HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Hogyan főzzünk Deloreant?

2016.02.10. 10:00 :: Sidaries

Ami azt illeti nagyon egyszerű, túl sok dolgot nem kell tenni érte.

Mindig is írtam, hogy a Delorean hűtésére oda kell figyelni, mert az egyik legkritikusabb pontja az autónak. Részben ennek köszönhető, hogy habár még közepes állapotban volt az autóm hűtése, szépen lassan mégis kicseréltem az összes fő komponenst az elmúlt évek alatt. Mindezt azért, hogy aztán pár héttel ezelőtt, egy szép hétvégén, zárójelbe tegyem az összes eddigi szabályomat és stresszteszteljem az egész rendszert.

Pedig teljesen átlagosan indult a dolog. Mivel régen járattam már meg az autót a rossz idő miatt és tudtam, hogy az elkövetkező egy-két héten sem lesz lehetőségem egy tisztességes körre, ezért beindítottam, hogy járjon egy kicsit. Majd bementem ebédelni, gondolva, hogy majd félúton kijövök és leállítom, miután rendesen bemelegedett. Naná, hogy elfelejtettem.

Jó 20-25 perc múlva jöttem ki és hallottam meg, hogy még mindig megy az autó és mennek az első ventilátorok is. Gondoltam, most már biztosan bemelegedett, leállítom. Beültem és láttam, hogy 220 F-on áll a mutató, ami 104 Celsiust jelent. Óazanyádúristenit, mi van itt? Gyorsan leállítottam, majd hátramentem és beleléptem a kifojt hűtővízbe. Na mondom, helyzet van, mi történhetett, eddig még nem volt ilyen. Felnyitottam a motorteret, megnéztem a hűtővíztartályt, úgy tűnt van még benne, habár nagyon soknak tűnt a kifolyt mennyiség. Mint kiderült, a tartályban levő víz inkább csak úgy mutatóban volt.

Vártam egy pár órát, majd újra beindítottam az autót és rendesen beindult, minden rendben levőnek tűnt. Nem járattam, talán csak fél percig, gondoltam most, hogy nincs nagyobb baj, kerítsünk hűtővizet. Volt otthon fél liter hűtőfolyadék és egy liter desztillált víz, beleöntöttem. Nem volt a végén sem csobogás, csak a fémtartály aljának a hangja. Szép. Aztán elmentem következő nap a benzinkútra, vettem további két liter vizet és egy liter hűtőfolyadékot. Hazamentem, beöntöttem, semmi. Mondom ilyen nincs, menjünk egy kicsit, melegszik-e. Naná, hogy melegszik, ráadásul a hűtőventilátorok sem indulnak be, 5 km alatt már fölötte volt a hőmérséklet a szokásos alsó negyednek, mentem is haza. Vártam egy kicsit, újabb liter víz. Mentem tovább, most már nem melegedett. Elmentem a benzinkútra, hagytam járni egy kicsit, állásában melegedett. Újabb fél liter hűtőfolyadék, egy liter víz és ezzel helyreállt minden. Innentől rendesen melegszik, kapcsol a ventilátor, lehűl, aztán újrakezdi. Ahogy régen is volt. Persze azért az elkövetkező időszakban erre jobban oda kell most figyelni.

Tehát a gyári tizenegy literből körülbelül hét liter vizet nyomott ki magából a hűtés, de vajon miért? A hipotézisem a következő. Amikor télen járatom a Deloreant, akkor általában csak annyira veszem le a takaróját, hogy beférjek az autóba és így hagyom járni a motort. Ennek pedig van egy hátránya. Mivel a motortéren is rajtahagyom a takarót, gyorsabban melegszik a motor, ami végül is jó dolog, de nem akkor, amikor a takaró ott van az elöl levő hűtés előtt is. Ugyanis amikor elérte a motor hőfoka a ventilátorok bekapcsolási szintjét, azok beindultak, elkezdték a hátulról jövő egyébként is kicsit melegebb levegőt átfújni a hűtőn, majd belefújták a takaróba, ami így nem hagyta azt távozni. Szóval ezzel az egyszerű módszerrel kiiktattam a hűtőventilátorokat a rendszerből. Innentől már csak az kellett, hogy felforrjon a víz és a túlnyomás miatt hátul távozzon. Szerintem ha még egy tíz percig nem néztem volna az autó felé, kinyírtam volna a motort.

Szóval akárhogy is nézem, igazán ügyes voltam, de szerencsére nem lett nagy gond. Tanuljatok az esetemből, nem volt annyira jó érzés, hogy megismételjem.

7 komment

Címkék: vezetés szerelés

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr748377510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hdnctrl 2016.02.12. 00:46:41

a ventik szívják a levegőt elölről, nem fújják, de egyébként nem is értem, mit képzeltél...

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2016.02.12. 13:17:58

@scuynat: Nekem hátulról előre fújják. Szerintem nézzed meg te is, én megtapogattam. Mondjuk nem lennék meglepve, ha nálad máshogyan működne. :)
Egyébként szerintem logikus is, a számítógépekben is a ventik ráfújják a hideg levegőt a hűtőre, nem pedig leszívják róla a meleget.
Egyébként azt képzeltem, hogy nem fogom ottfelejteni 20 percre.

hdnctrl 2016.02.12. 18:00:00

De, lefújják róla a meleget, nem rá a hideget a számítógépekben is, ha jól vannak bekötve. Ez szerintem kivételesen a tiédben van fordítva ;)

Én 1 percre se járatnám a motort ponyva alatt. Gondolom, most már te se :)

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2016.02.14. 17:22:59

Hu bzmg! Szerintem egy szakszeru hengerfej-vizsgalat nelkul ne vagj neki Eszak-Irorszagnak. Es a vizpumpanal a kis legtelenito csovecsken jarasd ki a maradek levegot, szerintem lesz ott meg belole boven.

Skynettel ertek egyet, a ventilatorok vannak leghatul a sorban (huto-klimahuto-ventilator), es hatrafele fujjak a hutokrol leszivott levegot. Ha odateszem a kezem, erezni, hogy az elso kerekek fele aramlik a levego. A menetirannyal szembefujasnak nem lenne sok ertelme, elvileg menet kozben is szukseg lehet a ventikre, es akkor a menetszel ellen kellene dolgozniuk?

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2016.02.15. 09:22:41

@scuynat: Hát most már nem annyira fogom járatni én sem. Nyolc évig jó volt, de attól tartok itt az ideje a váltásnak.

@Szabi DMC: Megnézem megint, de én tényleg éreztem az előrefelé fújást. Mondjuk most, hogy ennyire erőlködtök, tényleg emlékszem rá, hogy ha nyitott ajtóval megyek lassan és bekapcsol a venti, akkor nagyon érezni, hogy nyomja a meleget. Azt hiszem hülyeséget írtam. Letesztelem, aztán ha valóban, akkor kijavítom.

Az autó meg hamarosan megy úgyis olajcserére, majd átnézzük, hogy minden rendben van-e, bár egy vízfelforralástól nem hiszem, hogy sok baja lenne.

hdnctrl 2016.02.15. 13:57:25

Nekem az első forralás hozta magával azt, hogy még 2x felforrt a víz, mire a szervizig eljutottam. Tatabánya-Bp távon is szar volt így hazaérni.
süti beállítások módosítása