Ott hagytam abba pár hónapja a beszámolót, hogy mindenki visszavonult végiggondolni, hogy átgondolja a vásárlást és a vételárat. Közben az eladó elment egy hosszabb kirándulásra, így körülbelül egy hónapnyi üres időszak jött. Ezalatt nem sok minden történt, viszont ami igen, az több mint fontos.
Ugyanis közben volt a NAAF és sok egyéb találkozó és ahova én elmentem és szerencsém volt egykori vagy jelenlegi vámosokkal találkozni, ott én előhoztam a témát, hogy hogyan lehetne megoldani ezt a késői vámolásos történetet a legfájdalommentesebben. Őszintén szólva nem nagyon biztattak.
Nem vagyok vámos, ezért igyekszem a legjobb tudásom szerint, de nem biztos hogy teljesen helyesen leírni a problémát. Ha esetleg nálam hozzáértőbb olvassa a blogot, az legyen szíves kommenteljen!
Szóval az a probléma, hogy az autót a törvény szerint már régen le kellett volna vámolni. Bár ez egy érdekes dolog, mert persze ez azért nem teljesen igaz. Elméletileg ha valaki behoz valamit az országba azt le kell vámolni, kivéve, ha már a hazahozatal előtt is jó ideig (ha jól tudom legalább fél év) az ő tulajdonában van. Ebben az esetben is le kell vámolni, de ilyenkor a vám értéke nulla, tehát nem vámmentes a tulajdon, csak nem kell fizetni! Na és ez maradt el annak idején. Vagy gondatlanságból vagy a törvény nem ismerete miatt, esetleg mert valami másik autóra használták el a kedvezményt (mert ha jól emlékszem, akkor nem lehet mondjuk egy 30 autós gyűjteményt csak úgy ingyen behozatni), nem tudom. A lényeg, hogy ez nem történt meg.
Mivel pedig ez nagyon régen történt - még valamikor a '90-es évek derekán - ezért ha most próbálkozna meg vele a tulajdonos, nem biztos, hogy jól járna. Ideális esetben egy elég magas büntetést (mondjuk az autó árával összevethetőt) kapna a szokásos vámon és áfán felül, de rosszabb esetben akár csempészés miatt még az autót is lefoglalhatják, ahonnan megint csak egy vagon pénzért lehetne kiváltani és akkor az esetleges büntetőeljárásról még nem is beszéltünk. Szóval a helyzet nem túl rózsás.
Mikor pedig ezek így nagyjából kiderültek, Kutató felhívta a tulajdonost, hogy mit lehetne ezzel tenni. Ha jól emlékszem akkor utánanézés volt a válasz, majd azóta nem veszi fel neki a telefont. Úgyhogy ez a vétel most megakadt elég rendesen. Olcsó és legális kiút nem nagyon van, az biztos, hogy ezt a vámolást valahogy a jelenlegi tulajdonosnak kell elintézni, elvégre neki még több információja van az autójáról, amivel talán meg lehetne oldani ezt a problémát. Nem tudom mi lesz a vége, de én azért drukkolok, hogy legyen megoldás. Túl jó az az autó a szétszedéshez.