HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

DMC-44, DMC-80 és minimális közgazdaságtan

2012.07.13. 10:00 :: Sidaries

Gyakran megtörténik, hogy megkérdezi egy érdeklődő, hogy a DMC-nek ez az egyetlen járműve volt csak? Ilyenkor azt válaszolom, hogy Igen. Viszont ez nem egészen igaz. Kétségtelen, hogy erre kapták az angol kormánytól a pénzt és ennek a gyártása volt a fő prioritás, de a DMC sok felé próbálkozott.

Volt ugye az Logan a hókotrókkal (és egyéb erőgépekkel), amiről amit érdemes tudni az a sor eleji linkeken már megvan. Maradjunk annyiban, hogy John Delorean kétségesen szerzett pénzből megvette a már létező céget és átcímkézte a termékeit. A nevét levéve semmi saját fejlesztésű nem volt benne.

Ezen kívül volt azonban két másik jármű is. Kezdem a busszal, a DMC-80-nal, mert az egyszerűbb eset. Egy már létező busz licencét tervezték megvenni, a Mercedes gyártmányú VOV-II-t. Ez a busz egy már a gyakorlatban is széles körben használt, nem csak tervezőasztalon lévő jármű volt és a DMC szinte változatlan formában szerette volna újragyártani Amerikában. Többet nem is írok róla, ezen a linken minden megvan, ebben a videóban pedig látszik, hogy hogyan is nézett volna ki.

A másik jármű pedig a DMC-44 volt, ami már egy érdekesebb eset. Írországban láttam róla egy videót, amit az akkori bejegyzésben és most is belinkelek.

Miért is érdekes ez a kis ronda gyösz?

Szóval miért is érdekes ez a ronda kis gyösz? Hát azért, mert ez egy kezdetleges quad 1979-ből, abból az időből, amikor a quad a mai formájában igazából még sehol sem volt. Amennyire utána tudtam nézni, a maihoz hasonlító quadokat a '80-as évek elején, közepén kezdték el árusítani, tehát a DMC-44 megelőzte a korát pár évvel, az igazi quaddivatot pedig pár évtizeddel. Igaz, ezt a járművet a DMC nem szórakozásra, hanem munkavégzésre tervezte. Pénz hiányában ez sem saját tervezés, hanem a francia hadsereg egy akkori járművének a civil változata, amit Amerikában a DMC forgalmazott volna. Két motorral készült, egy léghűtéses sornégyessel és egy vízhűtéses V6-ossal. Persze aztán ebből sem lett semmi a buszhoz hasonlóan.

És itt jön a nagy kérdés. Miért is volt szükség ezekre az extra dolgokra? Miért kellett pénzt költeni újabb tervekre, mikor a cégnek a saját fennmaradásához sem volt elég tőkéje? Hát a kérdés igazából szinte a válasz is. Delorean tudta, hogy a cége egy darab termékkel, egy sportautóval, hosszú távon nem tud fennmaradni, ezért szükség volt arra, hogy diverzifikálják, szélesítsék a kínálatot. Így ha esetleg az egyik termék nem megy annyira mint kéne, akkor a többi azért biztosítja a cég számára a túlélést. 

A DMC-12 a sportautók piacán próbálkozott, ami az átlagos személyautók piacához képest máshogy működik. Mások a vásárlói prioritások, a verseny annyira nem kiélezett, a várható haszon pedig magasabb. Két nagyjából hasonló piac volt még, ahol a verseny annyira nem volt durva: a városi buszoké és a mezőgazdasági járműveké. Ezért próbált ide betörni a DMC és ezért áldozott pénzt ezekre a járművekre

Természetesen az angol kormánynak mindez nem tetszett, mert ők csak az autóra adtak pénzt, ezért leállíttatták ezeket a projecteket. Ezért aztán Delorean más felé is nézelődött és végül az AMC-n akadt meg a szeme (meg a Lamborghinin is, de ebbe most ne menjünk bele). Az AMCnek több előnye is volt. Elég jó volt a kapcsolatuk a Renault felé, ami a DMC számára kiemelkedően fontos volt, valamint volt egy olyan modellpalettájuk, amibe a DMC-12 szépen belefért volna. Sajnos aztán pénz hiányában ez sem valósult meg és pár évre rá végül a Chrysler vette meg őket, nagyot nyerve az üzleten, de ez már egy másik történet.

5 komment

Címkék: történelem dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr344650466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.07.14. 11:32:35

hmm, költői kérdés: vajh jobb lett volna ha bejön ez az üzletág nekik vagy sem? (értve hogy lett volna fedezet több 12-es gyártására.)
ikonikusabbá vált volna a 12-es a magasabb példányszámmal vagy sem?

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2012.07.14. 15:38:42

@Rocko-: Ikonikusabb ettől biztosan nem lett volna. Viszont lehet, hogy a DMC még mindig létezne.

Rocko- 2012.07.14. 16:04:03

@Sidaries: olyan tekintetben gondolok erre az ikonikusságra, hogy DMC-12 (mennyit gyártottak? nem találom) - Ford Mustang realációban Mustangból több van, ezért lehetett ismertebb, vágyottabb álom.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2012.07.14. 16:14:11

8500 körül. Ha gyártottak volna belőle 30000-et, akkor biztosan ismertebb lenne, tehát ebből a szempontból valószínűleg segített volna a többi üzletág.

hdnctrl 2012.07.15. 01:00:48

@Rocko-: Camaroból is mennyi van, mégis sokaknak az az álma, mégpedig azért, mert rohadt jól néz ki. Szerintem a D-nél is így van, ha ronda lenne (mint pl a Bricklin), sokkal kevésbé vágyna rá az ember.
süti beállítások módosítása