Csodálom, hogy erről még nem írtam, de nem találom, szóval úgy tűnik, így van. Tehát miből is van a Delorean? Alkatrészekből. Oké, na de milyen alkatrészekből? Deloreanalkatrészekből! Hát nem.
Ahogy szoktam mondani, a Delorean a globalizáció első, igazán úttörő mintapéldánya. Igaz, a DMC-t a pénzhiány vette rá arra, hogy összelegózzon egy autót, aztán sajátjaként adja el, de ez a módszer mostanra teljesen általánossá vált. A Jalopnik össze is szedte egy szép képre, hogy ki kivel milyen viszonyban van, és ember legyen a talpán, aki ezt kibogozza. Viszont ez a megoldás a '70-es években még nem volt általános, ezért is működött kicsit nyögvenyelősen az DMCnél. Annyiban már elindult ez a munkamegosztás, hogy voltak beszállítók, akik egy adott kapcsolót, tekerőt, bizbaszt és bigyót kitaláltak, legyártottak, aztán mindenki megvehette tőlük. Tehát ezek az alkatrészek nem azért hasonlóak sokszor, mert valóban más autógyáraktól vették meg őket, hanem mert több autógyár is ugyanazoktól a beszállítóktól vásárolt.
Szoktam mondani, amikor kérdezik, hogy ez amerikai autó-e, hogy ahogy vesszük. Mert hát John Delorean apja román volt, az anyja magyar, aki Észak Írországban, angol pénzből, német acélból, olasz formaterv alapján, svéd motorral, francia váltóval készítette az autót az amerikai piacra. Emellé meg az alváz nagyjából Lotus, az első fék Ford, a hátsó Jaguár és a többi, és a többi. Na most fogok még pár dolgot összeszedni ezekre és még pár "és a többi"-re.
Először vegyük azt, ami saját. Nagyjából ezt úgy lehet meghatározni, hogy ami egyből látszik az autón, tehát az acél és műanyag külső elemek és a beltér, az jó eséllyel saját. Persze kivételek itt is vannak, de általános szabálynak ez jó. Ami viszont elsőre nem látszik, az biztosan valamelyik polcról lett leemelve. Elvégre nem hiába volt még a legelső 2008-as szerviznapomon, hogy miután a szerelőm 2 percig meredten bámulta a Delorean motorterét, csak annyit mondott, hogy: "Hát bazmeg, én itt az összes alkatrészt ismerem, de így együtt még sehol nem láttam."
Na de haladjunk tovább. Ahogy már írtam korábban, az alváz Lotus. Nagyjából. Mert valóban a Lotus Esprit volt az alapja, de azért az Esprit és a Delorean alváza közel sem csereszabatos. Az eredeti alvázat át kellett tervezni farmotorosra a középmotoros elrendezésről, valamint az első felfüggesztés is eléggé más. Az első Y a Lotusból teljesen hiányzik, mert az Esprit alváza T alakú elől. Egyébként a Lotus is nagyon sokat tanult a DMC-vel való együttműködésből és a későbbi autóikban használták is ezeket a tapasztalatokat. Pl. habár a műanyag karosszéria szintén Lotus technológia, de így ebben a formában szintén egyedi a Delorean esetében, de a gyors szárítási DMC megoldást később ők is használták, ahogy egyes felfüggesztéses megoldásokat és javításokat is. (Ide csak mellesleg jegyezném meg, hogy az első felfüggesztés nem az igazi a Deloreanen, ennek a fejlesztése az első autóktól kezdve tervben volt. Még a Porsche is kapott egy tesztautót, hogy találjanak ki valami jó megoldást, amit a Porsche el is fogadott. Helmut Bott, a főmérnök vezetésével neki is álltak a munkának, majd a DMC tönkremenetele után meg is tartották maguknak, fizetés gyanánt.)
Aztán a motor egy PRV-6-os, amit főleg a Renault használt, de ez a K-Jetes elrendezés Volvokban volt jellemző. Itt nincs sok hozzáfűznivaló. Végül pedig az apraja, de a legérdekesebb részek:
Ahogy írtam, az első fék Ford, méghozzá Ford Cortina, a hátsó valamelyik Jaguar. Nem tudom a pontos típust, de Zsiga is megerősítette ezt az információt, márpedig nem sok nála Jaguarosabb ember van a környéken. Szintén Ford Cortina a kormánymű is, amit megerősíteni nem tudok, de első ránézésre tényleg olyan. Azonban a kormányoszlop már GM gyártmány, ahogy a műszerfal több része is. Nagy kedvencem, hogy a kesztyűtartó nyitója az VW Poloból való. A hamutartó a Porsche 924-nek és a TVR280i-nek megfelelő, a biztonsági öv Countach és Ferrari egyben, az index és ablaktörlő kapcsolója British Leyland, azaz Land Rover, bár mifelénk inkább Skodának tűnik, de lehet, hogy ez nem véletlen. A gyújtáskapcsoló, a villanykapcsolók a Rover SD1-ből kerültek át és esélyes, hogy a zárak bizonyos részei pedig az Austin Allegroval azonosak.
És biztos vagyok benne, hogy van még bőven hasonlóság más autókkal, de egyelőre ennyit tudtam összeszedni. Ezen a linken további általános alkatrészek is találhatóak, néha szoktam csak úgy nézegetni, vannak érdekes dolgok.