HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Tud repülni a Delorean?

2013.02.08. 10:00 :: Sidaries

Na hát ez a mai bejegyzés egy akkora baromság lesz, amekkorát nem gondoltam, hogy valaha írni fogok. Viszont mivel ez a mostani bejegyzés angolul hivatalosan megjelent egy elég nagy példányszámú (Popular Mechanics) lapban, ezért mégis ide kerül. Végül is évente egy-két ilyen hülyeség még belefér. Még akkor is, ha ez az írás pontatlanul és konyhanyelven mondja el a repülést. Akit komolyabban érdekel, az NE innen tanuljon. Azt hiszem elhatárolódok magamtól...

Fog repülni a Deloreanem, ha kinyitom a sirályszárny ajtókat és lepadlózom?

Bármilyen járműnek - akár repülő, akár autó - szüksége van valami erőre, ami feltolja a gravitáció ellenében. A repülőgépek szárnyait úgy képezték ki, hogy előállítsák ezt az erőt. Ahogy a repülő előre halad, a szárnyak lenyomják a levegőt, és mivel minden hatásnak van egy ellentétes irányú, de azonos méretű ellentétpárja, ezért keletkezik egy erő, ami felfelé nyomja a szárnyakat. Ez az emelkedés.

Az autókat inkább úgy tervezik, hogy ellenálljanak annak, hogy megemelkedjenek és ez alól a szabály alól a Delorean "szárnya" sem kivétel. Ezeket az ajtókat nem úgy formázták és állították be, hogy elegendő levegőt toljanak le és ezáltal elég felhajtóerő keletkezzen. Ráadásul elég rövidek és nem nyúlnak ki eléggé, ezért nem ideálisak a repüléshez. Hogy minden még rosszabb legyen, az ajtók nagy belső kárpitrésze és a visszapillantó tükrök elég nagy légellenállást generálnának. Arról nem is beszélve, hogy az ajtók valószínűleg letörnének, ha az egész autót meg kéne tartaniuk.

Egy újabb csapás a repülő Deloreanre, hogy az autó elölről még csukott ajtóval is nagyon dobozformájú. Ebből az irányból (ahonnan a legtöbb levegő éri az autót) majdnem két négyzetméter a felülete, ami jóval nagyobb, mint az ekkora méretű autóknál szokás. Ha még az ajtót is kinyitod, akkor pedig a kabinba áramló levegő további légellenállást generál. Egy Delorean 105 mérföld/órás csúcssebessége (ez igazából 135 mp/h) nem elég ahhoz, hogy mindezeken felülemelkedjen. Sőt, ha egy másik motorral 200 mp/h-ra lenne képes, még az sem lenne elég a felszálláshoz. 

Ez viszont talán jó is így. Mert ha egyszer valahogy mégis sikerülne a levegőbe emelni az autót, új problémával szembesülnél, ugyanis amikor az autó felemelkedett és a kerekek elhagyták a földet, nem lenne ami előre hajtja az autót. Ez után pedig a légellenállás - és a gravitáció - győzedelmeskedne és semmi, még a fluxus kondenzátor sem tudna megmenteni a visszaeséstől.

flyingdelorean.jpg

 

4 komment

Címkék: humor

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr85065956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CodeKiller 2013.02.12. 18:16:52

Üdv, bocsi a kötözködésért, de azt hiszem, a repülés és felhajtóerő ügyében bele kell kontráznom: www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/bernnew.html
igaz, korábban én is rosszul tudtam (szárny feletti alacsonyabb nyomás)... pontosabban egyik sem hibás, csak magukban nem írják le pontosan a szárnyak működését.
Tudom, hogy nem a repülés a blog profilja, de ha lehet, ne nagyon vezessük félre az olvasókat :) -- még ha ez a fordításból ered is --- (no hát az a "fizikus" is szégyellheti magát, aki ilyet írt....)

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2013.02.12. 18:49:05

@CodeKiller: Szívesen veszek minden javítást. Viszont akkor most itt konkrétan mit is javítsak? :)

CodeKiller 2013.02.13. 00:49:43

@Sidaries: Huhh, hát ez nem egyszerű, mert mint írják a nasa oldalon, nem lehet nagyon leegyszerűsíteni a felhajtóerő működését, és a repülést.
Vagyis az erő-ellenerő csak részben felelős a repülésért (főképp szperszónikus repülésnél jelentős), részben a szárny tetején kialakuló alacsony nyomás (bár a szárny előtt kettéváló, majd alul és felül haladó levegő nem azonos időben hagyja el a szárnyat) és hogy pontos legyen, még hozzá kell venni a folyadékok/gázok tömeg-megmaradását is.

Ezért szerintem legegyszerűbb a következő: >A repülőgépek szárnyait úgy képezték ki, hogy előállítsák ezt az felhajtóerőt.< majd a bekezdés többi részét érdemes lenne kihúzni/törölni, mert elég körülményes belemenni az aerodinamikába érthető és mégis pontos módon.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2013.02.13. 22:28:54

@CodeKiller: Na az lett, hogy az elejére odaírtam, hogy nagyon konyhanyelv ez így. Igaz, ezáltal kijavítva nem lett, de legalább a fordítás is szöveghűen rossz. :)
süti beállítások módosítása