Mivel a saját autómmal nincs semmi azon kívül, hogy hétvégén kicsit megjárattam, gondoltam lefordítom a dmctalk egyik nagyon jó írását. Aki teheti, inkább angolul olvassa, de azért igyekszem minél jobban átadni én is az eredeti szöveget, azt olykor csak távolról követve. Néhány helyen kibővítve saját véleménnyel, olykor bizonyos részeket kihagyva fordítom a jelenlegi állapotoknak megfelelően. Szokás szerint javításokat elfogadok.
Az emberek sok okból akarhatnak Deloreant. Sokan, mikor meglátják az autómat azt mondják, hogy bárcsak nekik is lehetne egy ilyenjük. Szerintem ezeknek az embereknek a zöme nem is tudja mit beszél. Azt hiszik, hogy elég az, hogy jól néz ki, de azt nem tudják, hogy mennyire hibbant személyiség kell egy egzotikus autó tulajdonlásához.
Először is szeretned kell a Deloreant. Ezt úgy értem , hogy teljes mértékben márkafanatikusnak kell lenned. Ha ez nincsen meg, akkor el fogod adni az autót előbb-utóbb. Ez olyan, mintha elvennél egy különleges csajt. Ha igazán szereted, akkor megbocsájtod neki sok hülyeségét, de ha nem, akkor előbb utóbb el fogtok válni.
Nem akarok senkit elkedvteleníteni, de sok ember gondolja, hogy Deloreant akar, pedig nem is. Ahhoz, hogy valaki hosszú ideig Deloreantulajdonos legyen két dologra van szüksége.
- Pénzre a folyamatos javításokra, fejlesztésekre.
- Türelemre és elhivatottságra (némi szerelőtudással), hogy meg is csináljad (megcsinálja valaki) a javításokat.
És ehhez kell a márka iránti igazi fanatizmus (vagy Deloreankór (Delorean Disease)). Ha az nincs, akkor az emberek zömének egyszerűen nem éri meg a családtagok, ismerősök folyamatos cseszegetése.
Sokan nem értik, hogy miért olcsó a Delorean. Egy ilyen előbb említett tipikus tulajdonos története a következő:
1. Megveszi az autót,mert kinézetéhez képest olcsó az ára. "Wow, egy 1981-es Delorean csak 10000$-ért!"
2. Megmutatja a haverjainak, csajozik vele, örül neki egy darabig.
3. Aztán előjönnek a gondok.
a. Egyetlen autóként elég limitált a felhasználási köre a kis csomagtartó és a két ülés miatt.
b. Megbízhatósági problémák (elektromos gondok, beázás, nem indul stb.), ami miatt az autó sokszor sok ideig használhatatlan.
c. Néhány alkatrész drága és nehezen beszerezhető (Bal első sárvédő 300000Ft+).
d. Olykor szerelés közben egy valami cseréjéhez 10 másik dolgot is meg kell bontani.
e. Nincs márkaszerviz és a gyár is régen bezárt.
f. Az emberek képtelenek nem összetapogatni az autót.
g. A sok hülye ismétlődő kérdés.
h. A 10000$-os autónak további 15000$-ra van szüksége, hogy mindenben szinten lehessen tartani.
4. Ezért, ha valami elromlik, akkor általában nincs a közelben megbízható és igazán hozzáértő szerviz, nincs rá pénz, elmegy a kedv.
5. Ekkor az autót egy kicsit állni hagyja, amíg összegyűlik a pénz. Ez alatt az állás alatt további hibák lépnek fel, ami további pénzt igényel.
6. Vesz másik autót napi használatra.
7. Az ismerősök, rokonok gyakran viccelődnek azon, hogy a Delorean soha sem működik és ha megy is, akkor milyen gyakran megy tönkre újból.
8. Ekkor jönnek a gyorsjavítások, amikor nem rendesen csinálnak meg dolgokat, hanem csak úgy nagyjából, hogy menjen legalább az autó. Ekkor kezd a tulajdonos PO-vá (Previous Owner) vagy DPO-vá (Dreaded Previous Owner) azaz Előző Tulajdonossá, illetve Átkozott Előző Tulajdonossá válni.
9. Az olcsó javítás miatt elromlik valami más. Esetleg teljesen magától romlik el valami. Vagy előkerül valahonnan a Lucas szó... (Lucas tervezte a Delorean elektromos rendszerét. Nem végzett jó munkát.)
10. Ez után az autó egy "igazi szerelőhöz" kerül, ahonnan néha még rosszabb állapotban kerül vissza, mint ahogyan odakerült. Emellé még jár egy nagy számla, olykor olyan alkatészcserékkel, amikre nem is volt szükség. Bónuszba pedig a régi hibák újra felbukkannak.
11. Végül sok szenvedés és csalódás után az autó tárolásra kerül, végül pedig felad egy hirdetést, miszerint "Olcsó Delorean eladó."
És még egy dolog. A Deloreant rövid ideig gyártották, ezért sok hibáját a gyárban nem javították ki. Ez pedig azt jelenti, hogy egy Delorean megbízhatósága és használhatósága sokkal nagyobb mértékben függ a tulajdonostól, mint egy szokásos autó esetében. Igaz nincsen gyár és kiépített szervizhálózat, de van egy jó közösség és sok fejlesztett alkatrész. Pénzért.
Végül pedig egy idézet:
"Ezt az autót igazán, de úgy tényleg igazán szeretni kell, mert mindent el fog követni azért, hogy utáljad."