HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

A kilométeróra

2019.01.24. 10:00 :: Sidaries

Ami igazából nem is kilométeróra, hanem mérföldóra, de az olyan furán hangzik, nem akartam címbe rakni. Viszont az ok, amiért előhozom a témát az az, hogy habár a Delorean végsebessége 199 km/h, ami kb. 124 mp/h, a kilométerórája mégis csak 85 mérföld/óráig van számozva? Igazából kicsit csodálom, hogy ilyen sokáig nem írtam még róla, de egyszer csak elértem ide is. A megoldás két részből áll.

Az első rész 1973-ban kezdődött. A tapasztalt autósok már most bólogatnak, hogy jaja, olajválság, a benzin árának hirtelen és nagy mértékű növekedése. Bizony, a probléma innen indul. Miután beütött a válság, hirtelen sokkal fontosabb lett az alacsony fogyasztás, mint előtte bármikor volt. Ezt a NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration - az ottani Közlekedésfelügyelet), is igyekezett kikényszeríteni, mégpedig egy 1974-es szövegezésű és 1975 január 4-én véglegesített törvénnyel (National Maximum Speed Law - NMSL), ami országos szinten 55 mérföld / órában (89 km/h) korlátozta a sebességhatárt. Amibe még belegondolni is szörnyű. Az ok két részből állt össze. Egyrészt kimutatták, hogy az autók zöme körülbelül ezen a sebességen működik a legoptimálisabban, tehát itt fogyasztja a legkevesebb üzemanyagot, másrészt észrevették, hogy a lassabb autók kevesebb halálos balesetet okoznak. Mivel azt nem vették figyelembe, hogy nem csak lassabbak a közlekedők, hanem jóval kevesebb is van belőlük, mint pár évvel korábban, ezért a törvényt már az első pillanattól nagy ellenkezés kísérte, voltak államok, ahol tömegesen nem is tartották be. Egyes helyeken még a 85%-ot is elérte a gyorshajtók aránya. 1987-88-ban egyszer módosítottak rajta, és 65 mph-ra emelték a maximum sebességhatárt bizonyos körülmények között, de ezt levéve a törvény végül 1995-ig hatályban maradt. Ekkor állították vissza a korábbi szabályzást, miszerint a maximális sebességhatár meghatározását állami hatáskörbe delegálták vissza. Ekkor el is kezdtek visszaállni a magasabb sebességhatárokat, de azok még mindig bőven elmaradnak az európaiaktól. A törvény beiktatásakor 2,2%-os üzemanyagcsökkenést vártak, de a valódi üzemanyag megtakarítás - számolástól függően - 0,2-1% körüli volt.

85mphkilometerora.jpgA második rész pedig a kilométeróra törvény volt, ami a NMSL-ben gyökerezik, és 1979-ben (vagy egyes források szerint 1980-ban) lépett hatályba. Ez a törvény maximálta a kimutatható sebességet 85 mph-ban, valamint emiatt kellett az 55 mph-s határt külön megjelölni az órákon. Azonban ez a törvény már egy erősen lazított törvény volt, mert az eredeti beadvány a 85 mph-s sebesség elérésekor aktiválta volna a dudát és az autó nekiállt volna villogtatni, 95 mph-nál pedig nem tudott volna sehogyan sem tovább gyorsulni az autó. Ehhez képest még egész felhasználóbarát lett az eredmény. Ez a törvény egyébként nem húzta sokáig, amikor Ronald Reagan hatalomra került, az egyik első intézkedése volt hatálytalanítani, ami miatt 1981 végétől már lehetett rendes kilométerórákat gyártani, bár ez a Delorean esetében már nem számított, a '82-esek már a régi órákkal jelentek meg.

5 komment

Címkék: történelem dtl

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr314584942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása