HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Tibi Bá' szerel plusz környezetvédelem

2010.03.10. 09:12 :: Sidaries

Ma csak rövidet írok, mert baromi szarul vagyok. Élni is alig tudok nem hogy gondolkodni. Bocs.

Ez is megvolt. Elvittem a Deloreant olajcserére és légszűrőcserére. Sok írnivaló nincs róla, mert nem éppen a legizgalmasabb dolgok ezek. A kormányt meg nem kellett javítani. Most nem ráz, de lehet, hogy majd egyszer szétszedetem. Ami viszont izgalmas az az, hogy csináltattam az autónak zöldkártyát. Persze nem igazit, hanem csak lemérettem, hogy mégis mennyire környezetszennyező az autó, aztán ráírattam egy cetlire. Aztán meglepődtem. 

Alapjárat
CO - 0,01
HC - 40

Fordulat
CO - 0,01
lambda 1,02
HC - 50

Szerintem elég durva. Főleg, mert az egyik haveromtól kérdeztem, hogy neki mi van a zöldkártyáján és szinte pontosan ugyanez. Ja és az egy '99-es 1 literes Suzuki Swift.

Ez meg ugye egy 1981-es 2,85 literes Delorean. Ismét a szokásos kérdésem. Mit fejlődött az autógyártás 30 év alatt?

Még egy valami. Ha valakinek benzinüzemű járműve van, az legyen szíves írja már be kommentbe, hogy neki mi van a zöldkártyáján. Nagyon érdekelne, mert azért egy autó még nem egy komoly összehasonlítási alap. Most komolyan. Lépjetek be és írjátok meg!

 

 

18 komment

Címkék: szerelés használat

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr381827782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mairtin 2010.03.10. 10:25:42

A hivatalosan előírt adatok:

Gépkocsitípus szerint,
Kétütemű katalizátoros CO:1,5 CH:2000
Négyütemű katalizátoros CO:1,0 CH:400
1987. január 1. előtt gyártott egyéb négyütemű CO:4,5 CH:1000
1987. januári, és 1990 között gyártott egyéb négyütemű CO:3,5 CH:1000

Mairtin 2010.03.10. 10:34:33

Az én zöldkártyámon ennyi adat van:
Alapjárat (740) - CO:0,22 CH:0
Emelt üresjárat (2540) - CO:0,22 lambda:1,01
Ez egy 93-as Misubishi lancer.
Igaz, azóta már alacsonyabbra állítottam az alapjáratot, így gondolom az értékek is változtak.

bopat 2010.03.10. 12:46:47

Jobbulást..
Nekem nincs benzines autóm.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.03.10. 13:27:43

Nekem is csak a Passat van, az meg dízel. Mindenki más meg írjon értékeket!

Suttora 2010.03.10. 17:15:07

1997-es Toyota Picnic 2.0i 16V
Alapjárat (708 1/min)
CO 0,02
CH 0,0

Emelt üresjárat (2600 1/min)
CO 0,12
Lambda 1,02

Azt azért nem baj, ha tudjátok, hogy a CO mértékegysége térfogatszázalék, a CH (ami egyenlő a HC-vel) mértékegysége pedig ppm (part per million, azaz milliomod rész) tehát mindkettő viszonylagos. Ebből következik, hogy pl. a Delorean alapjárati 40-es CH-ja közel 3-szoros mennyiség az 1 literes Swift szintén 40-es CH-jához képest. Ez vonatkozik a CO szintekre is természetesen. Másképp fogalmazva a Delorean ~3-szor több károsanyagot bocsát ki a Swiftnél, akkor is, ha a számok a mérésnél azonosak és egy számnyi eltérés is valójában ~3-at jelent.

A mennyit fejlődött az autógyártás 30 év alatt? kérdést meg remélem nem gondoltad komolyan. :DD Ez csak a két legegyszerűbben mérhető károsanyag, ezeken kívül van még egy pár, amit a zöldkártyán nem mérnek. Ami pedig a Swiftet illeti, az is kb. a 80-as évek végi konstrukció, semmivel sem modernebb befecskendezési rendszer mint a Deloren-é. Sőt, az csak központi befecskendezéses, könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy a Delorean meg hengerenkénti befecskendezés, bár ezt nem tudom. Az pedig vitán felül áll, hogy a lambdaszondával szabályozott keverékképzésű motorok nagyságrendekkel kevesebb károsanyagot bocsátanak ki, mint a '80-as évek elején általános sima karburátoros motorok. Hogy a Delorean már akkor befecskendezéssel készült az egy más kérdés, de a Delorean nem arról híres ugyebár, hogy hűen tükrözi a 30 évvel ezelőtti autógyártást, kétségtelenül megelőzte korát.

Szóval igenis van fejlődés, nem is kicsi, csak megfelelő járműveket kell összehasonlítani. Köszönöm a figyelmet :DD

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.03.10. 18:11:06

@Suttora: Hát nem tudom. Ezt nekem úgy csinálták, mint egy teljesen normális zöld kártyás mérést és nem hiszem, hogy egy Swiftet és egy Deloreant más szabványok szerint mérnének.

Viszont a fejlődést én továbbra sem látom. A biztonságtechnika terén igen, de kábé ennyi. Minden másban csak minimális a különbség.

A Delorean meg valóban megelőzte a korát. De ennyivel?

Suttora 2010.03.10. 18:35:46

@Sidaries: Persze, nem különbözik a szabvány, nem is ezt írtam. Hanem azt, hogy ezek nem egzakt számok, hanem viszonylagos értékek. Példának okáért vegyük az alapjárati CH=40 ppm értékedet. Ez azt jelenti, hogy az alapjáraton járó motor által a mérés 30 másodperce alatt kibocsátott összes kipufogógáz 40 milliomod része CH (azaz elégetlen szénhidrogén). A Swiftnél egy ugyanilyen CH=40 ppm, szintén az alapjáraton járó motor által 30 másodperc alatt kibocsátott kipufogógáz 40 milliomod része CH. Na most, azt kell megérteni, hogy a Delorean - az egyszerűség kedvéért - ugyanolyan alapjárati fordulatszámon mint a Swift (nyilván van eltérés, de nem olyan jelentős) 2,85-szor több kipufogógázt bocsát ki, mint a Swift, így a 2,85-szor több kipufogógáz 40 milliomod része nyilván 2,85-szor nagyobb lesz. Azért írtam az előbb kb 3-szorost, mert az alapjárati fordulatszámban, szívó és kipufogóoldali fojtásokban stb. lehet eltérés, nyilván van is.
A kipufogógáz mennyisége értelemszerűen a hengerűrtartalmaktól függ, egy 2,85 literes motor nagyjából 2,85-ször több levegőt szív be mint egy 1 literes, azt hiszem, ez nyilvánvaló. A kipufogógáz nagy része ugyanez a levegő, hiszen nem véletlenül beszélünk milliomod részekről és térfogatszázalékokról (a 0,01 térfogatszázalék 1 százezredrészt jelent).

Suttora 2010.03.10. 19:24:49

@Sidaries: Ja igen, és a fejlődést elfelejtettem, nem úszod meg azt sem :D

Igen a Delorean elég sokkal megelőzte a korát, nem sok szabályozott keverékképzésű befecskendezős benzines volt a '80-as évek elején. A Swift hozza a korabeli átlagot, de a korabeli alatt nem 1999-et kell érteni, hanem a 80-as évek végét, tehát a két autó között igazából nem közel 20 év a különbség, hanem nem egész tíz, vagy mondjuk 10. És itt most nem a Swiftet védem foggal körömmel, ez ugyanúgy igaz bármilyen más, akár az ezredfordulóig gyártásban maradt típusra (pl. Astra F, ami szintén akkori konstrukció, de még 2002-ben is lehetett venni).

Mint mondtam, nem mérjük az összes károsanyagot, így azok csökkenését nem is láthatod. Pl. a NOx az egyik legkárosabb kipufogógáz összetevő, de baromi nehéz mérni, így a zöldkártyán nem foglalkoznak vele, de hatalmasat csökkent a mennyisége az utóbbi időben. A kipufogógáz-visszavezetés például csakis a NOx koncentráció visszaszorítása miatt terjedt el, pedig ha belegondolsz nem túl logikus a motort a saját kipufogógázával fojtogatni, a környezet miatt azonban mégis megtesszük.

A Delorean korában általános katalizátor nélküli karburátoros autók pedig - mint mondtam - tényleg nagyságrendekkel több károsanyagot bocsátanak ki, ez nem túlzás. Persze Amerikában (pontosabban Kaliforniában) már a '70-es évek végén foglalkoztak az autók környezetszennyezésével, ez is lehet a magyarázata annak, hogy a főleg a tengerentúlra szánt Delorean ilyen komoly befecskendezési rendszert kapott. Meg lehet nézni egy karburátoros autó kibocsátását, Mairtin beírta a határértékeket. Ahhoz csak annyit tennék hozzá, hogy a rájuk vonatkozó határokat a jól működő befecskendezős autók általában meg sem közelítik, míg a karburátosok igen gyakran a határon táncolnak. Gondolom azt nem kell különösebben magyarázni, hogy a te 0,01-es CO-d és a 40-es HC-d hogyan aránylik a 4,5-höz ill. az 1000-hez. Nagyságrendek. Na ennyit a környezetvédelemről.

A biztonságtechnika nem is vitás, ebben egyetértünk, de hatalmasak a különbségek zajszintben, járáskultúrában, futóműben, fékekben, a felhasznált anyagokban (bár ez részben biztonság, és nem a gagyi utastéri műanyagokra gondolok), fedélzeti szolgáltatásokban, hatásfokban, literteljesítményben, fajlagos fogyasztásban stb. Én még a megbízhatóságot, üzembiztosságot is ide merem írni, bár ezzel tényleg lehet vitatkozni. És nem Delorean-t kell összehasonlítani egy Swiftel, hanem egy Golf I-et, egy Golf VI-tal, vagy egy D Kadettet a J Astrával, az E30-at az E92-vel, az Escortot a Focussal stb.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.03.10. 21:11:00

@Suttora: Ma is tanultam valamit. :) Kösz a kifejtést, már jobban értem az egészet. Akkor viszont várom továbbra is a többi autó értékeit.

Akit pedig érdekel további károsanyagkibocsátási érték, az itt csekkolhatja:
www.dmctalk.com/showthread.php?t=14080&highlight=emission

B.Zs 2010.03.10. 22:34:04

Lambdaszondával szabályozott keverékképzésű. katalizátoros gápállat két literes, hat hengeres benzinmotorja, 1995. 12.havi:
Alapjárat: gyári adat:620-870 f/p, CO 0,50
mért fordulat: 860 , mért co: 0,38
CH -

Emelt üresjárat: gyári adat: 2500-2800 f/p, CO: 0,30
mért fordulat: 2731 f/p, mért CO: 0,17, Lambda: gyári adat: 0,97-1,03; mért: 1,00

Namármost megfigyeltem, hogy ahány mérőhely, annyiféle "gyári adatot" írnak a kártyára, mindig kicsit eltérőt az előző laptól. Ez hogy lehet?
Azt innen tudom, hogy a CH az elégetetlen szénhidrogén; most ha ez vonallal ki van húzva, akkor nem bocsát ki ilyet a kocsi, vagy mi?
Azonkívül fura, hogy a lambdánál, pont a gyári adat középértékét mérték, hajszálra.
Szerintem kamu az égész zöldkártyás dolog, csak a lehúzás egy módja.
A jövőben várható, hogy a hatalom által nagyon szennyezőnek tekintett autókat keményen adóztatják, szankcionálják, szmogriadókor elsőként tiltják ki stb. Mennyit szennyez egy autó? Szerintem elsősorban annyit amennyit ténylegesen használják! Ha egy mai kisköbcentis autó, alacsony károsanyag-kibocsátással megy évente 30000 km-t, akkor az jóval durvábban szennyez, mint egy 2000 km-t futó hobbiautó, ammi jóllehet régebbi, nagyköbcentis, és valamivel rosszabb értéket produkál a mérésen.

Suttora 2010.03.11. 01:00:55

@Sidaries: Nagyon szívesen, akkor nem hiába pötyögtem ennyit :)) Ja és jobbulást!

Suttora 2010.03.11. 01:49:33

@B.Zs: "Namármost megfigyeltem, hogy ahány mérőhely, annyiféle "gyári adatot" írnak a kártyára, mindig kicsit eltérőt az előző laptól. Ez hogy lehet?"

Ez kérlek szépen úgy lehet, hogy az azonos környezetvédelmi osztályba tartozó autók gyári határértékei rettentő hasonlóak. Ezért a legtöbb zöldkártyás nem nézi ki a korrekt évszám, típus, motorszám szerinti határértéket a katalógusból, hanem ír egy középértéket fejből, és kész. Időt spórol vele és nem vét jelentős hibát. Így lehet, hogy ahány ember tölti ki a zöldkártyát, annyiféle "gyári érték" van.

Alapesetben nem kamu a zöldkártyás mérés, elég jók a módszerek, az persze más kérdés, hogy sok autó helyett kis pluszpénzért másikat mérnek le...

A lambda értékről: a lambda=1,00 jelenti a tökéletes égést, ekkor valósul meg az elméleti keverési arány (1 kg benzinhez 14,7 kg levegő), ez az, ami a kémiailag tökéletes égéshez kell. Lambda<1 a dús keveréket (az elméletinél több benzin kerül a levegőhöz), lambda>1 a szegény keveréket (kevesebb benzin) jelenti. Az elméleti keverési arány persze nem teljesen azonos a valóságossal, de ebbe most talán ne menjünk bele. Az a lényeg, hogy lambda=1 fölött és alatt is lényegesen romlik a károsanyag-kibocsátás (illetve a katalizátor átalakítási hatásfoka), holott az ideális teljesítményhez 1-nél valamivel kisebb lambda lenne szükséges. Környezetvédelmi szempontból tehát a lambda=1 a kívánatos érték, az esetek túlnyomó többségében erre törekszik a motorvezérlés, kivételt csak a teljes terhelés jelent (magyarul a padlógáz), ahol a cél a maximális teljesítmény elérése illetve a hidegindítási állapot, ahol a hideg hengerfalra lecsapódó benzin miatt szintén dúsabb keverék szükségeltetik. Többek között ezért kell a zöldkártya mérést üzemmeleg motornál végezni.

A lambda szabályozásról a következőt kell tudni: ez egy visszacsatolásos szabályzási kör, a visszacsatolást a lambdaszonda biztosítja. A kipufogóban a szonda folyamatosan méri a keverési arányt, melyről jelet küld a motorvezérlőnek. Azt hiszem az könnyen belátható, hogy a pontosan lambda=1,00 folyamatos tartása gyakorlatilag lehetetlen, ezért van az, hogy meghatározták ezt a 0,97-1,03 értéket, ez az ún. lambda ablak. Na most, a szabályzás úgy zajlik, hogy a szonda küld egy jelet a motorvezérlőnek, ami alapján az eldönti, hogy milyen a keverék. Ha éppen szegény, akkor addig dúsítja, amíg túl dús nem lesz (0,97 alatt), aztán addig szegényíti, amíg túl szegény nem lesz (1,03 felett) és ez megy a végtelenségig, illetve amíg jár a motor. Kicsit olyan ez, mint pl. a termosztátos fűtésszabályzás, ott is két közel eső pont között szabályozzák a hőmérsékletet.

Nos, amit a zöldkártyára írnak, az az emelt üresjárati 30 másodperces mérési szakasz egy véletlenszerűen kiválasztott pillanata, amit a mérőeszköz rögzít. Ha abban a pillanatban éppen ott tart a szabályzási folyamat, hogy a lambda pontosan 1, akkor azt írják rá. Fentiekből következik, hogy lambda=1-nél elvileg nincs CH (elégetlen szénhidrogén, azaz elégetlen üzemanyag ugyebár), így lehet 0 is akár az érték.

Az évi 30.000 km-t futó autós pedig elvileg úgy fizet jóval többet, minta a 2000 km-t futó, hogy előbbi lényegesen több üzemanyagot fogyaszt el, minek következtében lényegesen több üzemanyagárba épített adót fizet be, valamint feltételezhetően több egyéb dolgot vesz hozzá ill. többet szervizelteti, aminek mind-mind ÁFA tartalma van. A gépjárműadó csak egy tétel a fenntartásban, összességében valószínűleg aki többet autózik, az többet dob a közösbe, mint aki kevesebbet. De ehhez már nem igazán értek... :))

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.03.11. 08:22:37

Hát ez megint szép leírás volt. Kirakhatom egy üres napon a blog főoldalára ezt a zöldkártyás leírásodat? Lehet, hogy van, aki nem olvassa a hozzászólásokat, viszont közszolgálatilag eléggé hasznos amit itt most leírtál.

Suttora 2010.03.11. 09:55:47

@Sidaries: Hát, ha úgy gondolod, akkor nyugodtan.

hdnctrl 2010.03.11. 19:36:48

én is szarul vagyok, mint az állat (ma nem is vótam dógoznyi). jót tett az a szombati álldogálás a hidegben. a legközelebbi találkozót 25 fok feletti hőmérsékletre kéne szervezni :)

ződkártya:
____________gyári adat___________mért értékek

alapjárat
f/p_________620-720______________692
CO__________0,2__________________0
CH__________-____________________-

emelt üresjárat
f/p_________2250-2750____________2399
CO__________0,2__________________0
CH__________0,97-1,03____________1,004

honda civic 2006-os 1.8

hdnctrl 2010.03.11. 19:37:51

az alsó részben a CH helyett lambda van.

bopat 2010.03.12. 21:53:08

Ki az a Tibi'bá ?

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2010.03.13. 08:31:06

@bopat: A szerelőm Ácson. Fogékonyak a kihívásokra és ők szerelik a Passat mellett a Deloreant is.
süti beállítások módosítása