Még messze van a Delorean az oldtimer kortól, de ha valaki szeretné levizsgáztatni az autóját, akkor jóelőre kell gondolkodni. A vizsgának két alapvető feltétele van. Az egyik az autó kora, a másik pedig az állapota, eredetisége.
Kor:
Itt nem sokat tud tenni a tulajdonos, hanem csak megvárja míg eltelik az idő. Sokan tudják, hogy ez a kor 30 év, de ez nem egészen igaz. Igazából ez 30+<1 év, ami azt jelenti, hogy mondjuk az én esetemben az autót még 2011-ben nem tudom levizsgáztatni, hanem csak 2012 Január 1.-től. Ez amiatt van, mert az autók nagy részének nincsen meg a napra pontos gyártási dátuma és emiatt logikusabb még egy évet várni, mire vizsgára vihetem. Szerencsére az én autóm születésnapja 1981 November 25. körül van, ezért csak 1 hónapot vesztek, de aki korai '81-est vesz, annak bizony már könnyen lesz 31 éves az Deloreanje, mire vizsgára kerül. Viszont a korai '82-esek, amik igazából 1981 Decemberében készültek már mehetnek, mert nem a modellév, hanem a gyártási dátum számít.
Állapot, eredetiség:
Itt tud a tulajdonos sokat tenni a vizsga érdekében. Mivel az veteránautó hivatalos megnevezése múzeális jármű, ezért a járműnek a lehető legeredetibbnek kell lennie. A Múzeális Minősítő Bizottságnak van egy listája, amivel pontozza a jármű részleteit és megállapítja, hogy vannak-e kizáró okok. Ez egy elég kemény vizsga, könnyen röpködnek a minusz pontok. Az irányelveket a következő oldal alján lehet letölteni:
www.autoklub.hu/muszaki-szolgaltatasok/muzealis-jellegu-jarmuvek
A Delorean szempontjából kicsit könnyebb a vizsga. Mivel más szempontok alapján tervezték, ezért, ha nincsen komoly alvázprobléma, akkor a kérdések egy része tárgytalan. Ilyenek pl. az autó fényezésére, krómozására, a dísztárcsákra, a rozsdára utaló kérdések.
Fontos dolog, hogy az autón a szóbeszéddel szemben nem kell, hogy minden eredeti legyen, bár kétségtelenül előny. Tehát, ha a kipufogómat szeretném egy rozsdamentes acél, DMC által utángyártott, teljesen típusazonos, az autó karakterisztikájába gyönyörűen illeszkedő sportkipufogóra cserélni, akkor az még belefér. Ezért ezt valószínűleg majd meg is fogom tenni. :)
Dokumentáció:
A teljesen rendben levő papírok egyértelműen alapfeltétel. Hogyha a tulajdonosnak a felújításokról, szerelésekről vannak dokumentumai, az szintén jó pont a Bizottság szemében, valamint ha az autó műszaki dokumentumai is rendelkezésre állnak szintén nagy előny és segítség.
Hát most ennyi jutott az eszembe, ha valakinek kérdése van, akkor nyugodtan kérdezhet. Még nem vagyok nagyon képben mindennel, mert van még három évem, de azért már egész sok mindent kiderítettem. Ja és addig még sok jogszabály módosulhat mire én odajutok. :)