Szóval a mai napon egy kicsit a Deloreanok sorozatszámairól (ezentúl VIN) szeretnék beszélni. A mostani autókkal ellentétben egy Delorean esetében a sorozatszámnak nagyon nagy jelentősége van! A VIN elsősorban külső, de néhány esetben belső különbözőségeket mutat meg.
Amikor rájöttem, hogy Deloreant akarok venni még nem volt pontos elképzelésem ezekről, de mire a vásárláshoz jutottam, már tudtam, hogy egy késői '81-es példány lenne az álmom. Azért, mert mind külsőben, mind belsőben ez volt a legmegfelelőbb számomra. Előbb linkelek egy képet, aztán majd beszélek róla, hogy mit kell nézni. Valamint szép paintes piros körökkel ki is emelem a fontosabb részeket. Szóval amiket a VINről minden Deloreanrajongónak tudnia kell:
Csomagtartó, szépen balról jobbra haladva.
- A legbaloldalabbi kör az antennát jelöli.A korai '81-eseken ez az antenna a szélvédőbe van beépítve. Emiatt gyengébb a jel, de nem kellett átfúrni az acélt. A '82-eseken és azok után pedig már bal hátul van egy elektromosan mozgatható antenna.
- A középső kisebb kör az üzemanyagtöltő nyílás helyét jelöli. A koraiakon itt van egy kis csapóajtó (gas flap) amit felhajtva lehet tankolni. Az enyémről ez hiányzik.
- A jobboldali kör azt jelöli, hogy a csomagtartón van egy dizájncsík. Nem tudom hogyan van a rendes magyar fordítása, de én így hívom. Angolul mindenesetre grooved hood. Ez csak a '81-eseken van meg, utána a magas selejtarány miatt csak sima egyenes lett a csomagtartó.
Itt a bőrből készült ajtólehúzó a lényeg. Ez is körülbelül a '81-esek közepétől kezdve van meg az autókon. Az azelőttieknél csak a rendes lehúzóval lehetett az ajtót csukni. Ez kisebb termetű tulajdonosoknak gondot tudott okozni.
Az utolsó kép a középkonzol alját mutatja. Itt a korai '81-esekben még volt egy digitális óra, amit szintén költséghatékonysági megfontolásokból kiszedtek. Az enyémből már hiányzik.
Ezek voltak a külső jegyek ami által nagyjából megállapítható egy autó gyártási dátuma. Ezen kívül van még néhány fontosabb dolog is. Az egyiket már említettem az elektromos résznél, miszerint a korai Deloreanokban gyengébb a generátor. Valamint volt néhány műszaki jellegű visszahívás is, ami elsősorban a korai szériákat érintette.
Általánosságban elmondható, hogy a késői '81-esek már megbízható autók voltak, míg az első kb. 500 darab elég rosszul sikerült. Persze 27 év elteltével ez már annyira nem számít, mert minden gyári hibát régen kijavítottak minden autón. Legalábbis azon, amelyik eleget futott hozzá. Még egy ok, hogy miért nem éri meg pár ezer mérföldet futott Deloreant venni. Elsősorban a műszaki megbízhatóság miatt döntöttem én is a késői '81-es mellett és a csomagtartó kinézete miatt. Persze egy üzemanyagtöltő nyílás még jó lett volna, de a műszaki megbízhatóság fontosabb volt.
Ennek az írásnak hamarosan elkészítem egy általánosabb, bővebb verzióját is hamarosan ami majd a delorean.hu-ra fog kikerülni. Ha elkészült, azt itt a blogon is jelezni fogom.
Elkészült. Itt a link.