Páran már írtak a saját autójukról, ezért gondoltam eljött az ideje a Passatomnak is. (Természetesen, ha más is írna a sajátjáról, azt nagyon szívesen kirakom! ) Elég sokszor említettem már mint napiautómat, néhányszor hasonlítottam is a Deloreanhez. Azt hiszem elmondhatom, hogy nem nagyon hasonlít a Deloreanhez, teljesen már a célja, a tudása, minden. Akkor kezdem is.
1999 nyarán vettük meg újonnan a tesójával együtt. A rendszámok mindössze egy számban különböznek, a két autónak csak a belső kárpitszíne különbözik. Az egyik az apáé, a másik az anyáé lett és azóta is a családban maradt mindkettő. Én 2004 Szeptemberében kaptam meg, mikor az apa az övét lecserélte egy új Passatra.
Amikor megkaptam 270 000 km volt benne, de egy nagyon jól karbantartott autó volt. ( Fontos megjegyezni, hogy megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy az itt leírt kilométerek 100%-ban biztosak, mert ezeket az autókat kereskedő csak 0 kilométernél látta és így biztosan nincsenek meghamisítva. :) ) Ennek ellenére azért az első évben elég sokat kellett ráköltenem. A Passat futóműve elég jó, de rendkívül bonyolult és a magyar utakon elég sérülékeny is. Ha jól tudom, akkor 12 lengőkar van benne, amikor megkaptam, ebből pár egyből cserés volt. Később aztán az egy-egy lengőkarcsere már rutinból ment. Kellett már új gumikat is venni rá, a lengéscsillapítók is ratyik voltak és volt pár kisebb javítás is. Hát igen, sokat járt az autó bányákban.
Azóta is rendkívül megbízhatóan működik, kétségtelen, hogy a Delorean első éve alatt többet tanultam autószerelésből, mint a Passat öt éve alatt. Volt azért pár gond a lengőkarokon felül is. Az intercoolernek az egyik csöve eléggé odavolt és sípolt rajta a levegő. Ezt megszigszalagoztuk. Aztán megint sípolt, megint megszigszalagoztuk. Ez három évig ment, de addigra már tényleg csak a szigszalag tartotta össze, úgyhogy cserélni kellett. Aztán tavaly télen a radiátor lett cserés és a termosztát is megadta magát és nem melegedett fel normál üzemi hőmérsékletre a motor. Ezen felül volt egy lámpa a műszerfalon ami kiégett, meg egy motortartó bak és még pár kisebb olcsóbb dolog a futóműben. Ja s azért egy hónapja kicseréltettem a kuplungot, mert már nagyon felül fogott. Meg persze a szokásos olajcsere, fékbetét, téli gumi, nyári gumi csere. Jelenleg valami lötyög bal elől, azt még valamikor megcsináltatom, aztán megint semmi baja.
Tavaly Februárban sikerült kifognom egy csajt, aki belémjött jobb hátulról. Szerencsére a biztosítója fizette az új jobb hátsó futóművet és a fényezést. Aztán kölcsönadtam a tesómnak a gépet aki alárohant egy kamionnak. Ismét szerencsénk volt és így ő is és az autó is megúszta nagyobb baj nélkül, bár az autóra kellettek új lámpák, motorháztető meg jó sok lakatolás, fényezés. Mechanikailag semmi sem sérült. A legnagyobb mák pedig, hogy éppen azon voltam, hogy cserélem a két lámpát, mert már eléggé szarul néztek ki. Így ez is meglett.
Az autó elkészült, pár nap múlva kiugrott elém egy őz. Elkaptam. Szerencsére kicsi volt, ezért csak az autó elején a műanyag alsórészt kellett újraapplikálni. Igazából azt a részt, amit a kamion békén hagyott. Ez után az autómnak komplett új eleje lett. Frankó.
Egyszer régen még az apa lecsapta a bal oldali visszapillantót, azóta is szarul megy, de legalább drága volt a javítása. Ezen kívül a dísztárcsáimat kétszer lelopták, azóta nincs.
Szóval volt baja, de nagy részben nem az autó hibájából.
Most viszont rátérnék a hibalistáról a lényegre. Maga az autó egy Mk5-ös Passat. 1.9-es TDI motor van benne, 110 lóerővel, 235 Nm nyomatékkal. A turbó faszán húz 2000-től 11,5 alatt van százon, ami bőven elég neki. Végsebessége 196 km/h, én ebből 190-et ki is hoztam pár éve. Ami a legszimpatikusabb tulajdonsága az a 5-6 liter körüli gázolajfogyasztása, bár tavaly nyáron volt olyan is, hogy 4,95-ös átlagot hozam ki belőle az 1100km-es hatótávján belül.
Minden jel arra mutat, hogy a héten elérem végre a 400 000 km-t, amit azért valahogy megünneplek. Elsősorban munkába járásra használom, de mindig szeretek menni vele. Egyetlen hiányosságot tudnék felhozni, ami a légkondi hiánya. Néha a nyári banga melegekben jobb lenne, mint a négy lehúzott ablak.
Sokan kérdezik, hogy mire akarom majd lecserélni, de igazából nem akarom. Nem vagyok újautópárti. Amíg megy, addig ez lesz. Különben sem érné meg eladni, mert a magyar valóságban nincs értéke. Ti mennyit adnátok ma egy olyan autóért, aminek 400 000 km van az órájában és igazából a bal hátulját kivéve már mindenhol volt fényezve? Senki nem hinné el, hogy egy megbízható fasza autó, már csak ezért is megéri megtartani. Ítéletként tényleg azt tudom mondani, hogy légkondival a világ legfaszább gépe lenne a számomra. Tudom, hogy vannak szebb, jobb autók. Ültem már sok autóban, de nem akartam őket (kivéve persze a Deloreant :) ). Számomra nincs értelme az új autók nagy extra listájából 90%-nak. A zöme azoknak való, akik nem tudnak vezetni, én meg tudok. :)
Azt hiszem ennyit akartam mondani. Zárásként pedig egy jó szöveg:
Ebben az autóban 400 000 kilométer van és még semmi nagy baja nem volt. Most már nem is lesz. :)