HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Nick Sutton - A bukás okai

2012.02.10. 10:00 :: Sidaries

Nagyon sokat emlegettem már a DMC bukását itt a blogon és a találkozókon is gyakori kérdés, hogy a DMC hogyan bukhatott meg egy ilyen autóval. Összeszedett bejegyzésem még nem volt róla, levéve talán a konteómat, ezért pótolom. Főleg mert találtam a témával kapcsolatban három embertől is véleményt. Egyikük a már sokat említett Nick Sutton, a második Barrie Wills, a harmadik pedig Sir Kenneth Cork, a cég felszámolóbiztosa. Először Nick története jön egy részben elsősorban a bukásról, majd Barrie visszaemlékezései mindenféléről két-három részben, végül a felszámoló története úgy általában a végnapokról nagyon nagyon hosszan, megbecsülni sem tudom hány részben. Esetenként több részből raktam össze egy-egy mondatot, így a fordítás nem teljesen szöveghű, hanem csak tartalomhű. Zárójelben a saját megjegyzéseim.

Szóval akkor Nick Sutton:

Amennyire tudom exkollégáim is hasonlóan gondolkodnak a DMC-nél eltöltött idővel kapcsolatban. Ugyanazt gondoljuk mindahányan, miszerint a könyvek és filmek által leírt DMC történet eléggé hiányos, főleg az írországi gyár esetében. Sok figyelemre méltó, szomorú vagy szívet melengető történetünk van, amelyek a gyárral és az elénk tornyosuló akadályokkal voltak kapcsolatosak.

Ezek miatt a tapasztalatok miatt John Delorean legendája jobbára érintetlen országszerte és nagyon nehéz bárkit is találni, aki akár egy rossz szót is szólna rá. Természetesen a kormányalkalmazottak kivételek. A bukás okai is sokkal több kutatást érdemelnének, mint amennyit foglalkoznak vele, de szerintem a főbb pontok a következők.

- Az angol kormánnyal megkötött szerződés alapjaiban hibás volt. Túl sok ember felvételére bátorította a céget a támogatásokért cserébe.

- A dollár - font árfolyama a a megállapodás megkötése és az autók piacra kerülése között nagyon hátrányosan alakult a cég számára és ez aláásta a versenyképességet és profitot (ezért lett túl drága az autó).

- A recesszió.

- A katasztrofális Észak-Amerikai időjárás.

- A várható eladási számok iránti féktelen optimizmus (30000 autót akartak eladni egy évben, de kb. 5000 volt a reális).

- A gyár igazi gyilkosa viszont a 80 autós napi gyártás volt 1981 végére, amivel John Delorean a sikeres cég látszatát akarta kelteni a tervezett nyilvános részvények kiadása előtt.

promokep.jpg

Akárhogy is volt, a fő felelősség John Deloreané. Hogy miért? Elmondom.

Hibázni egy dolog, kijavítani a hibát pedig egy másik. Mivel emberek vagyunk és próbálkozunk, ezért szükségszerűen elrontunk dolgokat. Viszont miért nem tudták feltámasztani a gyárat új pénzekkel és szükség esetén új vezetőkkel, ha már az előző vezetés a csődbe vitte, mikor annyi próbálkozás volt rá? A Dunmurryben és Twinbrookban élő emberek számára ez a második bukás az igazán megbocsáthatatlan, mert az ő életük függött rajta, mert az ő számukra a gyár nem csak egy álmot, hanem a megélhetést és a jobb jövőt jelentette.

Sir Kenneth Cork csődbiztos mindent megtett a gyár életben tartásáért, bár a recesszió nem segített a helyzetén. Hozzá kell tennem, hogy semmiféle összeesküvés nem volt a Nagy Hármak (Ford, GM, Chrysler) részéről, a fő probléma John Delorean büszkesége és önzése volt. Inkább hagyta tönkremenni a gyárat, mint hogy bárki másé legyen.

tr7dunmurry.jpg

Nagy gond volt még az is, hogy a DMCL nem birtokolta az autóval kapcsolatos jogokat, csak a gyár volt, ahol gyártották őket. Az autó dizájnjának a jogát a Oppenheimer csoport birtokolta, az autó amerikai értékesítési joga pedig John Delorean kezében volt. Emiatt voltak tervek, hogy akkor a gyárat átszerelik más, eladhatóbb termék gyártására, de a költségvonzatok miatt ebbe az angol kormány nem ment bele. Még arra is volt egy időben esély, hogy Dunmurryben gyártották volna a Triumph TR7-esek egy részét.

1982 végén volt még egy terv a feltámasztásra, ami ígéretesnek tűnt, de az aláírás előtt John Deloreant letartóztatták.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr244078566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása