Hát ez a durva, nem a medve. Akárhogyan nézem, eddig még soha nem írtam a blogon arról, hogy akkor végül is hány Deloreant is gyártottak. Sőt, a delorean.hu-n sem végeztem összegzést, azon kívül más információkat is találtam, szóval itt az ideje, hogy végre egy kicsit kibontsam a témát.
Először is egy kis bevezető, hogy miért is nem tudni hány Delorean készült? Hát mert az egész cég egy olykor közepesen jól funkcionálni látszó őskáosz volt, olykor leégtek kisebb részei, aztán pedig a felszámolás után a dolgozók hazavitték a kedvenc irataikat. Szóval az adatok nagy része valószínűleg megvan valahol, de senki nem tudja pontosan hogy hol. Addig maradnak a találgatások.
A legnépszerűbb gyártási szám a 8583, ami még valamikor régen a Delorean World-ben jelent meg és azóta ez terjedt el mindenfelé. Annak ellenére, hogy a cikk egy hivatkozást vagy számolást sem jelöl meg, hogy mi alapján jutott erre a következtetésre. Habár maga a szám elég hihetőnek tűnik, egy kis számolás után már látszik, hogy nem lehet valós.
A legbiztosabb az 1981-es évjáratú autók darabszáma. Ebben az évben az 500-as VIN volt az első és a 7199-es az utolsó, tehát 6700 Delorean készült 1981-ben. Elméletileg. Gyakorlatilag az 585 és 607 közötti autók hiányoznak, ami 23 darab elveszett autót jelent. Sem papírokon, sem VIN táblákon, sem tulajdonosok között nem találni őket. Később még találkozunk velük, egyelőre ezt vonjuk le, tehát legyen az 1981-es végeredmény 6677.
1982 már sokkal trükkösebb. Ezeket az autókat 1981 decembere és 1982 januárja között gyártották, esetleg egy párat februárban a csődbiztosok megjelenése előtt, de a VIN táblákon sehol sem jelenik meg az 1982 februári gyártás. A számozás 10001-től kezdődött és valószínűen 12170-ig tartott. Ez 2169 autót jelent. Itt van már keverés, mert ezeknek az autóknak a számozásában 11789-nél van egy törés. Az ez utáni autók mind át lettek számozva 5000-rel többre és ezek lettek a '83-as modellév nagy része. Tehát a 11790-es VIN nem létezik, helyette 16790 van. A 11789-et megelőzően még rendes a VIN szám, bár sok esetben itt is történt átszámozás, bár az inkább véletlenszerűen történt, bár minél nagyobb a VIN, annál többször fordul elő. Ez a darabszámot nem érinti.
Aztán jönnek a 12171-től 12199-ig terjedő rész, ami valószínűleg a korábban már említett 585 és 607 közötti autókat jelenti. Mivel több tulajdonságuk alapján is nagyon korainak tűnnek, ezért több mint valószínű a feltételezés. Mondjuk itt a számok nem teljesen stimmelnek, mert a papírok alapján csak 12171-től 12181-ig vannak a jobb kormányos autók, plusz valami okból egy ugrás, majd a 12199. Ez így 12 autót jelent egy 28 autót felölelő tartományon belül. Mivel a Wooler Hodec több autót is kapott, de ebből néhány megsemmisült és párat a gyáron belül is összeraktak, ezért szerintem számolhatunk az eredeti 23-as számmal ebben az esetben. Ezek az autók legyártásra kerültek, csak a vevőkhöz nem jutottak el sok esetben vagy nem élték túl az átalakítást.
Végül pedig jönnek a szerelősoron hagyott autók, amiket a KAPAC rakott össze a gyár és a készlet megvétele után. Ezek a 20001-20105 közötti autók, ami 105 autót jelent. Ezek a valódi 1983-asok. Tehát akkor az összeg:
1981 teljes év - 6677 db
1982 és 1983-ra átszámozott - 2170 db
Jobb kormányos 1981-esek 1982-esre átszámozva - 23 db
Valódi 1983-asok - 105
Ez összesen 8975 db autót jelent.
A texasi klub számolása szerint 8987 autót gyártottak, egyes becslések akár 10000-re is teszik a legyártott Deloreanek számát. Nagy részben én is a texasiak számolását használtam, de szerintem ők kétszer számolják a jobb kormányosokat. Az igazság nem tudom ki fog-e derülni valaha, de a következő részben egy másik becslést is bemutatok.