... de majd megleszek. Azt csinálom egész nap, amit itt a képen levő úriemberek. Ha valaki unatkozik, az próbáljon minél több embert felismerni a képen. Egy kis segítség: Jobbról a harmadik fickó az John Delorean. :)

... de majd megleszek. Azt csinálom egész nap, amit itt a képen levő úriemberek. Ha valaki unatkozik, az próbáljon minél több embert felismerni a képen. Egy kis segítség: Jobbról a harmadik fickó az John Delorean. :)

Sajnos a Delorean drága mulatság, időgéppé alakítani pedig pláne, ezért a rajongók sokszor abból építkeznek, ami kéznél van. Kezdjük Andrejjel, akinek lelkesedésből talán kicsivel több jutott, mint kézügyességből:

A kenu-Deló már pofásabb darab, ráadásul belefér az egész család. "Kislányom, te üljél a fúziós generátor és a fluxuskondenzátor közé, Józsi bácsi pedig az anyósülésről figyelje a röntgensugárzás-mérőt" :)

Autóátalakítás esetén adja magát a Delorean helyettesítése egy hasonló korú VW Scirocco-val, végülis elég távolról, hunyorogva, rossz fényviszonyok között azért felfedezni némi hasonlóságot közöttük.

Az ajtók felfelé nyithatóságát megoldja egy ügyes szerelő, seprűnyelet meg szinte ingyen lehet szerezni.

Ízlés szerint többféle időgépes felszerelés is faragható hozzá. Íme egy kezdő készlet a közeli barkácsáruház kertészeti osztályáról:

A következő már profibb darab, látványos méretű csövekkel, amelyeken keresztül a nemtudommi áramlik a nemtudommihez:

Ők vagy most érkeztek vissza a múltból, vagy csak erős dohányosok.

Egy jobbkormányos VW-időgép bármikor jól jöhet.

Nem akkora hülyeség ez az elrendezés, Marty McFly is jobb oldalra hajolt ki a sínautós jelenetben, aztán mászhatott át bal oldalra a középkonzolon és az időáramkör fogantyúján át. Ezt sosem tudtam elképzelni, hogyan csinálja, de ajtócsukástól számítva 2 másodperc alatt megvan vele (a videón 1p 40 mp körül):
Jövő keddig tessenek ezen elgondolkodni, akkor majd jön néhány Toyota-alapú időgép, mert nem csak a Scirocco hasonlít ám (távolról, hunyorogva, stb.) a Deloreanre.
Van még hirdetés bőven, nézzük a második - szintén kanadai - gyöngyszemet!

Idő utazási segéd kerestetik
Észak Regina, Saskatchevan
Van egy tökéletesen működő időgépem. (Tudom hogy hihetetlenül hangzik, de tényleg működik.) Szükségem van egy emberre, aki segít működtetni.
Olyan valakit keresek, aki kalandvágyó és megbízható. Szerencsés esetben egy olyan személyt, aki szükség esetén nehéz dolgok emelésére is alkalmas, ha esetleg javításokat kell végeznünk, miután visszamentünk. 2011 március 30-án reggel indulok és 2010 október másodikára fogok érkezni. Szóval a jelentkezőnek fel kell készülnie arra, hogy újra kell élnie fél évet. Nagyon felkavaró lehet egyeseknek, hogy egy éven belül kétszer kell karácsonyozni. Legutóbb nagyon ?fura? volt, mikor meglepettnek kellett látszanom. 1983 júniusába megyek, amikor néhány régi dolgot kell elintéznem.
Ha komolyan gondolod az időutazást és megbízható vagy, akkor kérlek keress fel! Nem kell fizetned semmit, de kerítened kell valakit, aki odafigyel a macskámra, míg odaleszünk. Az egyetlen szükséges feltétel az, hogy megbízható legyél és a fejed kerülete ne legyen 64 cm-nél nagyobb!
A reginai boltomból indulunk, Értesíts, ha szeretnél velem tartani.
Ha már úgyis Vissza a Jövőbés volt a keddi bejegyzés, akkor csinálok egy rendes időutazós hetet. Szerencsére Einstein tévedett és az időutazás igenis lehetséges, erre pedig mostantól szolgáltatom a bizonyítékokat. Nézzük akkor a kicsit szerkesztett első hirdetést és fordítását:

Időutazó kerestetik
Feladás dátuma: 2012, október 1. (vagy 2001 október 12?)
Cím: Kanadai hadsereg bordeni bázisa.
Munka típusa: Megbízásos, szerződéses.
Magáncég egy titkos levelet szeretne Karl Abrecht herceghez juttatni, Bajorország választóhercegéhez, az 1744-es évbe.
Az ideális jelölt rendelkezik a következő tulajdonságokkal:
- Van saját csizmája.
- Nincs tetoválása, piercingje.
- Folyékonyan beszél németül. A francia előnyös, de nem szükséges.
- Nincsenek fémprotézisei vagy fogtömései.
- Alapvető túlélési tudás.
- Nem fél a sejtrobbanástól.
Amennyiben téged választunk, úgy egy két hetes fizetett kiképzésen kell részt venned a Kanadai Hadsereg bordeni bázisán, ami alatt egy szigorú nyers vegetáriánus diétát kell elvégezni. A dohányzástól, alkoholtól, drogtól, tartózkodni kell az utazás előtt és szigorú energetikai higiéniai követelményeknek kell megfelelni (Ez az utolsó ahogy néztem valami ezoterikus izé. Itt írnak róla) a sikeres időutazás érdekében.
A szerződés része körülbelül egy hét tartózkodás az 1744-es évben, ami a jelen időben csak percekig fog tartani. Sikeres visszatérés esetén a fizetség 7000 kanadai dollár.
A hétvégén ki kellett mentenem a szülői házból az évtizedek óta ott hányódó magazinjaimat. Képzeljetek el egy kb. 2x2x2 méteres rakást ősrégi Top Gun, Cinema, Mad, Galaktika, Playb szóval mindenféle újságokból. Ahogy pakolásztam, egyszer csak a kezembe került egy hatalmas, összehajtogatott Vissza a jövőbe 3. poszter a Popcorn magazinból (utóbbit nem gyűjtöttem, de tényleg!), amiből pár megsárgult lap hullott ki. Talán egy Rakéta magazinból származnak, az egyik oldalon például az akkori (nyugati) technológiai újdonságokról olvashatunk, úgyismint hordozható telefonos tévéről, a telefonbeszélgetést írásba fordító kütyüről és a laptop egy korai őséről.

De az igazi csemege az a két oldal, ami "Utazás az időautóban" címmel mutatja be a frissen elkészült Vissza a jövőbe filmet. Tehát valószínűleg 1985-ben íródhatott, és bár a cikket olvasva elég egyértelmű, hogy a szerző nem látta a filmet (ha jól tudom, csak pár évvel később mutatták be Magyarországon), ennek ellenére egész korrekt összefoglalót rittyentett a film sztorijáról. A teljes cikk nagyobb méretben ide kattintva olvasható.

Magáról az "időautóról" is elég jó leírást olvashatunk, bár megmosolyogtató, hogy valóságos elektronikai csodaként emlegetik a kocsi extra kijelzőkkel telepakolt műszerfalát. Ami igazán érdekes, hogy az autó típusa nem derül ki, ez az információ már nem jutott el a Lada ezeröcsik és Trabantok uralta Magyarországra, ahol akkoriban valószínűleg még a kutya sem hallott a Delorean DMC-12-esről (bár annak gyártása a film elkészültekor már régen befejeződött).

Végül, üdvözölve az Index címlapról idetévedőket, ismét megosztanám a magyar tulajdonú Delorean kocsikról készült konvoj-videót. Találkozhattok velünk május 24-én a Lurdy V8 amerikai autós összeröffenésen.
Aki valóban ilyet művelt egy Deloreannel. Nem photoshop.

Volt már szó a kilométeróra megbízhatatlanságáról, de volt mostanában egy jó levelezés a DML-en, ezért megint előveszem a témát. Az alapprobléma, hogy a kilométerórának is több hibája lehet. Én eddig csak a legjellemzőbbről írtam, arról hogy egyáltalán nem működik. Ez egy aránylag egyszerű dolog, mert vagy az angle drive vagy a műszerfalhoz felvezető kábel van megszakadva.
Itt viszont egy másik hibajelenség volt. Az, hogy a kilométeróra magasabb sebességen (60km/h felett) elkezdett ugrándozni fel-le. Ráadásul nem csak kis mértékben, hanem 20-30 kilométer/órás tartományban. Ilyenkor szakadás ugye nem lehet, valahol máshol kell keresni a problémát. Jellemzően két dolgot kell megnézni:
1. A Speedometer Cable-nek (a felvezető kábel, a lenti képen 1 és 11) nincsen rendes kenése, ezért néha megakad. A folyamatos erőltetésre viszont végül mindig enged. Ez nem egy szerencsés helyzet, mert ilyenkor csak idő kérdése hogy mikor szakad el. Nem túl drága, mert attól függően hogy melyik rész megy tönkre, 30-55 euróért már lehet újat venni, de azért jobb ezt nem megvárni. Ha ez a rossz, akkor néha lehet egy szaggatott búgó hangot hallani elölről.
2. A kerék porvédője kopott ki.
Ehhez azért kell egy kis kiegészítés. A kilométeróra itt teljesen mechanikus és a bal első kerékhez van kötve, annak a forgásából méri a sebességet. Ahogy a kerék forog, megforgatja az angle driveot és azon, valamint a speedometer cablen keresztül jut át a forgás a kilométerórába, ami aztán lekonvertálja a vezető által is érthető értékre. Tehát menet közben ez a kábel folyamatosan forog. Ennek az egész rendszernek a legalsó része az angle drive (13) és ennek a négyzet alakú vége a 18-as porvédő kupakhoz van csatolva. Ennek a kupaknak a belsejébe csatolódik az angle drive és ez forgatja meg az egészet. Na és ha ennek a kupaknak a belseje kopott ki, akkor az angle drive négyzet alakú vége el tud benne forogni és már meg is van a baj.
A porvédő kupak Ednél csak 17 euró, szóval ha valakinek ez a gond, akkor jobban megéri újat venni, mint a javítással szórakozni. A kábelhiba már megér egy javítást csere előtt. Aránylag könnyű szétszedni és utána már kézzel is lehet tekerni a kábelt. A zsír miatt lesz egy kis ellenállása, de ezt levéve könnyen lehet forgatni. Ha rossz irányba forgatjuk, akkor sincsen baj, csak a kilométeróra nem fog mutatni semmit. Azért fúróval rossz irányba nem éri meg tekerni! Nekem is szorult eleinte, de bekenték az alját és a tetejét is zsírral és ahogy működött, szépen széthordta az egész kábelcsatornába, így az autóm már bő öt éve tünetmentes. Mellesleg egy jó tanács. Az angle drive-ot minden olajcserekor megéri megzsírozni! Úgy tovább tart.
Végül pedig az egész egy videóban:
Ahogy írtam hétfőn, a fő beszámolót majd Szabi fogja megírni, de azért egy kis szubjektív véleményt én is írok, főleg az oda-vissza útról. Mivel én jöttem aznap a legmesszebbről, (Bopatot nem számolva, aki előző nap kirándult a találkozó felé egy nagyot) ezért elég korán kellett indulnom. A szokásos Passatba be, útitárs összeszedése, Passatból ki, Delóba be, Delóval indulás kombó terv szerint zajlott. Sem a családom, sem egyéb nem várt események nem nehezítették a dolgomat. (Kivéve persze Szandokán kutyám büntetendően cuki viselkedését és önnön magának erkölcstelenül gerincre vágását hassimogatás kierőszakolása végett.)
Szóval elindultunk és fel is merült az első kérdés. A tank valahol fél és háromnegyed között volt, ezért jó esélyt láttam rá hogy nem járjuk meg az utat tankolás nélkül. Persze ehhez hozzátartozik a korábban már említett aránylag magas biztonsági üzemanyag tartalékra való törekvésem. Mivel azonban kicsit szoros volt az ütemterv, ezért inkább úgy döntöttem hogy elég lesz majd visszafelé tankolni. Az út eseménytelen volt, az autó ment, mi dumáltunk, semmi különös. Így aztán valamikor 9:10 körül oda is értünk és beálltunk Skynet mellé.
A hazaút viszont már kicsit érdekesebb volt. Először is a találkozóról való kivonulásunk szerintem elképesztően jól sikerült. Tetszett az embereknek ahogy láttam. Utána pár kilométeren bemutattuk az ország eddigi legnagyobb Deloreankonvoját, aztán egy búcsúintéssel lecsatlakoztam a többiekről.
Hazafelé szépen fogyott a benzin és a végére már eljutottam az ingadozós szakaszba is, amit annyira utálok. Azért sikerült eljutni egy kúthoz és ott egy kisebb meglepetés ért. Ugyanis tankolás után azt mutatták a számok, hogy az elmúlt kilométereket 12,5 literes fogyasztással tettem meg. Ez sok. Itthon általában 10-11 liter közötti értékeket produkált eddig az autó és habár a 12,5 még a gyárilag megadott 13 liter alatt van, nekem mégsem tetszik. Mondjuk gondoltam hogy magasabb lesz a fogyasztás a mostanában annyira nem tökéletes K-Jetem miatt, de azért reméltem hogy mégsem. Valamikor ismét rá kell néznem.
Aztán mikorra hazaértem a bal első kerék felől jött egy érdekes szag, mintha kicsit befogott volna a fék. Ezt még nem mondom biztosra, de úgy tűnik valami ott sem teljesen patent. Jövő héten megint szerelünk egyet úgy látom.
Szóval megegyeztünk a srácokkal, hogy ha reggel esik, nem indul el senki. Reggel esett. Mindenki elindult. Én nem akartam, aztán meg lettem győzve. Az ő alvázuk persze nem rohad, és könnyű más f... vagyis alvázával verni a csalánt. A Dunán átkelve felhőszakadás. Ennél rosszabb már úgysem lehet, nem fordultam vissza. A belvárost elérve már csak szitált az eső:
Az autópályán ráragadtam erre a kis piros hörcsögpofira, ő biztos tudja, hová kell menni:
Ő pedig rám ragadt, jött mögöttem percekig:

Aztán egy kijáratnál sziréna, fényhíd, kézzel kalimpálás. "Jó napot kívánok, közúti ellenőrzés! És utána szabad megnéznünk a kocsit?" :)

Végül csak eljutottam Biatorbágyra, és beseggeltem a többiek mellé:

Négy kicsi Deló nyitott szárnyakkal:

Szerintem nem lett rossz az s.k. matricázásom:

Deloreanek alagútja (mondtam a srácoknak, hogy küldessük át rajta a fölöttünk zümmögő kamerás quadrokoptert, de nem lelkesedtek az ötletért :))

Mr Fusion 2015-ből és Mr Csikós a Totalcar.hu-ról. Az ő Ponton Mercis írásaiból sokat megtudtam annak idején az öreg autók forgalomba-helyezéséről. Tulajdonképpen tőle jött az ötlet, hogy ne OT-s legyen a kocsim.

Egy másik Totalcar-os újságíró, Vályi Pista magyaráz Bopatéknak:

A Delók körül általában nagy volt a forgalom:

Itt volt Mentos is a repülőgép-anyahajójával:

2 in 1 fényszóró: lámpa és akvárium :)

Távozáskor összehoztuk a valaha volt legnagyobb hazai Delorean-konvojt:

Hazafelé még csináltam pár Csontis, zebránparkolós képet. Vajon mennyit ajánlana a D-ért a leghíresebb autónepper? :)

Végül egy rövid videó a Deloreanek konvojáról (bocs a minőségért, csak gyorsan összedobtam, youtube-os konzerv zenével (Pantera nem volt :))
Hát emberek ez baromi jó volt! Holnap Szabi képriportja, aztán majd jön tőle a nagy beszámoló is a delorean.hu-ra. Én meg írok egy kicsit bővebb szokásosan szubjektív szerdai bejegyzést. Aki kihagyta az bánhatja! :)