HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

A DMC és a marketing

2014.02.28. 10:00 :: Sidaries

Többször említettem már azt, hogy a DMC-nél mennyire profi módon értettek a marketinghez és ezzel mekkora hype-ot tudtak a jövendőbeli autónak csapni. Ez jó részben John Deloreannek köszönhető, aki a mérnökség mellett profi értékesítő is volt, de marketingcsapata is igazán profi munkát végzett. Az aktuális kor minden hirdetési felületén népszerűsítették az autót, a céget és sokszor bizony a rendkívül gyorsan felépült és abszolút high-tech megoldásokat használó gyárat is. Ennek a kampánynak volt az egyik része az, hogy 1980-ban bizonyos kiszemelt viszonteladóknak és potenciális kereskedőknek utazásokat szerveztek a Dunmurryben lévő gyárba és ott körbemutogattak nekik mindent, hogy aztán kellemes élményekkel hazatérve őszintén népszerűsítsék a most már saját szemükkel látott terméket és professzionalizmust. Ezekből fordítok most ide párat.

newsfall80e1x1.jpgJerry Goodwin (Jerry Goodwin Dodge Inc, Fullerton, Kalifornia)

- A tréning épületben a katolikusok és a protestánsok egymás mellett dolgoznak a vallási nézeteltéréseik ellenére. A munkahelyüket nem érik el ezek a feszültségek és úgy tűnik, hogy Belfastban már nagy hagyománya van a szakképzett munkaerőnek. ... Igazán csodálatos volt ez a kirándulás. Már alig várom, hogy az autót a kiállítótermemben láthassam.

Paul Cerame (Paul Cerame Imports Inc, Florissant, Missouri) + két vevője, akik már előrendelték az autót

- Bámulatos. Nem gondoltam volna, hogy ilyen gyárkomplexumról van szó. Szerintem ez lesz a világ legfejlettebb autógyára.

Will Smyly (Smyly Buick Inc, Malden, Massachusets)

- Már két évre előre eladtam az összes Deloreant, mert akkora az érdeklődés.

Sam és Joe DiFeo (DiFeo Buick Inc, Jersey City, New Jersey)

- Mindig is tudtam, hogy John Delorean a minőségellenőrzés megszállottja, de ez az Írországi kirándulás most már 100%-ig bebizonyította. Úgy éreztem, hogy itt nem csak összeszerelik az autókat, hanem az autók későbbi életével is foglalkoznak. Nem tudom elképzelni, hogy innen akár egy hibás autó is kigördüljön.

 

Sajnos a későbbi problémák miatt a DMC később nem tudta ezeket az elvárásokat maradéktalanul teljesíteni.

3 komment

Címkék: történelem dtl

Akkor álljunk neki az alapjáratnak III.

2014.02.26. 10:00 :: Sidaries

Haladtam tovább a Delorean cső és minden egyéb alkatrészdzsungelében és újabb dolgot találtam, ami talán egy kicsit közelebb vitt a megoldáshoz. Miután a solenoid jónak tűnt, mentem tovább (pontosabban vissza) és úgy gondoltam itt az ideje újra megnézni a frequency valve-ot. Elvégre szinte már csak ez van az alapjárat környékén amit még nem szedtem szét teljesen.

Kihúztam pár csövet, leszedtem a légszűrőházat és már ott is volt előttem a frequency valve. Először megnéztem, hogy kap-e áramot. Kap. Megnéztem, hogy minden más alkatrész kap-e áramot. Minden kap. Na akkor elsőre oké. Akkor hallgassuk, zizeg-e ez a dolog. Hát nem. Hmmm. Kéne neki? Igen. Mindig kéne? Jó kérdés, nézzünk utána. Elméletileg egy kicsit mindig kéne zizegni, most meg teljesen csöndben van. Régebben is össze-vissza zizegett mikor lefulladt a motor, tehát a hiba valószínűleg megvan. Már csak az a kérdés, hogy miért nem működik rendesen?

valamiinnenrossz3.jpgHát ez nagyon jó kérdés, de van pár lehetőség. Először is, maga a frequency valve a rossz (a képen a 7. alkatrész). Ez lehet rendes bedöglés vagy elkoszolódás. Ahogy utánaolvastam, ez nem nagyon szokott bedögleni, viszont koszolódni annál inkább, szóval inkább a második a valószínű. Igazából szívből remélem, hogy így van, mert nem akarom az éves Deloreanes költségvetésemet egy ilyen szelepre elverni.

Van viszont más lehetőség is. A szelep működik, csak éppen rossz adatokat kap. Mert az ECU-ból (1.) jön az adat, hogy mit csináljon. Az pedig mi alapján számol? A lambda szonda (13.) mérései alapján. Amikor szétszedtük ezt a részt először, akkor McFly mondta már, hogy nem kizárt, hogy azzal van a nyűg, de én nem tartottam valószínűnek, meg nagyon rossz helyen volt, ezért nem foglalkoztunk vele. A héten kedden viszont megrendeltem a szokásos éves szűrőcsomagot Edtől, ezért bedobattam vele egy Lambda szondát is, mert csak valahol 7e Ft körül volt az ára. Azon nem múlik. Főleg, mert az első utamon Hollandia felé még 2009-ben kivillant a Lambda lámpája az autónak, tehát már akkor illett volna ránézni. 

Biztos, hogy megtaláltam a hibát? Áááá, dehogy. Lehet, de semmi sem biztos, Viszont kíváncsian várom a csomagot, hogy aztán szerelhessek egy jót megint. Aztán majd megírom azt is.

4 komment

Címkék: szerelés

Egy texasi hazafi

2014.02.25. 07:00 :: Szabi DMC

Az olasz Delóval kapott régi amerikai számlák között találtam egy ütött-kopott reklámtollat Alan House texasi légkondi-szerelőtől. Ez csak azért érdekes, mert a kocsi elvileg új korától az Európába kerüléséig, 28 éven át végig Illinois államban volt regisztrálva, ami elég messze esik Texastól, főleg Deloreanes kirándulásokhoz. Annyit tudni lehet, hogy az első tulajdonosnak voltak texasi autós érdekeltségei, erről majd az amerikai évekről szóló nagyobb lélegzetű posztomban írok valamikor.

500tollDSC04565.JPG

A toll egyébként egyszerű műanyag vacak, észveszejtő dizájnnal: a sárga alapszín tulajdonképpen az amerikai Függetlenségi Nyilatkozat megsárgult lapját jelképezi, és halványan tele van írva a Nyilatkozatból kiemelt idézetekkel. A toll végét körben a Rushmore-hegyi sziklába faragott elnöki szoborcsoport képe díszíti, fölöttük egy fél mondat a Nyilatkozatnak az emberek egyenlőségéről és szabadsághoz való jogáról szóló részéből (eredetiben itt, magyarul itt lehet elolvasni).

500Wehold.png

Tehát így elsőre annyit lehetett tudni Mr House-ról, hogy légkondikat szerel és büszke hazafi. Web és email címet nem tettek a tollra, de a város neve (Iowa Park, Dallastól 150 mérföldre) alapján a Google kidobta a pontos utca-házszámot. Egy perc múlva már virtuálisan ott sétáltam a Rita Lane-en, azon a tipikusan amerikai „hé Doki, itt túl rövid az út, nem fog tudni felgyorsulni!”-jellegű kertvárosi utcácskán.

500StreetV.jpg

De nézzük csak meg jobban azt a fehér furgont ott jobbra:

500Alan House Air Con.jpg

„Alan House Air Conditioning”, pont mint a tollon :) Barátunk épp` otthon sziesztázott, amikor 2012. decemberében arra járt a Google-autó. Tehát a szaki még aktív, és bizonyára találok hozzá egy email címet vagy weboldalt valahol. De nem, semmi az ég világon. A telefonszáma ugyan megvolt, de azon azért mégsem akartam zaklatni. Végül a web mélységes bugyraiból előkotortam ezt az oldalt:

500AHob.png

Elkéstem. Alan House sajnos pár hónappal azelőtt meghalt, hogy megvettem a kocsit. Így talán már sosem tudom meg, találkoztak-e ők ketten személyesen is, illetve hogy hogyan került a tolla a Delóba. Az emlékfotókból azért kiderült, hogy ő is vonzódott a szürke, szögletes autókhoz (valaki be tudná azonosítani, milyen típus ez?):

500AHkocsi.png

Az online gyászjelentés mellé feltöltött családi képeket átlapozva érdekes volt időutazni egyet az elmúlt 50-60 év Amerikájába, és bepillantani egy ember életébe, akinek sorsa egyszer valahol - ha esetleg csak közvetve is, de - összefonódott a VIN1052-es Deloreanével.

Nyugodj békében, Mr. House! (És ha esetleg fentről oda tudnál hatni egy kicsit, hogy megjavuljon a légkondim...)

500AHbw.png

3 komment

Címkék: történelem Szabi

Delorean egy manga képregényben

2014.02.24. 10:00 :: Sidaries

Csak hogy tudjátok, ez az autó nem tud az időben utazni.

Sajnos csak ennyi van meg a képregényből és még pár irreleváns kocka. Kíváncsi vagyok mi szerepe lehet a történetben.

mangadelorean.jpg

3 komment

Címkék: vissza a jövőbe

Eladó Delorean

2014.02.21. 19:00 :: Sidaries

Eladó egy igazán különleges Delorean. Restauráció nélküli 1985-ös évjáratú és mindössze 728 órát használták. 10 személy szállítására alkalmas, 170 literes üzemanyagtank, kiváló állapot. 1933-as VIN és mindössze 26990$.

És ami a legnagyobb előnye: Télen is simán használható. Sőt! Főleg akkor.

 deloreanlogan2.jpgdeloreanlogan1.jpgdeloreanlogan3.jpgHa esetleg valaki felfrissítené a tudását, hogy mi ez az egész, annak itt van pár link a Logan Delorean 1200Cről.

1 komment

Címkék: egyéb autó

Visszajöttem

2014.02.19. 10:00 :: Sidaries

Egész jól sikerült a múlt hét is bejegyzésügyileg és szerencsére Szabi megmentette a blog becsületét a hétfői kimaradás miatt. Most már igyekszem visszatérni a rendszeremhez, péntektől minden megy ahogy kell.

9 komment

Címkék: rizsa

Szezonnyitó találkozó

2014.02.18. 08:00 :: Szabi DMC

Szombaton a Delorean Klub Magyarország Fővárosi Szakosztályának Dél-Budai és Észak-Pesti Szervezetei szűkkörű találkozón nyitották meg a 2014-es szezont. Mivel VIN1052 most hűtő nélkül szomorkodik a garázsban, ezért a találkozón csak Skynet autója képviselte a vasakat, illetve Skynet és jómagam a puhatestű élőerőt.

Meg kell állapítanom, Skyneté a legszebb állapotú kocsi a négyből, amit eddig élőben láttam, különösen az alsó részek gyönyörűek, az enyém kb. sosem lesz ilyen:

500DSC04511.JPGMentünk egy bemelegítő kört is, na itt végleg elkeseredtem, hogy ilyen könnyen csukódó ajtóim és dögös hangú motorom sem lesz egy jódarabig. Bár a tél folyamán belepte a por, még így is szépen csillogott a Deló a szikrázó napsütésben.500DSC04499.JPG

Ami nekem nagyon furcsa volt, hogy az egész autó egy tenyérnyivel magasabban lebeg a kerekek fölött, mint amihez az én szemeim hozzászoktak. Balra Skyneté, jobbra az enyém (a gumi teteje és a sárvédő íve közötti távolságot tessenek figyelni):

250_250.png

Skynet autóján sincs katalizátor, ami eltakarná a motorazonosító lapot, így hamar megtaláltam a sorozatszámot, az övé tehát az 5366. számú motor.

500DSC04512.JPG

Jól eldumálgattunk, közben csináltam fotókat pár dologról, amit az én kocsimon még ráncba kell szedni. Például a fényszórók közötti függőleges fémkonzol az enyémen fém színű, de így matt feketén jobban mutat.

500DSC04491.JPGLátszik a porban, hányan simogatták végig a csomagtartó fedelet a tél folyamán :)

500DSC04495.JPG

(Na jó, túl kicsi a kép, így nem nagyon látszik.) Remélem, legközelebb már a kocsikat is sikerül összehozni. Ja, Skynet szerint van egy új Deló az országban, de még nem sikerült felvenni a kapcsolatot a tulajjal. Kíváncsi vagyok, hallunk-e még arról az autóról.

1 komment

Címkék: skynet találkozó Szabi

WTF?

2014.02.14. 10:00 :: Sidaries

Hát ez a TMR meg micsoda? Time Machine Restoration? Time Machine Railroad? Photoshop? Vagy mi?

wtf.jpg

9 komment

Címkék: vissza a jövőbe

Akkor álljunk neki az alapjáratnak II.

2014.02.12. 10:00 :: Sidaries

Előző rész itt.

Ott hagytam abba, hogy az Idle Regulator kitisztítása nem oldotta meg a problémát, az alapjárat ugyanolyan rossz maradt. Nekiálltam hát olvasgatni a különféle Technical Manualokat és kezdtem megérteni az alapjárat működésének néhány alapvető aspektusát. Így jutottam el a Vacuum Solenoidhoz. Az alábbi képen a 27-es.

valamiinnenrossz2.jpgEz az alkatrész - ha jól értem - akkor felmelegedés után lassítás illetve sima alapjárat esetén a vákuumcsövek segítségével állítja az előgyújtást. Innen nekem a "lassítás" illetve az "alapjárat" szavak voltak az igazán érdekesek, mert nekem ugye pont ilyen esetben fulladt le a motor. Ráadásul csak felmelegedés után.

A következő jó kis zseblámpás szerelésem elejére úgy gondoltam, hogy megvan a tettes, ezért nagy erővel álltam neki a vizsgálatnak. Az első dolog amit észrevettem az volt, hogy az áramkábel nincsen rádugva erre a solenoidra. Hoppá mondom, megvan a hiba. Visszadugtam, de észrevettem, hogy elég könnyen jár fel-le és nagyon koszos a csatlakozó. Ezért aztán telenyomtam ezt is féktisztítóval, letakarítottam, majd egy kis WD40 után visszaraktam a helyére és beindítottam az autót. Felmelegedett, nyomtam egy gázt, majd lefulladt. Krvnyd...

idleregulator.jpgHát akkor valószínűleg én löktem le a csatlakozót, amikor az idle regulatort buheráltam. Keressünk tovább! Lehúztam a csatlakozót, beindítottam az autót, mivel meleg volt szinte azonnal lefulladt. Na tehát akkor működik ez a bigyó. Rádugtam, akkor már ment rendesen, de a gázadás után újra lefulladt. Nézzük a csöveket. Gyárilag úgy van, hogy a solenoid egyik végén van az áramcsatlakozó, mellette egy vákuumcső, ami a thermal control valve felé megy, a túloldalon pedig egy másik vákuumcső ami pedig a motorba. A dmctalkon írták, hogy ezeknek pont így kell lennie. Hát nem. Az én autómon a két vákuumcső harminc éve fordítva van fent és eddig működött. Őszintén szólva ezen olyan nagyon nem lepődtem meg. :) Viszont minden cső tökéletesen rajta van a solenoidon, ezért inkább nem szórakoztam vele. Ha eddig jó volt, most sem ez lesz a baj. Mehettem tovább, a következő alkatrészre.

(Mellesleg ma 6 éve nyertem meg a licitet. :) )

Szólj hozzá!

Címkék: évforduló szerelés

Az olasz Deló 4.

2014.02.11. 10:05 :: Szabi DMC

(Előzmények itt: 1., 2., 3.). Miután Genovában a bankban és az autóklubban is végeztünk a papírmunkával, elindultunk, hogy levarázsoljuk a Deloreant a hegyről a tengerpartra. Ott várt minket türelmesen a mélygarázsban, a szokásos nagymamás terítők alatt.

500garazsDSC03035.JPG

Mintha csak megérezte volna, hogy valami történni fog vele, megmakacsolta magát, és nem óhajtott beindulni. Örültem nagyon, még csak 15 perce az enyém, de már hisztizik. „Sanyi”, az ex- tulaj megesküdött rá, hogy az előző napokban minden nap kipróbálta, és mindig pöccre indult. Csodálatos. Végre beröffent a motor, és Sanyi nagy nehezen kiügyeskedte a mélygarázsból (itt látszott csak igazán, milyen hatalmas a fordulóköre az autónak), és felállt vele az időközben beérkező helyi trélerre. Ez nem volt egyszerű mutatvány, mert a mélygarázsból felfelé emelkedett az út addig, amíg a teherautó be tudott tolatni, ott viszont már lejteni kezdett, mivel egy meredek hegyoldalban voltunk. Közben a tréler orra eltorlaszolta a keskeny utcát, és egyre nagyobb sor kezdett felgyűlni miattunk. Nem is lehetett volna jobb időpontot választani, hogy olasz vendéglátóim még elrángassanak két házzal odébb, és egy kis raktárhelyiségből elkezdjenek összeválogatni nekem vagy 10 üveg bort. De persze ezt is olyan olaszos módra, minden palack fölött alaposan elvitatkozva. Mivel előző reggel óta talpon voltam, közel álltam hozzá, hogy egyesével csapom szét a fejükön a raktárban porosodó több száz üveget.

Nagy nehezen betuszkoltam őket a kocsijukba, és a tréler mögött elindultunk le a hegyről. A következő 5 perc rémálmaimban fog kísérteni, mert a tréleres valami miatt úgy ítélte meg, hogy jobb, ha hátrafelé menetben teszi meg az utat! Még a vér is megfagyott az ereimben (és sajnos elszalasztottam a fotózást), ahogy a teherautó kb. 40 kilométeres sebességgel elkezdett tolatni a hajtűkanyarokkal tűzdelt, épp egy autónyi széles utcácskákon, kerülgetve a sehová lehúzódni nem tudó szembeforgalmat, és centikkel elrobogva a mindkét oldalon parkoló kocsisorok között. Jellemző, hogy a Google Street View nem fedi le azokat az utcákat, amiken lejöttünk, szerintem egyszerűen nem mertek nekivágni a fényképező-autóval. Hogy el lehessen képzelni, íme egy Google-kép az egyik szomszédos utcából.

500Genova.jpg

A trélerest nem nagyon izgatták a körülmények, tolatott lefelé teljes sebességgel, és csak akkor lassított, ha a kanyarban szemből érkezők rémülten rátenyereltek a dudára az egyenesen feléjük robogó Delorean-fenék láttán. Azt ne is feszegessük, hogy én mit éltem át közben. A hegy tövében végre kiszélesedtek az utak, a teherautó megfordult, és 10 perc múlva szerencsésen megérkeztünk az átrakodás helyére. Itt az a nagyszerű hír várt, hogy az elvileg pihenőben levő bátyám az ügyintézés 3 órája alatt nem aludt egy percet sem, így nem valami vidám hazaútnak néztünk elébe. Jó, majd alszunk Szlovéniában vagy valami, de először is rakjuk át az autót. Helyi módi szerint ez újabb fél órába telt, itt éppen Gyula, Sanyi és a tréleres veszekszik a még tompult agyammal is elég egyértelműnek tűnő megoldáson:

500atrakasDSC03676.JPG

Végül csak sikerült rájönni, hogy legegyszerűbb áttolni a Delót egyik trélerről a másikra.

500atrakas2DSC03682.JPG

Közben még az érzelmi mélypontra jutó Sanyit is vigasztalgatni kellett, mert könnyekkel a szemében, hüppögve nézte egykori autóját. Elmesélte, hogy amikor annak idején megérkezett Amerikából a kocsi, az első éjszaka benne aludt, most viszont már két napja nem jön álom a szemére. Sajnáltam szegény fickót, mert sok szeretettel és odafigyeléssel foglalkozott a kocsival az elmúlt években, és láthatóan sokat jelentett neki. Nagy nehezen azért sikerült elbúcsúznunk a genovai társaságtól, és hamarosan elmaradtak mögöttünk a város utolsó házai is.

500haza1DSC03706.JPG

Újabb 1200 kilométer várt ránk, és csak azon izgultam, ne essen az eső, mert a Delorean vízállóságáról semmit nem tudtunk. A gumikéderek itt-ott elég ramatyul néztek ki, ráadásul az optimális súlyelosztás miatt fenékkel előre állt az autó a platón, egy nagyobb eső esetén a motorháztető redőnyeiről a motortérbe ömlene a víz. Ugye mondanom sem kell, Genovát éppen csak elhagyva nem nagyobb esőt, hanem trópusi felhőszakadást kaptunk a nyakunkba, de akkorát, hogy egyszer csak éreztem, ahogy a Ford Transit felúszik a vízen. Ok, akkor innentől túlélésre játszunk: szépen elporoszkáltunk a legközelebbi benzinkútig.  

500haza3DSC03737.JPG

A felirat szerint itt autókat grilleztek, ezért nem mentünk be :) . Aggódva néztem szét a Delorean belsejében, de szerencsére minden csontszáraz volt. Mentünk tovább: a lenti fotón éppen a Pó folyón tolat át 100-as tempóban a Deló.

500haza2DSC03731.JPG

Itt már kezdtük észrevenni a figyelmet, ami elválaszthatatlanul hozzátartozik az autóhoz: nagyon sokan lassítottak és követtek egy darabig az autópályán, volt olyan, aki mellénk húzódva, az anyósülés ablakán kihajolva fényképezett. Rengeteg mosolygó, integető ember, időnként egy-egy baráti dudálás és feltartott hüvelykujj. Beesteledett, és újabb esőben érkeztünk el az autópálya végén a fizetőkapuig. A vacak ablaktörlőknek hála alig láttam valamit, és sikerült besorolnom egy rendőrautó mögé. A bátyám már a fogát szívta, „ó, b.meg, ezek ki fognak szedni a sorból!”. Így is lett, fizetés után már ott álltak, és tereltek is le oldalra (Mondjuk nem nagyon láttam őket, ezért kiabálva be kellett ugraniuk elém :)). Ablak le, az olasz egyenruhások valamit nagyon izgatottan kérdezgettek a Delóra mutogtava. Angolul nem beszéltek, ezért jobb híján a kezükbe nyomtam minden iratunkat, de nem nagyon érdekelte őket. Hátrahívtak, és végre találtak egy nemzetközi szót: „Fotó? Fotó?”. Kinyitottam nekik a Deloreant, a pocakos főnök felkászálódott a platóra, nagy nehezen bepréselte a hasát a volán mögé, és büszkén pózolt, míg a másik rendőr fényképezte. „Bek tu fucsúr” hajtogatta vigyorogva, és látszott, hogy igen elégedett a mai napjával, lesz mit mesélni bent az őrsön.

Aztán már csak a szokásos végtelen aszfaltcsík következett az éjszakában, időnként egy-egy technikai szünettel. Egy szlovén benzinkúton tűnt fel, hogy a Deló tényleg mennyire űrhajó-szerű, mint ahogy azt a mozifilmben az 1955-ös sci-fi magazin címlapján is ábrázolták.

500tales.jpg

Aludni nem sikerült, hiába álltunk meg többször is; talán a Delóban kényelmesebben hátra lehetett volna dőlni, mint a rövid Transit-fülkében, de ott ez eszembe sem jutott. Ezért inkább energiaitalokkal megtámogatva gyűrtük tovább a kilométereket, bár én konkrétan eljutottam a hallucinációs szintig, amikor időnként egy távoli, Sándor Mátyás-szerű áriát hallva próbáltam elzárni a rádiót. De a rádió ki volt kapcsolva, és a bátyám nem hallott semmit...

Még sötétben lenyomtuk a szlovén szakaszt és az M7-est, reggel 6 óra után  – nem kis feltűnést keltve – átkeltünk Budapesten, és 36 órával az indulás (45 órával az utolsó alvásom) után végre leparkoltam a trélert a kertünkben, és bezuhantam az ágyba. Délután pedig eljött a történelmi pillanat: először vezettem egy Deloreant! Előbb csörlővel leengedtem a trélerről, de végig játszanom kellett a kerekek alá tett súlyzótárcsákkal, hogy a kocsi alja ne akadjon fent a tréler platóján levő „törésen”, és az orra se túrja fel a betont. Alul is, elöl is millimétereken múlt a dolog.

500hazaDSC03771.JPG

Végül beindítottam a Delót, és beálltam vele a garázsba, bár talán jobban illene rá a “cipőkanállal bepréseltem” kifejezés:

500haza9DSC03773.JPG

Ezzel véget is ért az olasz Deló története. De azóta, magyar autóként is sok érdekes dolog történt az 1052-es Delorean-nel, sőt, az Amerikában töltött éveire is fény derült, hamarosan ezekről is olvashattok.

10 komment

Címkék: olaszország behozatal Szabi

süti beállítások módosítása
Mobil