Ez a bejegyzés időről időre eszembe jut mikor autózok és időről időre el is felejtem, ahogy kiszállok. Legutóbb viszont már tudtam, hogy nem lesz esélyem az emlékezésre, ezért felírtam a telefonomba, így végre eljutottam odáig, hogy megírjam ezt a bejegyzést. Ennek örülve nem is gondolkodok nagyon azon, hogy inkább szerdai ez a téma, mint pénteki.
Szóval a Delorean hangjai. Mert van neki sok. És itt most nem a kis zörgésekre, nyüsszögésekre gondolok, hanem a normális autóhasználat közbeni mechanikus zajokra, azokra, amiket az új autókból oly kíméletlenül igyekeznek kiirtani. Pedig ezek a hangok (vagy a hiányuk) nagyon sokat segítenek egyes hibák feltárásában.
Kezdjük az indulással. Beülök, elforgatom a kulcsot félig, jön az első 1-2 másodperces búgás, a benzinpumpa. Ha ez elhallgatott, akkor lehet indítani. Ha ez elmarad, akkor megéri odafigyelni ezentúl, bár könnyen lehet, hogy már nem odafigyelni kell, hanem cserélni. A benzinpumpa konstans búgása egyébként is hallható, ha odafigyel az ember. Ha ez akadozik, akkor nagy a baj, de ez valószínűleg érezhető is, ahogy az nálam is volt a miskolci út során.
Ez után ajtó becsuk, egyes bekattan, kuplung fel és lehet menni. Minden váltásnál hallatszik a kattanó hang, ahogy a fogaskerekek egymáshoz kapcsolódnak. Meleg van, a légkondit biztosan be kell kapcsolni. Bal hátulról már jön is a kattanás, ahogy a légkondicionáló kompresszora indul, majd minden alkalommal mikor szükséges ki-be kapcsolgat, hogy hűvösen tartsa az utasteret. Közben jól hallhatóan elindultak az első ventilátorok, amik normál esetben csak egy bizonyos hőfok elérése után indulnának egy jobb hátulról jövő relékattanás után. Ha a kompresszor túl gyakran kattog, akkor az jelentheti azt, hogy fogy a gáz a rendszerből. Nálam már lassan itt járunk. Ugyaninnen, az utasülés mögül jön a reflektor relékattanása is szükség esetén.
Hosszabb légkondihasználat után az utas lábtere felől sokszor hallatszik sziszegés. Ez ha jól tudom, akkor a légkondicionáló vízkiválasztójából érkezik. A megnevezés biztosan helytelen, arra az alkatrészre gondolok, amelyik a levegőből kivonja a vizet. Hibás működés vagy dugulás esetén ez a víz nem az autón kívülre, hanem az utas lábára csöpög.
Menetközben a Delorean utasterének a hangossága / halksága nagyon függ a szél irányától. Ha szembe fúj a szél, akkor érezhetően hangosabb az utastér, mint hátszél esetén. Ez mondjuk lehet, hogy csak nálam van az ajtók és a szélvédő közötti takarólemez túlzott lapossága miatt, de erre nem tudok biztosat mondani. Csak azt, hogy új autókhoz képest a Delorean utasterében elég erős a szélzaj. Ami pedig külön érdekes, az a beltér akusztikája, ami szerintem elég rossz. A normál beszédhang sokkal halkabbnak hallatszik, mint kéne, ami miatt hangosabban kell beszélni. Ha pedig még a szélzaj is rátesz egy lapáttal, akkor érződik ez igazán. Nem kell félreérteni, nem annyira drámai ez a hatás, de hosszú utak végén sokszor érzem a torkomon, hogy hangosabban beszéltem.
Megérkezés után, a garázsba beállás alatt egyszer még biztosan bekapcsolnak a ventilátorok, majd miután elfordítom a slusszkulcsot és leállítom az autót, a benzinpumpa a motor leállása után még megy pár másodpercig, majd csend. Kiszállok, ránézek az autóra, súlyos dupla kattanással becsukom az ajtót és elmosolyodok. Minden hang rendben van.