagyobb.
Az egyik hozzászóló szintén tapasztalatból azt mondja, hogy amikor nincsenek fent ezek a légterelők, akkor magasabb a motor hőfoka. Ezt azzal magyarázza, hogy a légterelők úgy vannak kiképezve, hogy valósággal kiszívják a meleget a motortérből. Említi még, hogy szerinte az autó halkabb is vele.
Persze vannak kételkedők is (csak az utolsó pillanatban került fel stílusbeli okokból, más ilyen autóknak (Lotus Espirit, pár Maserati) sincs és nem is kell), de én az eredeti verziót valószínűbbnek tartom, miszerint jó, hogy fent van ez a műanyag izé. Mindenesetre a Workshop Manual szerint ezzel a légterelővel lesz 0.35 az autó légellenállása. Viszont egy egykori DMCL dolgozó azt mondja, hogy két okból van fent a légterelő:
1. Tetszett John Deloreannek.
2. Chuck Bennington is beleegyezett.
Persze ez nem zárja ki a pozitív hatásait, de az biztos, hogy ezek nem tervezett dolgok. Viszont úgy tűnik, hogy később a DMC is észrevette pozitív hatásait. Ennek ellenére a törésre való hajlamosságuk miatt 1981 közepe után tervben volt az elhagyásuk vagy legalább lecserélésük. Szerintem emiatt lettek a későbbi légterelők már kicsit masszívabbak.
Végül pedig két szimuláció. Az első a légterelőkkel:
És a második nélküle:
Egyszer azért majd le kéne tesztelni az autót légterelő nélkül. :)
Az eredeti téma itt olvasható még több információval: