Azt hiszem már mindenki számára nyilvánvaló, hogy imádom a VINek alapján felállítani a Delorean gyártásának a történelmét. Ez olyan nekem, mint a rendes történelemben az évszámok, mert gerincet adnak a történéseknek. A korai VIN-ek pedig azért olyan fontosak, mert a gyár első (és utolsó) napjaiban még a szokásosnál is kaotikusabb volt a működése és így szerintem jobb a betekintés a gyártás lelkiállapotába. Ezért volt már sokszor szó a korai és késői autókról és most ezért vettem elő ezt a témát, ahol az 500-as széria autóiról igyekszem minél többet összefoglalni.
Viszont, két okból ezúttal nem összegzem teljesen a nyers információkat, hanem csak minimálisan megszerkesztve rakom ki őket ide. Normál esetben ilyen kis részegységekből, darabokból próbálok összerakni egy-egy blogbejegyzést, de ezúttal nem így lesz, mert először is nem akarok én végkövetkeztetést levonni, másodszor pedig így kaptok egy kis betekintést a blog nyomozati munkájába. :))) Persze nem kell félni, most sem pakolom ki az összes szemetet amit találok, csak mivel nekem mindig egy élmény ezekből a sokszor egymásnak ellentmondó részinformációkból összehozni a végeredményt, hátha nektek is tetszeni fog ez a kis detektívmunka. :) A képek pedig a mindössze 12 mérföldet futott VIN 500-ról készült képek. Ami mint látszani fog, nem is biztos hogy VIN 500. Álljunk is neki.
... a Crawford Múzeumban kiállított VIN 500 igazából a VIN 501. (Egy megjegyzés: Az eredeti első autót egy Mike Foxten nevű Lotus mérnök összetörte egy tesztvezetés közbeni fékhiba miatt. Mivel ez pont aznap volt, mikor egy fontosabb újságíró delegáció érkezett a gyárba, ezért gyorsan rárakták az 500-as VINtáblát az 501-esre. Később az összetört autót kijavították és új VINt kapott.) Adott tehát a kérdés, hogy hol az eredeti VIN 500? Mivel akkor nem nagyon indult még be a gyártás, ezért valószínű, hogy egy másik 500-as szériás autó az eredeti VIN 500, de vajon melyik? Mivel nagyon korai, ezért sok olyan dolog van rajta, amit a későbbi autókon már megváltoztattak. Ilyen pl. a "fehér" motortakaró és több kézzel hegesztett / szegecselt rész az alvázon a korai típusú VIN tábla, stb. A VIN 570 például mindezekkel a tulajdonságokkal rendelkezik. Ez persze nem azt jelenti, hogy az az eredeti VIN 500, de lehetséges...
... valószínűleg a fekete autók a korai 500-as szériát jelentik...
... ahogy korábban már más is mondta a VIN 500 valószínűleg igazából a VIN 501, de könnyen lehet, hogy a VIN 500 az egyik Wooler Hodec autó, mert ők is sok fekete autót kaptak tesztelési céllal. Legalábbis a karakterisztikáik alapján a 12xxx-es VIN számuk ellenére korai '81-esek. A VIN 510 például jobb kormányos és jelenleg Ausztráliában van, ráadásul régi VIN számmal, hogy még bonyolultabb legyen az egész. Szóval lehet, hogy miután a VIN 500-ból VIN 501 lett, később újra átszámozták és VIN 12xxx lett belőle. Ez megmagyarázná, hogy miért nem tudni semmit a VIN 501-ről...
... A VIN 500 új VIN számot kapott, ez lett a második legyártott autó.
A VIN 501 is új VIN számot kapott, az lett az első legyártott autó, félrerakták, később kijavították.
A VIN 502 száma már az eredeti, tehát valóban a harmadik legyártott autó. Ez került a Legendhez...
... A VIN 500-at átszámozták 501-re és innentől kezdve minden autó száma egyel arrébb csúszott. Tehát a VIN 501-ből VIN 502 lett, a VIN 502-ből VIN 503 és így tovább ...
... az is nagyon valószínű, hogy már a VIN 500 előtt is készültek autók, de ezek még nem sori autók voltak, hanem kézzel összerakottak. VIN 520 például ezen autók egyike lehetett...
... A VIN 501-et később egy Legend aukción elárverezték, de soha nem helyezték forgalomba ...
... Hivatalosan a VIN 500 elkészülési dátuma 1981 január 21. Ennek ellenére a VIN 502 VIN táblája egyértelműen mutatja az áprilisi gyártást. Viszont sok 550 utáni autónak márciusi a VIN táblája...
... elég sok korai autónak nincsen VIN táblája az ajtónál ...
... egy 1981 júniusi Legend papír szerint az első négy Delorean 1981 május 5.-én érkezett meg, a következő szállítmányt július 1-re várták, az azutánit pedig augusztus 15-re...
... Egy lábjegyzetben azt írták a VIN 502-ről, hogy légi szállítással (DMCL Air Ship) vitték Amerikába. A másik három autót "Pearl Ace" autóknak hívták, valószínűleg a szállító hajó neve után...
... Egy Legend dokumentáció szerint a VIN 501 a turbó project miatt volt náluk, tehát biztosan létezett. Szeretném azt hinni, hogy valahol itt van Amerikában és csak megtalálásra vár, de valószínű, hogy már rég bezúzták egy roncstelepen...
... Elég sok eredeti Legend dokumentációt átnéztem egy régebbi prezentációhoz és egyik sem említi a VIN 501-et, csak a többi autót (502, 528, 530, 558). Ha mégis ott volt az autó, akkor Mike Pack dokumentációiban lehet nyoma. Nekem azok nincsenek meg, de talán valakinek igen. Amíg nem láttam azokat addig én kitartok amellett, hogy a VIN 501 soha nem volt a Legendnél...
... A VIN 528-as eleinte ikerturbós volt, de aztán sima turbós verziót készítettek belőle a Legendnél. Viszont habár az ikerturbós megoldás már szinte készen volt a cég tönkremenetelekor, a sima turbós verzió még elég korai változatban létezett csak. Emiatt a VIN 528 nem annyira megbízható...
Hát mára ennyi. Általában ennyi adat jön össze egy komolyabb bejegyzésre az előzetes válogatás után az eredeti kb. két-háromszor ennyiből. Ez alapján ti milyen hipotézist állítanátok fel a korai autók történetéről? Annyit nyugodtan mondhatok, hogy ezeknek az információknak a jó része hamis, tehát kéretik így olvasni őket.
Az elkövetkezőkben pedig jön még egy pár kicsit összeszedettebb történet az előbb már említett VIN 570-ről, 530-ról, 528-ról és Roy Nesseth VIN 805-éről.