HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

John Delorean különleges motorterve

2014.08.15. 10:00 :: Sidaries

Nagyon sokat rágódtam ezen a témán, mert habár nagyon érdekes, nem értek hozzá, ezért esélyes hogy hülyeséget fogok írni pár helyen. Ezért ha hibát lát bárki, az szóljon és javítom!

Arról már volt szó korábban, hogy John Delorean több szabadalomnak is a birtokosa volt. Emiatt pedig volt egy kimondottan a szabadalmi ügyeivel foglalkozó ügyvédje. Az ő tulajdonában volt egy kupac papír, amire John Delorean saját kézírásával egy igencsak különleges motor működését és terveit rajzolta fel. Ezek aztán egy kisebb kitérővel a Jalopnikra kerültek, én is onnan fordítom le.

A tervek elég kezdetleges állapotban voltak, emiatt nem lehet tudni hogy mekkora lett volna a teljesítménye vagy éppen a mérete, le lehetett-e volna cserélni a PRV-6-ot vele és egyebek. Ami viszont látszik, az az, hogy egy igazán radikális motormegoldás lett volna, a kísérleti motorok összes jellemzőjével.

John Delorean 1954 óta dolgozott ezen a motoron, akkor jött az alapötlet. A kidolgozás viszont 1979-ig váratott magára, az írás alapját képező dokumentumok pedig 1980-as keltezésűek. A motor maga axiális motor, ami azt jelenti hogy a dugattyúk nem egy főtengelyen, hanem egy swashplaten (na ezt fordítsa le valaki!) vannak. Valahogy úgy, ahogy a következő képen is látható.

Delorean motorja azonban csak három, háromszög alakban elhelyezett hengerrel bírt volna, ezek viszont kétvégű dugattyúk lettek volna, mindkét oldalt rendelkeztek volna égéstérrel. Így lett volna három hengere és hat dugattyúja. Ráadásul a swashplate motor jellegzetességéből adódóan az égéstér mérete dinamikusan változtatható lett volna a swashplate dőlésszögének a beállításával. A motor opcionálisan turbóval is szerelhető lett volna, és középen, a három henger között helyezkedett volna el.

A motor különlegességét tovább fokozta, hogy léghűtéses lett volna olyan módon, hogy a motorba beleöntötték volna a hűtésre szolgáló levegőcsatornákat. Ráadásul különféle nagy nyomású levegővel töltött csapágyak segítségével a levegő tulajdonképpen csapágygolyókat helyettesített volna, a motor kenőanyaga pedig hűtési funkciókat is el tudott volna látni. 

A jegyzetek szerint a motor gázolajjal és benzinnel is működőképes lett volna, sőt még a a "szénhajtású" szó is szerepelt rajtuk. A benzines üzem esetén pedig nem szokványos gyertyákat használtak volna, hanem valamilyen lézermegoldást. Ráadásul habár az első motorok fémből készültek volna, a jegyzetek szólnak a kerámiablokkok potenciális használatáról is.

erdekesmotor.jpgVolt azonban egy olyan ötlet, ami azóta meg is valósult, habár más formában. Ez pedig a fékerő-visszanyerő rendszer. Ez a motor azonban nem hibrid, hanem ebből a szempontból egy teljesen szokványos robbanómotor. Ez a motor a fékezési energiát egy lendkerékben tárolta volna, ahogy a korai KERS rendszerek is tették. Azonban az eltárolt energia hasznos energiává alakítása már elég szokatlan volt. Delorean úgy gondolta, hogy ezzel az energiával meg lehetne forgattatni egy kompresszort, ami aztán többletteljesítménnyel látja el a motort.

Szó mi szó, elég érdekes gondolatok. Én magam nem vagyok gépész, nem tudom megítélni a koncepció működőképességét, de ha valakinek ötlete vagy ellenvetése van, szívesen fogadom a kommenteknél.

 

6 komment

Címkék: történelem john delorean dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr486604875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hdnctrl 2014.08.16. 00:33:25

Imbolygótárcsa. Már írtam róla korábban egy kommentemben.

hdnctrl 2014.08.16. 00:35:39

Ja, JZD csak ötletelt, szó nem volt róla hogy tudja, hogyan kell szénporral működő, stb motort csinálni.

hdnctrl 2014.08.17. 11:51:45

Na vájjá. Az imbolygótárcsás (swash plate) motor NEM a Delorean találmánya, és már sokan csináltak ilyet, az elsőt még 1913-ban.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2014.08.21. 10:09:41

Nem is mondtam hogy az övé. Csak hogy egy ilyen típusú.

hdnctrl 2014.08.21. 18:40:05

Rocko-nak volt válasz, csak az lemaradt.
süti beállítások módosítása