Indítok egy új sorozatot. Habár voltak már ilyen jellegű bejegyzések, ezek sosem voltak túl összeszedettek. Mivel a DMCH-nál van egy nagyon jó gyűjtés a fontosabb karbantartási dolgokról, ezért ezeket fogom a jövőben lefordítani az ilyen üresebb időszakokban. Tudom, hogy ez direktben elég kevés embert érint, de ahogy átolvastam több részt is, általános oldtimer tanácsoknak is felfoghatóak ezek a bejegyzések. Ezért jöjjön most az első rész, ami az autóban található ékszíjakról szól. Természetesen kiegészítéseket, javításokat továbbra is elfogadok.
A Deloreanben két V-ékszíj található. A belső a fontosabb, ez hajtja a vízpumpát és a generátort, a külső pedig a klímakompresszort. Ahhoz, hogy a belső szíjat kicseréljük, le kell szedni a külsőt is, valamint, ha valakinek nem működik a klímája, nyugodtan leszedheti a szíját, nem okoz vele bajt, csak egy kicsit csökkenti a motor terhelését.
Az ékszíjakat annyira kell meghúzni, hogy ha megnyomjuk a leghosszabb szakaszukat, akkor körülbelül fél hüvelyknyit, azaz bő egy centit kell mozogniuk. Ha kicsit ennél szorosabb az a jobb eset, lazább semmi esetre se legyen! Ezt a tesztet a szíjcsere után pár száz kilométerrel meg kell ismételni, mert a szíjak hajlamosak egy kicsit nyúlni az első időszakban.
A generátor ékszíjának a beállítása a generátoron levő csúszókerettel történik, ami a különböző Deloreaneken egészen más helyeken is lehet. Van némi különbség ezen felül a korai Ducellier és a későbbi Motorola generátorok között is. A beállításhoz három reteszt (hogyan fordítod a fastenert??) kell meglazítani, amiből kettő magát a beállítást végzi, az utolsó leghosszabb pedig a generátort rögzíti a motorhoz.
A kompresszor szíjának a beállításánál a két 4-es jelű csavarra kell odafigyelni, amiket mindenképpen meg kell lazítani beállítás előtt, mert különben az egész struktúrát el tudjuk görbíteni. Szintén fontos a 17-es és 18-as csavarnak, illetve anyacsavarnak a meglazítása, illetve későbbi meghúzása. Ezzel a három csavarral lehet egy csúszótalpon beállítani a pontos feszességet.
Amennyiben a 3-as számmal jelölt csapágy elkezd zörögni, azonnal cseréljük, a megfelelő tömítésekkel együtt, miközben odafigyelünk, hogy a különböző alátétek, távköztartók mind a helyükre kerüljenek vissza, mert különben a szíj feszessége nem lesz megfelelő, esetleg az élettartama is rövidülhet.
Ehhez az utolsóhoz annyit fűznék hozzá, hogy ha jól hallom, akkor nekem ez a csapágy már évek óra zörög és még mindig működik. Igaz, már ezerszer gondoltam, hogy kicserélem, de valahogy ez eddig még mindig kimaradt. Azért most már kicsit előrébb veszem a szervizlistámon.